Egykoron nemzedékek vágytak rá, s ma is nagy rajongótábora van a Fiat 850 Sport Coupénak. Egy eredeti állapotában megőrzött, második szériás példány segítségével próbáljuk megfejteni a típus népszerűségének titkát.
Nézi az ember Mario Boano tökéletesen eltalált formáját, és kutat az agyában, hogy született-e hozzá hasonló remekbe szabott kis széltoló? Persze, hogy született, gondoljunk a Simca 1000 Coupéra, a BMW 700 Coupéra, a Glas GT-re, miként az NSU Sport Prinz, a Renault Floride és az Innocenti C is magával ragadó, egyéni stílussal kápráztatta el a nagyérdeműt. Viszont egyik sem volt széles rétegek által elérhető tömegtermék. Míg a Floride a maga több mint százezres példányszámával kiemelkedik közülük, rajta kívül mindegyiket néhány ezer, esetleg tízezer példányban gyártották.
A Fiat 850 Coupéból és Sport Coupéból ugyanakkor több mint 380 ezer látott napvilágot, ráadásul utóbbit 1971-ig készítették, míg a vetélytársak zöme már a hatvanas évek végén nyugdíjba vonult.
Hogyan kezdődött a Fiat 850 története?
Egy rövid típustörténetet érdemes felvázolni, hogy bemutassuk, mi fán terem a Coupé. Az alapot adó 850-es 1964-ben lépett a közönség elé, a farmotoros, négy személyes autó méltó utódja lett a 600-as sorozatnak. Az 1948-as Genfi Autószalonra kihozták a Centro Stile Fiat műhelyében megrajzolt 850 Coupét, ennek elejére és hátuljára továbbra is egy-egy kerek lámpapárt illesztettek, fenekébe pedig a limuzin 843 köbcentis, de 34 helyett 47 lóerősre izmosított motorját építették.
A következő fontos dátum 1968, mikor is színre lépett a Sport Coupé. Első pillantásra látható különbség a két típus között a dupla lámpa (elöl és hátul is), a „babás” lökhárító, valamint a némileg átfazonírozott fenék- és az orr-rész. A 843 köbcentis motor egy 903-asnak adta át a helyét, a méretnövekedés öt plusz lóerőt is hozott, ám ez nem ment volna a dupla torkú Weber 30 DIC karburátor nélkül.
Egy változás volt még a Sport Coupé életében, mert 1971-ben, a gyártás utolsó évében beutalták a lemezszabóhoz, hogy átfazonírozza az orrát, de csak annyira, hogy éppen elüssön az addigitól. Történetünk főszereplője a gyártás végéről származik, alvázszáma lapján a legutolsó néhány ezer darab közül való. Magyarországon kezdte pályafutását, ezt a változatot – a 850-es limuzinnal egyetemben – hivatalosan is meg lehetett venni nálunk. Ifjúkorát első gazdájánál töltötte, aki féltve óvta, így a rozsdásodásra hajlamos acéllemezek hibátlan állapotban megmaradtak.
Jelenlegi gazdája, Sebők András gyűjtő és restaurátor több mint két évtizede szeretett bele, és vette magához, hogy továbbra is méltó körülmények között tartsa.
Van élvezetesebb autó a Fiat 850 Sport Coupénál?
Nem véletlen, hogy a hatvanas-hetvenes évekből származó olasz autókért rengetegen rajonganak. Tessék megnézni ennek az egyszerű, egykor viszonylag olcsón kínált kupénak az utasterét! Tökéletesen összeválogatott stíluselemek remek összhangban, a zseniális Emilio Pucci sem csinálhatta volna jobban. Az alacsony háttámlájú, de nem kényelmetlen üléseken és az ajtóburkolatokon úgy feszül a kávébarna műbőr, mintha most jött volna ki az autó a gyárból, a vastag, szintén barna szőnyegen nyoma sincs a használatnak. Jó ránézni a vékony fakormányra és a műszerfalon végigfutó falatnyi, fautánzatú betétre. Minden porcikájából sugárzik az eredetiség, a krómozás és a fényezés is szépen öregedett meg, a gumitömítéseken nem látszik az eltelt 53 esztendő.
Ahhoz képest, hogy milyen kis autóról van szó (3651 mm a hossza, 2027 mm a tengelytávja) csak vállban szűk a hely az első üléseken, és persze hozzá kell szoknia a sofőrnek ahhoz, hogy a szélesen belógó első doblemez miatt nagyon keskeny a pedáltér. Bár az utasok alacsonyan ülnek, nagyszerű a kilátás előre-oldalra, és hátrafelé sem rossz, bár a magasan kezdődő hátsó ablak miatt csak a hátulról érkező autó felső harmadát látni a tükörből.
Megbízható, napi használatra is alkalmas a sportos Fiat
A tulajdonos nem afféle szalonveterános, aki csak ünnepnapokon veszi elő kincseit. Ha reggel úgy tartja kedve, ezzel indul munkába, legfeljebb a havas, latyakos időt hagyja ki, nehogy az időjárás kikezdje a kis Coupét. Így aztán nem meglepő, hogy a 903-as motor rövid köszörülés után beindul, s érces hangjával elvarázsolja a hallgatóságot. Néhány gázfröccs, majd jöhet az egyes a finoman kapcsolható, négyfokozatú, szinkronizált, kézi kapcsolású sebességváltóval, és dinamikusan nekilendül az alig hétmázsás olasz. Menet közben a háttérből duruzsol a három helyen csapágyazott főtengelyre épülő, OHV-rendszerű motor, pont annyi hallatszik belőle, amennyi még jól esik a fülnek.
A széles abroncsoknak hála jó az úttartás, de az eleje kissé „lebeg” az úton, hiszen nem sok terhelést kap az első, keresztlaprugós felfüggesztés. Nagyon könnyű kormányozni, azonban nem túl precíz a csigás szerkezet, de nem is érdemes gokartos közvetlenséget elvárni egy hatvanas évekbeli technikától. A keresztbe csúszós közlekedés nem a kis Fiat világa, a független háromszög-lengőkarokon és tekercsrugókon nyugvó feneket legfeljebb laza vagy nedves úton lehet megindítani, a különleges kunsztokhoz kevés az 52 lóerő. Igaz, aki a „sportkupézás” ízét keresi, nem is erre vágyik.
A népszerűségnek ára van: nem olcsó a 850 Sport Coupé
Ilyen állapotú, eredeti példányt ma már nem igen találni Magyarországon, de külföldön sem gyakoriak az efféle leletek. Nincs könnyű helyzetben, aki Sport Coupét szeretne venni, sok a tákolt, tönkre tett karosszériájú darab, kevés a jó restaurálási alap, az ímmel-ámmal felújított példányokért is bőven kétmillió forint feletti összeget kérnek.
Olaszországban viszonylag jó a felhozatal Sport Coupéból, de a nem szétporladt, felújítandó darabok ára ott is 1,5-2 millió forintnál kezdődik, a rendbehozatal költsége pedig sokmilliós tétel.
Műszaki adatok
Összlökettérfogat: 903 cm3
Maximális teljesítmény: 38 kW (52 LE)/6500 f./perc
Maximális nyomaték 65 Nm/3800 f./perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 3651/1500/1353 mm
Tengelytáv: 2027 mm
Saját tömeg: 745 kg
Üzemanyagtank: 30 liter
Gyorsulás 0-100 km/h: 39,1 mp
Végsebesség: 145 km/h
Fogyasztás (kombinált): kb. 7,0 l/100 km
Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.