Használt autó Járművek Múltidéző

Időutazás: Fiat 850 Sport Coupé (1971)

Egykoron nemzedékek vágytak rá, s ma is nagy rajongótábora van a Fiat 850 Sport Coupénak. Egy eredeti állapotában megőrzött, második szériás példány segítségével próbáljuk megfejteni a típus népszerűségének titkát.

Nézi az ember Mario Boano tökéletesen eltalált formáját, és kutat az agyában, hogy született-e hozzá hasonló remekbe szabott kis széltoló? Persze, hogy született, gondoljunk a Simca 1000 Coupéra, a BMW 700 Coupéra, a Glas GT-re, miként az NSU Sport Prinz, a Renault Floride és az Innocenti C is magával ragadó, egyéni stílussal kápráztatta el a nagyérdeműt. Viszont egyik sem volt széles rétegek által elérhető tömegtermék. Míg a Floride a maga több mint százezres példányszámával kiemelkedik közülük, rajta kívül mindegyiket néhány ezer, esetleg tízezer példányban gyártották.

Határozott élek, egyszerű, függőleges hátfal és dupla kerek lámpa – az olaszok mindig is tudták, hogy lehet szemrevaló formatervet alkotni

A Fiat 850 Coupéból és Sport Coupéból ugyanakkor több mint 380 ezer látott napvilágot, ráadásul utóbbit 1971-ig készítették, míg a vetélytársak zöme már a hatvanas évek végén nyugdíjba vonult.

Hogyan kezdődött a Fiat 850 története?

Egy rövid típustörténetet érdemes felvázolni, hogy bemutassuk, mi fán terem a Coupé. Az alapot adó 850-es 1964-ben lépett a közönség elé, a farmotoros, négy személyes autó méltó utódja lett a 600-as sorozatnak. Az 1948-as Genfi Autószalonra kihozták a Centro Stile Fiat műhelyében megrajzolt 850 Coupét, ennek elejére és hátuljára továbbra is egy-egy kerek lámpapárt illesztettek, fenekébe pedig a limuzin 843 köbcentis, de 34 helyett 47 lóerősre izmosított motorját építették.

Nem hiányzik a fordulatszámmérő, a kerek órákhoz passzolnak a szintén kerek légbeömlők. A favolánt bőrkesztyűben jó markolni, a pedálokhoz keskeny cipő ajánlott

A következő fontos dátum 1968, mikor is színre lépett a Sport Coupé. Első pillantásra látható különbség a két típus között a dupla lámpa (elöl és hátul is), a „babás” lökhárító, valamint a némileg átfazonírozott fenék- és az orr-rész. A 843 köbcentis motor egy 903-asnak adta át a helyét, a méretnövekedés öt plusz lóerőt is hozott, ám ez nem ment volna a dupla torkú Weber 30 DIC karburátor nélkül.

Alig kétarasznyi szélességű a géptető, igaz, lecsavarozható a hátfal, így könnyedén hozzá lehet férni 52 lovas négyhengereshez. Négy leömlős az ércesen hörgő kipufogó, az áramot generátor termeli. Nem eszik sokat a motor, 7-8 l/100 km közötti fogyasztással számolhat a tulajdonos. A baloldali kupak a benzintanké

Egy változás volt még a Sport Coupé életében, mert 1971-ben, a gyártás utolsó évében beutalták a lemezszabóhoz, hogy átfazonírozza az orrát, de csak annyira, hogy éppen elüssön az addigitól. Történetünk főszereplője a gyártás végéről származik, alvázszáma lapján a legutolsó néhány ezer darab közül való. Magyarországon kezdte pályafutását, ezt a változatot – a 850-es limuzinnal egyetemben – hivatalosan is meg lehetett venni nálunk. Ifjúkorát első gazdájánál töltötte, aki féltve óvta, így a rozsdásodásra hajlamos acéllemezek hibátlan állapotban megmaradtak.

A második szériát első pillantásra elárulja a kicsúcsosodó orr és szinte a fényszórókig felhozott reflektorpár. A gyárból keskeny, 13 colos acélkerekekkel és radiál abroncsokkal gurult ki, de jobban áll neki a korhű, 6 col széles Cromodora magnéziumfelni

Jelenlegi gazdája, Sebők András gyűjtő és restaurátor több mint két évtizede szeretett bele, és vette magához, hogy továbbra is méltó körülmények között tartsa.

Van élvezetesebb autó a Fiat 850 Sport Coupénál?

