Praktikus tanácsok Tanácsadó Utazás

Lakóautós és lakókocsis nyaralás – itt az ideje!

Jellemző tévhit, hogy a lakókocsis, lakóautós nyaralás olcsóbb, mint repülővel utazni, pedig a legtöbb esetben nem így van. Mégis azt javasoljuk, hogy aki teheti, próbálja ki, mert sokkal hangulatosabb és élménytelibb guruló otthonnal felfedezni a planétát.

Aligha van olyan világjáró, aki még nem kacérkodott a gondolattal, hogy béreljen vagy vegyen egy lakóautót, és azzal vágjon neki a végtelennek. Napjainkban rendkívül népszerű ez az életforma, csak az öreg kontinensen négymillió lakójármű van forgalomban, s ezek negyede német tulajdonosok garázsaiban parkol.

Csábító lehet egy szerény futásteljesítményű, fiatal, mégis féláron kínált lakóautó, ám óva intünk mindenkit, hogy felelőtlenül lecsapjon egy ilyenre. A gyanúsan olcsó járgányok általában futómű- vagy fékproblémákkal, esetleg ügyesen leplezett beázással küzdenek, és a hibák elhárítása rendszerint borsos összeget emészt fel

Nagy a csábítás, hogy csatlakozzunk legendásan összetartó közösségükhöz, de a sokat látott „dobozosok” óva intenek mindenkit, hogy felkészületlenül beleugorjanak egy csábító, vagy annak tűnő vételbe, ugyanis ez a műfaj sok-sok buktatót tartogat.

Mi éri meg jobban? Bérelni vagy venni?

Először azt tisztázzuk, hogy hány hetet töltünk úton egy évben! Ez már csak azért is fontos, mert a tapasztalatok alapján legalább 50-60 napos használatnál érdemes vásárlás mellett dönteni, egyéb esetben jobban megéri a – szintén nem éppen olcsó – bérlés. Tudniillik az új, négyfős, konyhával, zuhanyzóval, vécével felszerelt lakóautók legalább 11-12 millió forintba kerülnek, ráadásul ezek csak úgynevezett „alkóvos”, azaz teherautó részleges átalakításával készült kivitelek.

Két hétre hat-hétszázezer forintba kerül egy fiatal, gazdagon felszerelt lakóautó, de még így is olcsóbb, mint újonnan vásárolni, ugyanis az értékvesztés és a tárolás költsége könnyen elérheti az évi egymillió forintot

Az integrált, tehát eleve lakóautónak tervezett típusok ennek másfél- kétszeresét kóstálják, és szerény futásteljesítmény ide vagy oda, értékvesztésük sem elhanyagolható. Gyártmánytól és állapottól függően hat-nyolc év alatt felére csökkenhet a jármű értéke, ami egy 12 milliós kocsinál havi hetvenezer forintos kiadásnak felel meg, és akkor a teljesítményadóról, biztosításról és tárolási költségekről még szót sem ejtettünk. Ezzel szemben a tíznapos bérlés 350-500 ezer forintot kóstál, tehát aki évente csak egy-két alkalommal kelne útra, az egyértelműen jobban jár a kölcsönzéssel. Tegyük hozzá, hogy erősen ajánlott elő- és utószezonra időzíteni a pihenést, mivel ekkor kevésbé zsúfoltak az utak – no meg a kempingek -, és az sem mellékes, hogy a járgányok bérleti díja akár 30-40 százalékkal olcsóbb lehet.

Megfelelő autó is kell a lakókocsi vontatásához!

Ha már a költségek szóba kerültek, érdemes leszögezni, hogy a hasonló méretű, állapotú és felszereltségű lakókocsik nagyjából hatvan százalékkal kevesebbe kerülnek a lakóautóknál, igaz – erőforrás híján – önállóan nem használhatóak. Ezért vétel előtt muszáj tisztázni, hogy személyautónk alkalmas-e egy ilyen komoly, 1100-1500 kilós „pótkocsi” vontatására, bár ennek kapcsán csak két fontos dolgot kell szem előtt tartanunk.

Úgy tartják a tapasztalt utazók, hogy csekély, napi 50-150 kilométeres távolságok megtételéhez egy lakókocsi is ideális lehet, de ennél hosszabb etapokra egyértelműen kényelmesebb és stresszmentesebb lakóautót használni

Akkor kelhetünk útra B kategóriás jogosítvánnyal, ha az autó megengedett össztömege meghaladja a lakókocsiét, és a két érték együtt nem éri el a 3500 kg-ot. Tegyük hozzá, ezt egyszerű betartani, hiszen eleve ennek szellemében tervezik a guruló otthonokat, vagyis a négyszemélyes, hat-hét méter hosszú modellek jellemzően 1300-1400 kg össztömegűek. Napjaink középkategóriás autóinak megengedett legnagyobb össztömege két tonna körül mozog (pl. Toyota Avensis 1,8: 2000 kg, Volkswagen Passat 1,8: 2030 kg), tehát viszonylag könnyen kijön a matek.

Hol és hogyan kempingezzünk lakóautóval?

