Extra Úthálózat

Ezért lesz idén is hosszú a menetidő a horvát autópályákon

Sokáig úgy volt, hogy 2025-től autópálya-matrica váltja a kapus díjfizetést Horvátországban. Nos, ez nem valósult meg, és a hírek szerint legfeljebb jövőre sikerül beüzemelni a közlekedők életét megkönnyítő rendszert, vagyis addig marad a hosszú menetidő a horvát autópályákon.

Tavaly számoltunk be róla, hogy végre elbontják a sztrádakapukat Horvátországban. Ennek a hírnek bizonyára örültek az autós nyaraláson gondolkodó honfitársaink, hiszen a kapuk környékén rendre feltorlódik a forgalom, órákkal megnövelve az utazók menetidejét. Kezdetben úgy tűnt, hogy a terveknek megfelelően halad a megvalósítás, de 2024 közepétől fekete fellegek gyülekeztek a projekt felett, s ma már tudjuk: 2025 nyarán is marad az eddig megszokott, kényelmetlen díjfizetés.

Miért lesz hosszú a menetidő a horvát sztrádákon?

Miként az N1 nevű horvát lap korábban beszámolt róla, a cseh Tollnet és a szlovák SkyToll vállalatot választotta ki a horvát állam az új útdíjrendszer létrehozására kiírt pályázaton. E cégek már több hasonló projektet megvalósítottak, többek között a nevükhöz fűződik a Szlovéniában használt e-matricás rendszer is. Nettó 79,91 millió eurós ajánlattal győztek, igaz, a döntés ellen fellebbezett a tenderen szintén induló két ellenfél, az osztrák Kapsch TrafficCom és a kínai CTFO Jeton Technology.

A matricás rendszerben a horvát autópálya-hálózaton ténylegesen megtett kilométerek alapján szedik majd a pénzt, ahogy Magyarországon. Fontos az is, hogy nemcsak a Horvát Autópálya-társasághoz (HAC) tartozó szakaszokon, hanem a koncessziós üzemeltetésű utakon, azaz az isztriai Upsilon és a Zágráb-Macelj autópályán is érvényes lesz a megvásárolt jogosultság. Fényképek forrása: ADAC

A híradásokból kiderült, hogy egyikük kifogásait sem fogadta el az Állami Piacvédelmi Bizottság (DKOM), így a szeződés végül megköttetett. Ugyan Oleg Butkovic tengerügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter először 2025-öt jelölte meg a rendszer kiépítésének határidejeként, a jelenlegi forgatókönyv alapján az új időszámítás majd csak 2026 második negyedévében kezdődik a horvát gyorsforgalmi utakon, vagyis addig biztosan hosszú lesz a menetidő a horvát autópályákon.

Csak a kapuknál fizethet az autópálya-használatért?

Jelenleg a személykocsik, a kishaszonjárművek és a motorkerékpárok fizetés ellenében használhatják a horvát sztrádákat és autóutakat. Az útdíjat leróhatják a fizetőkapuknál készpénzben, bankkártyával, illetve a kúttársaságok kártyáival vagy előzetesen feltöltött úgynevezett Smart kártyával. Mindemellett a Horvát Autópálya-társaság (HAC) és egyes fizetőkapuk irodáiban vásárolhatnak bármikor feltölthető egyenlegű elektronikus jeladót, ennek segítségével külön fenntartott sávban, lényegében várakozás nélkül haladhatnak át az ellenőrző pontokon. További előnye utóbbi szolgáltatásnak, hogy ilyeténképpen több mint 20 százalékot elengednek a sztrádadíjból.

Érdemes azt is hozátenni, hogy tavaly óta drágábban közlekedhetünk a horvát sztrádákon, mivel a HAC megemelte a díjtételeket. Lássuk a legfontosabb szakaszok személyautókra vontakozó árait!

Indulás/érkezésRijekaRovinjSibenikZadarTrogir
Gorican (Muracsány)16,5 euro19,2 euro28,5 euro24 euro30,7 euro
Zágráb10,1 euro12,8 euro22,1 euro17,6 euro24,3 euro
Az árak forrása: www.horvatutdij.hu

Jó tudni, hogy Horvátországban a motorosok az autós útdíj nagyjából 60 százalékáért vehetik igénybe a gyorsforgalmi utakat, az utánfutós gépkocsival közlekedők viszont az alapdíjnál hozzávetőlegesen 75 százalékkal magasabb összeggel számolhatnak.

Olvassa el további cikkeinket!