Archív Múltidéző

25 éve írtuk: az első tapasztalatok a Győr és Hegyeshalom közötti új M1 autópályáról

Mennyi idő alatt épült meg és milyen hatással volt a balesetek számára a Győr és Hegyeshalom közötti, 43 kilométeres autópálya-szakasz? Erről írtunk 25 éve, az autópálya-fejlesztést bemutató cikkünkben:

A hazai autópálya-hálózat nélkülözhetetlen fejlesztése érdekében a magyar állam még 1991-ben a koncessziós finanszírozás mellett döntött a krónikus költségvetési hiány miatt. A döntést követően a magyar állam nemzetközi versenytárgyalást írt ki az M1 autópálya Győr-osztrák határ közötti 43 km-es, továbbá az M15-ös 13,7 km-es, azaz az M1-től a rajkai határállomásig terjedő szakaszaira.

Koncessziós finanszírozásban épült meg az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti szakasza

A versenytárgyalás győztese a francia Transroute International S.A. által vezetett, francia-osztrák-magyar összetételű Hungarian-Euro Expway Konzorcium lett, amely 1993 júliusában további tagokkal bővülve létrehozta az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt.-t, az ELMKA RU-L.

Az év során a koncessziós autópályán 3 halálos, 6 súlyos és 7 könnyű sérüléses baleset történt, míg ugyanezen idő alatt a 10-es út azonos szakaszán lényegesen több, 6 halálos, 12 súlyos és 22 könnyű sérüléses balesetet szenvedtek

A 43 km-es szakaszon 8 kilométerenként térvilágítással, vandálbiztos mosdókkal és piknikasztalokkal ellátott pihenőhelyek várják az utazókat. A Mosonmagyaróvár térségében található központi pihenőhelyen az autópálya mindkét oldalán töltőállomás és pénzváltó működik. Az úthasználók részére különféle kedvezményes lehetőségek könnyítik meg az autópálya használatát.

A pályaszakaszt rendszeresen igénybe vevők részére áthaladásonként 25% kedvezményre jogosító bérlet áll rendelkezésre, amelyet mind vállalatok, mind magánszemélyek megvásárolhatnak és 6 hónapig érvényes. Az autópálya közvetlen környezetében fekvő 15 település lakossága 50% díjkedvezményre jogosító éves bérletet vásárolhat.

Emellett az autópályát rendszeresen igénybe vevő kocsiparkkal rendelkező vállalatok részére utólagos, banki átutalással történő díjfizetésre van lehetőség, amely egyben forgalomarányos fizetési kedvezményekre is jogosít.

Az ELMKA Rt úttörő vállalkozás, hiszen Magyarországon, sőt európai viszonylatban is egyedülálló módon, teljes mértékben magántőkéből, minden állami támogatás nélkül, rekord gyorsasággal, 2 éven belül megépítette az M1 autópálya hiányzó szakaszát a nyugati országhatárig. Az M1/M15 projekt teljes költsége kb. 350 millió dollár, ennek kb. 20%-a a társaság alaptőkéje, 80%-a külföldi és a magyar bankok által folyósított hitel

Teherautók, kamionok részére 33% kedvezményt jelentő, „Kettőt fizet hármat kap” akció van érvényben 1997. február végéig. Az ezen időpontig megvásárolt, kizárólag erre a járműkategóriára érvényes kártyák 1997. június végéig használhatók fel az autópályán. Az 1997. év során az ELMKA RL tovább kívánja bővíteni a kedvezményes úthasználók körét, különös tekintettel a III. és IV. járműkategóriába (kamionok, buszok) tartozó járművekre. A tervek között szerepel a pihenőhelyeken igénybe vehető szolgáltatások fejlesztése, üzletek, gyorsétterem létrehozása is.

A hét minden napján, napi 24 órában működő autómentő szolgálatot kizárólagos joggal a Magyar Autóklub biztosítja a teljes szakaszon

A fokozott biztonság és az utazó- közönség részére nyújtott szolgáltatások színvonalának állandó emelése érdekében a Magyar Transroute Rt. folyamatos képzésben részesíti munkatársait, a bruttó kereset 3%-át fordítva erre a célra, ami hazai viszonylatban igen jelentősnek számít.

Tudta? 1996-ban, az üzemeltetés első éve alatt közel 2,5 millió gépjármű vette igénybe az útdíjas pályát, ami a nyári hónapokban nem kevesebb, mint 10-12 ezer gépjárművet jelentett naponta. Az utazók nagyjából 47 százaléka választotta az autópályát, tehát százalékos arányban többé-kevésbé megfelelt a a gyorsforgalmi utat üzemeltető társaság elvárásainak

A biztonságos közlekedési lehetőségeket támasztja alá az M1 autópálya 1996. évi baleseti statisztikája is. Miként a számokból kiderült, a 43 kilométeres szakaszon feleannyi halálos és súlyos baleset történt, mint eközben a párhuzamosan futó 10-es úton.” – írta munkatársunk az Autósélet lapszámában.

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente hat alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!