Szóval elég egy közepes méretű autó, no meg egy lakókocsi, és máris újkori nomádként fedezhetjük fel az öreg kontinenst? Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű, ugyanis a lakóautózás és –kocsizás távolról sem arról szól, hogy este kedvünkre megállunk a parkolóban vagy egy szélesebb padkán, és borospohárral a kézben csodáljuk a naplementét. Európa legtöbb országában nemes egyszerűséggel tiltott az út mentén letenni a karavánokat, sőt a legnépszerűbb strandokhoz vezető utcákra sem hajthatunk be velük.

Főként a nyári csúcsszezonban fogynak el gyorsan a helyek, ezért aki júliusban vagy augusztusban menne lakóautózni, már most regisztráljon a kinézett kempingben

Marad hát a kemping mint egyetlen járható út, de ez tovább növeli a lakóautózás egyébként sem szerény költségeit. Hogy pontosan mennyivel is, és mit kapunk cserébe, arról keretes írásunkban olvashatnak bővebben. További fontos kérdés, hogy mivel közlekedünk majd a kemping környéként, tekintve, hogy egy lakóautó esetlenül mozog a városok szűk utcáin, vagyis szükségünk lesz valami kisebb, könnyebb járműre. Adja magát az ötlet, hogy a német és holland lakóautósokhoz hasonlóan ötvenes robogóval cirkáljunk, de a hazai kismotorok sajnos – még mindig – nem rendszámosak, tehát ez a lehetőség kiesik, mentőötletként leginkább a bringák és nagykerekű rollerek jöhetnek szóba.

Miért olcsóbb a lakókocsi?

Nem véletlen, hogy a lakókocsik ötven-hatvan százalékkal olcsóbbak a hasonló méretű lakóautóknál, ugyanis sok-sok kötöttséggel járnak, melyek a motorizált guruló otthonokat nem érintik. Kezdjük is rögtön a legfájóbb ponttal, a sebességkorlátozással, tudniillik autópályán csak nyolcvannak vánszoroghatunk velük, míg a lakóautóknak 130-ig „szabad a pálya”.

Számítsunk rá, hogy a mediterrán, tengerparti országokban júliustól szeptemberig nagy a forgalom az utakon. Számoljunk azzal is, hogy külföldön sokba kerülhet a közúti bírság, ezért igyekezzünk mindig betartani a szabályokat

Ezt tetézi, hogy számos ország gyorsforgalmi útjain – pontosabban azok egyes szakaszain – tilos vontatmánnyal előzni, szóval, ha kifogunk egy emelkedőn hatvannal cammogó teherautót, nem tehetünk semmit, muszáj követnünk a tiltás feloldásáig. Ha az utasok elfáradnak, nem dőlhetnek le az ágyakra, mivel a lakókocsiban senki nem tartózkodhat, bár ez lakóautóban is inkább megtűrt gyakorlat, de semmi esetre sem szabályos. Végül említsük meg az emberi tényezőt, elvégre a felkészületlen sofőröknek komoly kihívás lehet, hogy egy másfél tonnás „kolonc” cibálja az autót sávváltáskor, különösen, ha rosszabb minőségű, nyomvályús úton haladnak.

Mennyibe kerül egy lakóautós nyaralás?

Kiválasztottunk két célpontot, a horvátországi Rijekát és a világ egyik legszebb fjordjaként emlegetett norvég Hardangert, hogy gyakorlati példákon keresztül mutassuk be a lakautózás költségeit. Mivel ezek „túlméretes” szerelvények, a komppal elérhető helyek – mint Norvégia – megközelítése nem éppen olcsó. Esetünkben két felnőtt és két gyerek, no meg a jármű 550-600 ezer forintért juthat át a tengeren, amit újabb 350-400 ezer forint üzemanyagköltség gyarapít. Az útdíj ehhez mérten semmiség, hatvan euró oda vissza, plusz Norvégiában hozzávetőleg hetven euró ezer kilométerenként.

Nem ördöngösség a gördülő otthonok szervizelése és műszakiztatása, de akadnak rendhagyó teendők, mint például a gázrendszer és az elektromos hálózat kötelező vizsgálata

Ezzel szemben egy rijekai nyaralás már-már filléres kalandnak tűnik, hiszen az útdíj és az üzemanyag együtt alig kétszázezer forintot kóstál, egy közepesen felszerelt kempingben pedig jellemzően 250-300 ezer forintot kérnek a négytagú családtól a parkolásért, az áramért és – egyebek mellett – a mobil vizesblokk karbantartásáért.

A többezer fős és évről-évre bővülő Magyar Lakóautó Klub tagjai szívesen segítenek minden érdeklődőnek, aki csatlakozna a négykerekű világjárók vidám társaságához

Elakadt út közben vagy nem indul az autója? Tárcsázza az éjjel-nappal hívható, 188-as segélyhívószámot, és Sárga Angyalaink azonnal a segítségére sietnek! Nagy tudású szakembereink megkísérlik elhárítani a hibát a helyszínen, ha pedig nem lehet orvosolni a problémát, gondoskodnak róla, hogy szállítószolgálatunk a legközelebbi szervizbe vagy az ügyfél által megjelölt helyre vigye az üzmeképtelen járművet. Lépjen be Ön is az Autóklubba, hogy biztonságban tudja családját és gépkocsiját!

Olvassa el további cikkeinket!