Nem véletlen, hogy a hatvanas-hetvenes évekből származó olasz autókért rengetegen rajonganak. Tessék megnézni ennek az egyszerű, egykor viszonylag olcsón kínált kupénak az utasterét! Tökéletesen összeválogatott stíluselemek remek összhangban, a zseniális Emilio Pucci sem csinálhatta volna jobban. Az alacsony háttámlájú, de nem kényelmetlen üléseken és az ajtóburkolatokon úgy feszül a kávébarna műbőr, mintha most jött volna ki az autó a gyárból, a vastag, szintén barna szőnyegen nyoma sincs a használatnak. Jó ránézni a vékony fakormányra és a műszerfalon végigfutó falatnyi, fautánzatú betétre. Minden porcikájából sugárzik az eredetiség, a krómozás és a fényezés is szépen öregedett meg, a gumitömítéseken nem látszik az eltelt 53 esztendő.

Fejtámla nélküli műbőr ülések és műbőr ajtóborítás, ahogy anno megszokott volt. Eredetileg nem szereltek bele biztonsági övet, a mostaniakat még az első tulajdonos csavarozta a helyükre

Ahhoz képest, hogy milyen kis autóról van szó (3651 mm a hossza, 2027 mm a tengelytávja) csak vállban szűk a hely az első üléseken, és persze hozzá kell szoknia a sofőrnek ahhoz, hogy a szélesen belógó első doblemez miatt nagyon keskeny a pedáltér. Bár az utasok alacsonyan ülnek, nagyszerű a kilátás előre-oldalra, és hátrafelé sem rossz, bár a magasan kezdődő hátsó ablak miatt csak a hátulról érkező autó felső harmadát látni a tükörből.

Megbízható, napi használatra is alkalmas a sportos Fiat

A tulajdonos nem afféle szalonveterános, aki csak ünnepnapokon veszi elő kincseit. Ha reggel úgy tartja kedve, ezzel indul munkába, legfeljebb a havas, latyakos időt hagyja ki, nehogy az időjárás kikezdje a kis Coupét. Így aztán nem meglepő, hogy a 903-as motor rövid köszörülés után beindul, s érces hangjával elvarázsolja a hallgatóságot. Néhány gázfröccs, majd jöhet az egyes a finoman kapcsolható, négyfokozatú, szinkronizált, kézi kapcsolású sebességváltóval, és dinamikusan nekilendül az alig hétmázsás olasz. Menet közben a háttérből duruzsol a három helyen csapágyazott főtengelyre épülő, OHV-rendszerű motor, pont annyi hallatszik belőle, amennyi még jól esik a fülnek.

Sportkocsi, de azért nem kell otthon hagyni a gyerekeket vagy akár a kutya is elfér a szűk hátsó sorban. A nap betűz a méretes hátsó szélvédőn keresztül

A széles abroncsoknak hála jó az úttartás, de az eleje kissé „lebeg” az úton, hiszen nem sok terhelést kap az első, keresztlaprugós felfüggesztés. Nagyon könnyű kormányozni, azonban nem túl precíz a csigás szerkezet, de nem is érdemes gokartos közvetlenséget elvárni egy hatvanas évekbeli technikától. A keresztbe csúszós közlekedés nem a kis Fiat világa, a független háromszög-lengőkarokon és tekercsrugókon nyugvó feneket legfeljebb laza vagy nedves úton lehet megindítani, a különleges kunsztokhoz kevés az 52 lóerő. Igaz, aki a „sportkupézás” ízét keresi, nem is erre vágyik.

A népszerűségnek ára van: nem olcsó a 850 Sport Coupé

Ilyen állapotú, eredeti példányt ma már nem igen találni Magyarországon, de külföldön sem gyakoriak az efféle leletek. Nincs könnyű helyzetben, aki Sport Coupét szeretne venni, sok a tákolt, tönkre tett karosszériájú darab, kevés a jó restaurálási alap, az ímmel-ámmal felújított példányokért is bőven kétmillió forint feletti összeget kérnek.

Előrefelé nyílik a csomagtértető, a lapos térben csak kisebb cuccok férnek el. Az akkumulátor a padló alatt, a pótkerék az orr mögött gubbaszt. A szélvédő előtti vályúrészbe tették az 1971-től kétkörös fékrendszer folyadéktartályait

Olaszországban viszonylag jó a felhozatal Sport Coupéból, de a nem szétporladt, felújítandó darabok ára ott is 1,5-2 millió forintnál kezdődik, a rendbehozatal költsége pedig sokmilliós tétel.

Műszaki adatok

Összlökettérfogat:                      903 cm3

Maximális teljesítmény:                 38 kW (52 LE)/6500 f./perc

Maximális nyomaték                      65 Nm/3800 f./perc                                

Hosszúság/szélesség/magasság:   3651/1500/1353 mm

Tengelytáv:                             2027 mm

Saját tömeg:                            745 kg

Üzemanyagtank:                          30 liter

Gyorsulás 0-100 km/h:                  39,1 mp

Végsebesség:                            145 km/h

Fogyasztás (kombinált):    kb. 7,0 l/100 km

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!