Interjú Közélet

Teherautó-sofőrök üzenete a közlekedőknek

Fogyasztói társadalmunk velejárója, hogy egyre több tehergépkocsi közlekedik útjainkon. Sajnos néhány autós nincs tisztában vele, hogy mit miért tesznek a monstrumok vezetői, ezért megkerestük a 31 éve hivatásos sofőrként dolgozó Wáhr Zoltánt, akit 3,2 millió kilométerrel a háta mögött arról kérdeztünk, hogy mi a teherautó-sofőrök üzenete a közlekedőknek.

– Jól tudom, hogy a jármű súlyából és méretéből adódó gondok a leggyakoribbak? – vágok rögtön a közepébe. – Pontosan, a sofőrök egy része nem is gondolná, mennyivel összetettebb tíz-húsz tonnás szerelvényeket irányítani. Hiába tesznek meg mindent a gyártók, napjainkban is hatalmas a holttér, így bringás, motoros, sőt autós is megbújhat a fülke takarásában. Ezért életveszélyes, mikor a lámpánál előreguruló kerékpárosok bevágnak elénk vagy a kerekünk mellett állnak meg. Könyörgök, ne tegyenek ilyet, mert – mint mondtam – a holttér miatt a sofőr nem is látja, hogy ott áll, mikor a gázra lép!

A volánnál Wáhr Zoltán. Minél nagyobb a jármű, annál nehezebb elkerülni vele a különféle veszélyhelyzeteket. A balesetek elkerülése érdekében igyekezzünk a tehersofőrök fejével gondolkozni, és mindig legyünk előzékenyek!

– Egyébként a többség előzékeny veletek? – A többség igen, de az a pár türelmetlen vezető annál nagyobb galibát okoz nekünk – szögezi le Zoltán. – Rendkívül gyakori, hogy jobbról befurakodnak a lekanyarodás előtt jobbra indexelő, de a nagy tengelytáv miatt balra húzódó szerelvény mellé, utána pedig nekik áll feljebb. Emellett a gyalogosok is sokszor kihívják maguk ellen a sorsot: volt már olyan türelmetlen hölgy, aki a vontató és a pótkocsi között (!) szaladt át az úton. Szörnyű, mi lett volna, ha elindulok… – sóhajt.

A törvény betűje

Nem érdemes perlekedni a kamionosokkal, ha városban ötvennel cammognak a 70-es, 80-as táblánál. Rájuk ugyanis más szabályok vonatkoznak, tehát lakott területen is ötven a plafon, álljon bármilyen tábla az út szélén (KRESZ 26. §). Tegyük hozzá, hogy ez a hétvégi telekre igyekvő utánfutósokra is igaz, szóval csak óvatosan a gázzal, ha városban vontatunk! Visszatérve a teherautókra, azt is sokan szóvá tették, hogy kora hajnalban egymást előzgetik a kamionok az autópályán, pedig ezt tiltja a KRESZ. Nos, ez sem igaz, tudniillik csak este tíz és reggel hat között érvényes az előzési tilalom, ráadásul az irányonként háromsávos szakaszokon akkor sem, áll a KRESZ 37. § paragrafusában.

Miért megy lassan a teherautó? Valószínűleg okkal…

– Az utak zátonyai – csúfolták régen az IFA-kat. Ma is szóvá teszik ezt a sietős vezetők? – érdeklődöm. – Hogyne! – vágja rá Zoli.

A balesetek egyik legfőbb okozója, hogy a motorosok és bringások a teherautók holtterében állnak meg

– Tudod, nem hobbiból lassítunk felüljárók előtt, egyszerűen csak nem szeretnénk, hogy a jármű teteje nekicsapódjon az építménynek. Sajnos egyesek rosszul reagálnak erre, és utána idegesen bevágnak elénk, nem tudva, hogy mekkora úton áll meg a személyautóknál tízszer nehezebb jármű. Kérek mindenkit, legyen tekintettel a teherautók méretére és tömegére, mert bármilyen elővigyázatosak és gyakorlottak vagyunk, mi sem hazudtolhatjuk meg a fizikát. Nem mellesleg szeretnénk célba juttatni az élelmiszert és egyéb árukat, amiért Önök épp a boltba sietnek… – teszi hozzá Zoltán, egyértelműen jelezve, hogy a teherautósok közlekedésének elősegítése közös érdekünk.

Olvassa el további cikkeinket!