Autósélet-archív Múltidéző Úthálózat

Épül az M1-es autópálya Tatabánya és Győr között

Gőzerővel folyik az M1-es autópálya szélesítése, így néhány év múlva 2×3 sávon haladhat a járműfolyam hazánk legforgalmasabb autópályáján. Ötven éve pedig arról írt az Autósélet, hogy elkészülhet az M1-es Győr és Tatabánya közötti szakaszának egyik fele. Érdemes elolvasni Serényi Zoltán cikkét.

Az 1-es számú főút Tatabánya és Győr közötti szakasza számos településen és vasúti kereszteződésen halad keresztül, ami csökkenti az út kapacitását és növeli a baleseti kockázatot. Ezért 1970-ben döntés született egy új nyomvonalon haladó fél autópálya megépítéséről ezen a szakaszon. A fél autópálya egyelőre egy-egy forgalmi sávval épül meg a kétirányú forgalom számára, de autópálya-jellemzőkkel, azaz szintbeni kereszteződés nélkül. A megengedett legnagyobb sebesség a félautópályán 100 km/óra.​

Az új nyomvonal és a csomópontok kialakítása

Az új út Tatabánya-Újvárostól indul, Tatát délről kerüli el, majd Komárom alatt keresztezi a kisbéri utat, ahol csomópont létesül. Innen vezet Győrig. Az első, Tatabánya–Komárom közötti szakasz átadása az építők kongresszusi felajánlása alapján már ez év novemberében megtörténik, míg a teljes szakasz átadása 1977-re várható. Az új út 7,3 km-rel rövidebbé teszi a Tatabánya–Győr közötti távolságot, ami időben jelentős megtakarítást eredményez.​

Folyik az autópálya új szakaszának kialakítása, Bisztray Károly a csőfektetés mozzanatait örökítette meg. Az M1-es utolsó, Győr és Hegyeshalom közötti etapja 1996-ban nyílt meg a közlekedők előtt

Új technológiai eljárások az M1-es autópálya építésénél

Az új pályaszerkezet eltér a hagyományos aszfalt pályaszerkezettől. Az új típusú kopóréteg alkalmazásával új technológiai eljárást vezettek be. Ez a kopóréteg érdesített homok-aszfalt, amelyet a kedvező külföldi tapasztalatok alapján a hazai útépítésben is meghonosítottak. Úgy készül, hogy a forró aszfaltba impregnált zúzalékot hengerelnek (ez az ún. „hot rolled” eljárás), s ezzel a technológiával érdes felületet kapnak. Az eddigi kísérletek, illetve tapasztalatok szerint a csúszásveszély kisebb, és a fékút mintegy a felére csökken a hagyományos aszfalt burkolatokkal szemben.​

A jövőbeni fejlesztések tervei

A tervek szerint az M1-es autópálya továbbra is az M7-essel közösen vezet az Osztapenkó csomóponttól Törökbálintig. Majd új nyomvonalon halad Tatabányáig, amelyet északról kerül el, és úgy csatlakozik a most épülő Tatabánya–Győr közötti fél autópályához. Építése az V. ötéves terv feladata lesz. Az M1-essel egy időben épül az M3-as Budapest–Gyöngyös közötti szakasza, és rövidesen megkezdődik az M5-ös autópálya építése Budapest és Kecskemét között.

Olvassa el további cikkeinket!