Extra Úthálózat

Autópálya-felújítások 2025-ben. Mutatjuk a lezárásokat!

Márciusban indulnak az autópálya-felújítások és sztrádaépítések az egész országban. Írásunk arról szól, hol és mikor számíthatunk forgalmat akadályozó, jelentősebb terelésekre az előttünk álló időszakban.

Autóklub-logó sárga színátfedéssel

Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:

– Milyen lezárások lesznek az M3-as autópályán?

– Milyen terelések várhatóak az M1-es és az M7-es autópályán?

– Mikor zárják le a Pentele hidat?

– Hogyan szerezhetünk tudomást az autópálya-felújításokról?

Komoly munkálatok kezdődtek a tavasz első havában hazánk autópályáin, és az ezzel összefüggő lezárások nagymértékben befolyásolják a menetidőt. Rögtön a nemzeti ünnepet követő hétfőn, március 17-én elkezdődtek az M3-ason a burkolatfelúíjtások, a szegélykarbantartások, sőt hidak javításán is dolgoznak a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt (MKIF) szakemberei.

Hol vannak autópálya-felújítások az M3-ason?

Az 1978-ban átadott, Budapestet a keleti, észak-keleti országrésszel összekötő M3-as állapota meglehetősen leromlott az utóbbi években, de amióta az MKIF átvette a kezelését, több kiterjedt burkolatjavítást is végrehajtott rajta. Most szinte a teljes, 280 km-es szakaszon felsorakoztak a munkagépek, egész évben torlódásokra számíthatunk a naponta sok ezer autó által igénybe vett pályán. Már most folynak a munkálatok a következő részeken:

  • 13-tól 21 km-ig (Fót és Mogyoród térsége) mindkét oldalon május 30-ig,
  • 77-től 79 km-ig (Gyöngyös térsége) a Budapest felé vezető oldalon március 21-ig,
  • 89-től 91 km-ig (Nagyfüged térsége) mindkét oldalon március 21-ig,
  • 114-től 120 km-ig (Füzesabony térsége) mindkét oldalon április 18-ig,
  • 150 km-nél (Mezőcsát térsége) a Budapest felé vezető oldalon március 19-ig,
  • 178-tól 185 km-ig (Polgár térsége) mindkét oldalon április 17-ig,
  • 206-tól 212 km-ig (Hajdúnánás térsége) mindkét oldalon április 9-ig,
  • a kálmánházi pihenőhelynél a Budapest felé vezető oldalon május 7-ig,
  • 246-tól 258 km-ig (Nagykálló térsége) mindkét oldalon április 13-ig.

Fontos azt is tudni, hogy az M3-ason hamarosan további burkolatjavításoknak lát neki az MKIF, március 20-án például két hónapon át torlódások várhatóak Aszódnál, vagyis a bagi csomópont térségében, s itt május végéig fenntartják a korlátozásokat.

Miként korábban írtuk, tavaly több mint hárommilliárd forintot költött kátyúzásra a Magyar Közút, amely a hazai közúthálózat java részét kezeli. A cég idő közben azt is bejelentette, hogy március 15-én véget ért a téli üzem, s szép sorban megnyílnak a melegaszfalt készítését végző keverőtelepek. Így a hidegaszfalttal végzett ideiglenes kátyúzások után nekiállhatnak a nagyobb javítási munkáknak. Fénykép forrása: Magyar Közút

Terelések az M1 és az M7 autópályán 2025-ben

Köztudott, hogy tavaly ősszel elkezdték előkészíteni az M1 bővítését, és az érdemi, forgalmat korlátozó munkálatoknak már idén márciusban nekifogtak a kivitelezők. Jelenleg több helyen is folynak burkolatmegerősítések, s egész tavasszal lezárásokkal, terelésekkel számolhatunk. Ennek oka, hogy a szélesítés okán az összes, pályatest felett átívelő hidat muszáj átépíteni, s ezekhez elengedhetetlenek próbacölöpözések. Mindemellett az M7-esen is folytatódnak a szintrehozási munkálatok, jóllehet az MKIF ígéretett tett rá, hogy az M0 és Balatonvilágos között a nyári vakáció kezdetéig befejezik a korszerűsítéseket, hogy a nyaralni induló autósokat ne zavarják a haladásban.

