Archív Múltidéző

Így zajlott az első Seat Kupa a Hungaroringen

Visszatekintő rovatunkban ezúttal a Seat Ibizáról és az első Seat Kupáról szóló írásunkat olvashatják, mégpedig 1991-ből, amikor még 72 lóerővel is élvezetesen lehetett versenyezni…

Pontosan egy évvel ezelőtt, 1990-ben az Interszéria egyik betétfutamaként már megcsodálhattuk a Seat Kupa rendkívül izgalmas magyarországi futamát a Hungaroringen. Az ilyen jellegű versenyek, amikor a kocsik teljesítménye, futóműve, sőt gumijaik minősége is hajszálra megegyezik, mindig izgalmasak. Ezt tetézte még az is, hogy ezekkel az Ibizákkal a jövő reménységei vívtak „kőkemény” csatát. A tavalyi verseny időpontjában még csak körvonalaiban látszott, hogy a Seat autók betörnek Magyarországra, színesítve az amúgy keleti szürkeségű új autók palettáját.

Milyen autókkal indultak az első Seat Kupán?

Az 1200 köbcentiméteres, injektoros, katalizátoros, koromfekete Seat, forró délszaki „születését” meghazudtolva, a legkeményebb, mínusz 20 Celsius-fokos éjszakák után is az első pöccintésre indul. Az indítás az Opelek, VW-k, új Wartburgok roppant egyszerű szisztémája szerinti: egyetlen, padlóig benyomott gázpedáltaposással, majd a gyújtáskulcs elfordítása után az elektromos AC zizegését követően máris duruzsolni kezd a hidraulikus szelepemelős motor.

Ha pedig a motor jár, a gép repül… Nem újságírói túlzás íratja ezt, hanem az, hogy a prospektuson jelzett 72 lóerőt a keresztben elhelyezett, könnyűfém keresztáramú hengerfejes motor minden helyzetben „produkálta” is, sőt az ötsebességes váltó ideálisan elosztott fokozatai révén át is adta a próbaautó 14 colos kerekeinek.

A hihetetlenül dinamikus amúgy kilencvenöt oktános, ólommentes benzint fogyasztó erőforrás minden rezdülésén érezhető volt, hogy az egykori Fiat-érdekeltségű gyár hátterében az Ibiza típus bölcsőjénél a Porsche mérnökei munkálkodtak.

Igazán feltűnő jelenség az 1991-es Ibiza a háttérben álló Daciák és Ladák mellett… A kocsi belső teréről mindent elárul az a mondás, ami sokáig az Austin Miniket jellemezte: belül nagyobb, mint kívül!

A világhírű Karmann cég az Ibizánál is nagyszerűt alkotott a belső tér kiképzésében, amelynek természetes része a formatervezett, szövetborítású, többféleképp variálható üléskombináció és a tökéletes színdinamika is. A vezető komfortérzetét csak növeli a fordulatszámmérővel bővített funkcionális műszerfal. A Seat Ibiza karosszériáját Giugiarónál „szabták”, és hogy mennyire jól sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint a folyamatos és forszírozott tempó melletti hét liter alatti fogyasztás.

Tudta? A Seat Ibiza első változata rendkívül népszerű volt, 1990-ben több mint 200 ezer darabot gyártottak belőle, ami elképesztő mennyiség. Azóta csak egyszer, 2003-ban sikerült megismételni ezt a bravúrt, a Seat akkor 220 497 darabot értékesített a modellből. Az Ibiza népszerűségéhez bizonyára az is hozzájárult, hogy a brit What car? magazin 2003-ban az Év Autójának választotta spanyolok formás kisautóját.

A kocsi elegáns megjelenése a nyugati piacon szinte kötelező, és e látványt csak tetézik a tökéletesen elhelyezett lámpatestek. A Vredenstein gumik úttartása, 175/70/14-es méretezése a legváratlanabb pillanatokban is lehetővé teszi a gép tökéletes uralását. Az új Ibiza-családot február végén mutatták be Mallorcán – írta 1991-es cikkében Földy Attila.

Összesen 22 féle motor- és karosszériaváltozatban gyártották az 1991-es Seat Ibizát. A legkisebb erőforrás 903 köbcentis, 44 lóerős volt, míg a legdrágább, SXI kivitelű Seatok gépházteteje alatt 1,5-ös, 101 lovas négyhengeres duruzsolt

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente hat alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!