Nincs könnyű dolga a budapesti villamosvezetőknek, hiszen több mint ötven méter hosszú szerelvényeket irányítanak a sűrű forgalomban. Ezért is fontos, hogy megtudjuk, mi a villamosvezetők üzenete az autósoknak. Írásunkban Tóth Gergely mesél róla, hogy miként lehetne még harmonikusabb a viszonyuk a többi közlekedővel, beleértve a bringásokat és gyalogosokat is.
Kivételes helyzetben van interjúalanyunk, Gergely, ugyanis korábban az utaspanaszok kezeléséből is kivette a részét, ezáltal a vezetők és az utazók szemszögéből is megismerte a kötöttpályás közlekedés legégetőbb problémáit. Nem is kéreti magát, kérdésemre rögtön megosztja, milyen szabálytalanságokkal vagy figyelmetlen manőverekkel találkozik az utakon.

– Gyanítom, hogy a többség nincs tisztában a villamos „képességeivel”, legalább is erre utal, hogy néhány sofőr a síneket az úttesttől elválasztó úgynevezett gömbsüvegsoron át is bevág elénk vagy lefékez előttünk. Kérem, ne tegyék, mert amíg egy autónak 12-13 méter a fékútja ötvenről, mi 40-50 méter alatt állunk meg! – szögezte le Gergely. – Jóllehet, néha megtéveszthetjük az sofőröket akaratunkon kívül – tette hozzá, – hiszen a többség azt gondolja, ha megálló következik, akkor biztosan lassítunk.

Nos, a leszállásjelzővel felszerelt villamosokon ez nem így van, ezért kérem, ne hajtsanak elénk, arra számítva, hogy úgyis megállunk. Szintén a megtévesztő helyzetek közé sorolnám, amikor a váltók előtt csökkentjük a sebességet, s ezt páran úgy értelmezik, hogy éppen lemondunk az elsőbbségünkről a javukra, holott szó sincs erről – teszi hozzá interjúalanyunk.
Bringások és gyalogosok a síneken
– Mi a helyzet a kerékpárosokkal és gyalogosokkal? – vetem közbe, s ezúttal sem sokat teketóriázik Gergely, már regéli is tapasztalatait – Féltem az előttünk tekerőket, mert nagyon könnyű elesni a sínek keresztezésekor, mi pedig nem tudunk megállni egyik pillanatról a másikra, hogy elkerüljük az ütközést. Ezzel szemben a gyalogosokra nem jellemző a szándékos szabályszegés, inkább a telefont nyomkodó és/vagy fülhallgatót viselő járókelők kerülhetnek veszélyesen közel a villamoshoz.

Nem véletlen hát, hogy alapvető elvárás a BKV-sofőrökkel szemben az előrelátáson, gyors helyzetfelismerésen és cselekvésen alapuló vezetési technika elsajátítása, hogy mindenki épségben hazatérjen a nap végén.

A törvény betűje
Több rendhagyó szabály vonatkozik a villamosra, élen azzal, hogy nem minősül gépjárműnek (KRESZ 2. §), bármilyen fura is ez a besorolás. Érdemes tudni, hogy villamosvezető akkor is előzhet, amennyiben azt tábla tiltja (14. §), emellett zárt pályáról úttestre hajtva, illetve egyenrangú kereszteződésben balról érkezve is elsőbbséget élvez (24. és 28. §) az autókkal szemben. A KRESZ szerint gyalogosok és kerékpárosok nem használhatják a villamospályát (21. §), autóval pedig tilos kikerülni a szerelvényt (35. §), ha az a megállóban várakozik és az úttestre szállnak le az utasai.