Számos olyan baleset történt az elmúlt évben, mikor a figyemetlen autós a terelést kiépítő vagy az autópálya-felújítások munkálatait végző szakemberek közé csapódott. Kérünk mindenkit, sztrádán közlekedve legyen körültekintő, tartsa be az ideiglemes sebességkorlátozást és figyelje a jelzőtáblákat! Fénykép forrása: MKIF

S, hogy hol és mikor vannak, lesznek terelések az M1 és az M7 szakaszain tavasszal? Nos, e helyeken lassulhat le a forgalom:

  • M1 44-tól 46 km-ig (Nagyegyháza térsége) mindkét oldalon március 21-től április 2-ig,
  • M1 46-tól 49 km-ig (Nagyegyháza térsége) a Budapest felé vezető oldalon március 23-ig,
  • M1 47-től 49 km-ig (Nagyegyháza térsége) a Tatabánya felé vezető oldalon március 22-ig,
  • M1 55-től 59 km-ig (Tatabánya térsége) mindkét oldalon március 22-től március 30-ig,
  • M1 60-tól 68 km-ig (Tatabánya térsége) mindkét oldalon március 23-ig,
  • M1 76-tól 84 km-ig (Mocsa térsége) mindkét oldalon március 23-ig,
  • M7 16-től 17 km-ig (M0 csomópont) a Balaton felé vezető oldalon március 22-től március 23-ig,
  • M7 23-tól 29 km-ig (Tárnok térsége) mindkét oldalon április 24-ig,
  • M7 velencei csomópontnál mindkét oldalon december 31-ig,
  • M7 35-től 45 km-ig (Sukoró térsége) mindkét oldalon március 19-től június 11-ig,
  • M7 72-től 83 km-ig (Polgárdi térsége) a Balaton felé vezető oldalon április 6-ig,
  • M7 120-tól 123 km-ig (Kőröshegy térsége) mindkét oldalon március 29-ig,
  • M7 130-tól 133 km-ig (Balatonszemes térsége) mindkét oldalon június 15-ig,
  • M7 151-tól 153 km-ig (Fonyód térsége) mindkét oldalon június 14-ig,
  • M7 158-tól 161 km-ig (Balatonfenyves térsége) mindkét oldalon március 19-től június 2-ig,
  • M7 189-tól 193 km-ig (Szőkedencs térsége) a határ felé vezető oldalon március 19-től május 11-ig,
  • M7 zalakomári pihenőhelynél a határ felé vezető oldalon március 19-től június 16-ig,
  • M7 223-tól 233 km-ig (Becsehely térsége) mindkét oldalon május 2-ig.

Egy időre teljesen lezárják a Pentele hidat

Tudjanak róla olvasóink, hogy az M8 autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán, az 1682 méter hosszú Duna feletti Pentele hídon előre tervezett karbantartási munka kezdődik hamarosan.

A hidak dilatációs szerkezetei sem örük életűek, több esetben is ezek javítására kerül sor az idei évben. A 2007-ben átadott Pentele hídon is ezek, illetve a pillérek és a szerkezet között található saruk cseréje adja a legnagyobb munkát. Fénykép forrása: MKIF

A 2007-ben átadott szerkezeten a dilatációknál a forgalom biztonságát kis mértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek az MKIF szakemberei. Mi több, az egyes szerkezeti elemeknél olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek a saruk várható élettartamát kedvezőtlenül befolyásolják. A cég úgy határozott, hogy a mintegy 10 400 tonnás átkelőn összesen 13 sarut kicserél, mindez forgalomkorlátozással jár. Ezért március 18-tól május 31-ig a déli oldalon, július 1-től augusztus 31-ig pedig az északi oldalon lesz félpályás útlezárás. Mindennek tetejébe teljes útzár lesz június 1. és június 30. között, akkor Dunaföldvár, illetve Solt felé kerülhetnek majd az autósok.

Az ADAC képén jól látható, miképpen is kell kialakítani például autópálya-felújítások során az úgynevezett mentési sávot, amit németül Rettungsgasse-nak, angolul rescue lane-nek hívnak. Kérjük olvasóinkat, hogy dugó, torlódás esetén a képek szerint húzódjank a sávok szélére, hogy szükség esetén elférjen a mentőegység, a rendőrautó vagy a katasztrófavédelem járműve

Érdemes megjegyezni, hogy az MKIF kialakított egy hasznos információs felületet, ahol közzéteszi az aktuális héten és a következő héten elkezdődő útjavításokat. Ennek segítségével bárki megnézheti, hogy az adott sztrádán melyik kilométerszelvénynél és mikor esnek neki a burkolatnak az útkaparók. Ötletes az is, hogy a cég a Facebook-oldalán Messenger-csoportot hozott létre, melybe belépve azonnal tudomást szerezhetünk az általuk kezelt autópályák forgalmi helyzetéről.

Olvassa el további cikkeinket!