A közelmúltban új elektromos mikromobilitási eszközökkel bővült a speciális mentők, a határvédelem, a rendőrség és a mentők járműparkja.
Miként a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSz) közleményéből kiderül, napjainkban már a hatósági feladatokat ellátó és az életmentésben résztvevő szervek állományában is megtalálhatóak az elektromos hajtású, csendes és mozgékony, úgynevezett mikromobilitási eszközök. Ezek nagy előnye, hogy olyan helyekre is eljuthatnak velük a szakemberek, ahová négykerekű járművekkel vagy testes motorkerékpárokkal – azok adottságai okán – esélyük sincs behajtani.
Talán olvasóink is találkoztak már az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság elektromos rollereivel. Ezekkel az apró termetű járgányokkal csarnokokba, parkokba és olyan zöldterületekre mennek be a járőrök, ahová egyébként legfeljebb gyalogosan tudnának bejutni. A modern áramos eszközöket – a többi hatósági járműhöz hasonlóan – megkülönböztető jelzéssel és rendőrségi matricázásal látták el.

Kerékpárral is dolgoznak a mentők Budapesten
Tavaly óta biciklis mentőegységek szolgálnak a fővárosban azzal a céllal, hogy az esetkocsival nehezen megközelíthető helyekre, például a belvárosi sétálóutcákba, a Margitszigetre vagy a Várba gyorsabban eljuthasson a szakszerű segítség. A mentőápolók és mentőtisztek hivatalosan 2023 tavaszán pattantak nyeregbe, előtte azonban – 2022 őszétől kezdődően – tesztüzem zajlott, s tapasztalatokat gyűjtöttek az új járművekről. A mentési feladatokra kifejlesztett áramos kerékpár bemutatóján elhangzott, hogy a drótszamár csomagtartóján elhelyezett, körülbelül 20 kilogrammos táskában többek között félautomatikus defibrillátornak, fertőtlenítőszernek, vénabiztosító eszköznek és oxigénpalacknak is jut hely. A csapat tagjai speciális, érzékelővel ellátott sisakot viselnek, ami jelzi a mentésirányítónak, ha baleset éri a biciklis kollégát, ezenkívül bringáskesztyű és napszemüveg is kiegészíti a ruházatot.
Áramos terepmotorokat immáron a határvédelem területén is bevet a Készenléti Rendőrség, ezek a déli határszakaszon álltak szolgálatba a közelmúltban. Javukra írandó, hogy gyorsan haladnak és lényegében néma csendben suhannak, ezáltal az illegálisan az ország területére lépő külföldieket nagyobb eséllyel sikerül nyakon csípni.

Terepjárásra alkalmas elektromos mikromobilitási eszköz a speciális mentők szolgálatában
Mindemellett az elektromos kétkerekűek az eltűnt emberek utáni kutatásban is bevethetőek. Épp a minap adta át az első terepmotort a Hírös Rescue Team vezetőjének a Jövő Mobilitása Szövetség egyik tagvállalata, az Elektrorider.
– Rengeteg előnyös tulajdonsága van a mentési munka során egy elektromos eszköznek. Sokszor kutatunk a Kiskunsági Nemzeti Park területén, ahol a sűrű aljnövényzetben is mozgékony, csendes, a környezetet káros anyaggal nem terhelő eszközzel az autónál lényegesen hatékonyabban, egyúttal a körülményekhez jobban alkalmazkodva tudjuk keresni az eltűnt személyeket. A kutyás mentés során kiemelten fontos a csendes jármű, hogy tudjunk reagálni az állatok jelzéseire – ez a jelenlegi benzines és dízelmotoros eszközökkel nem valósul meg. Másrészt kutatásaink 90 százaléka terepen zajlik, és a Bács-Kiskun vármegyében nagyon gyakori futóhomok rettentően megnehezíti az autós munkát. Egy terepmotor viszont tökéletes ilyen körülmények között is – mondta Trencsényi Péter, a mentőcsapat elnöke.

A Hírös Rescue Team az első mentőcsapat Magyarországon és az Európai Unióban, mely elektromos terepmotorral gazdagítja járműállományát. Terveik szerint a külföldi mentésekhez is magukkal viszik majd a Sur-Ron Light Bee típust, hiszen jóval egyszerűbben el tudják látni árammal egy-egy katasztrófa helyszínén. A csapat egyébként a közelmúltban járt a törökországi földrengés és a líbiai gátszakadás területén is, mindkét országban autóval járhatatlan utak nehezítették munkájukat.

Rolleres védőfelszerelés – gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt fontos!
A Magyar Autóklub évek óta nagy hangsúlyt helyez arra, hogy minél szélesebb körrel megismertesse a mikromobbilitási eszközök helyes használatát. Ezért is készített kifejezetten a rollerezés árnyoldalait és veszélyeit bemutató oktatási programot középiskolásoknak, egyúttal évek óta szervez rolleres, kerékpáros vetélkedőket fiataloknak. Egyesületünk fontosnak tartja azt is, hogy a rollerhasználók megfelelően felöltözzenek, mielőtt felpattannak a fürge kétkerekűekre. A MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának oktatói arra buzdítanak mindenkit, hogy okvetlenül vegyenek fel sisakot, illetve térd- és könyökvédőt, valamint sötétben és rossz látási viszonyok között is jól látható felsőruházatot. Ezeken kívül egy strapabíró és kellően rugalmas kesztyű is létfontosságú, ugyanis a rolleres először a kezeit teszi le eséskor, hogy megóvja teste egyéb részeit a sérülésektől.
– Az elektromobilitás és a mikromobilitás nemcsak mindennapi közlekedésünk új, hatékony eszköze lehet, hanem társadalmi célú feladatokat is elláthat, sikeresebbé teheti a rendvédelemi szervek munkáját, a mentést vagy épp a kutatást – mondta Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, aki kiemelte: ahogy a mindennapi közlekedésben is meg kell találnunk az élethelyzetünkhöz illő eszközt, úgy ezeknél a társadalmi kötelezettségeknél is az adott helyzetben leghatékonyabb járművet ajánlott bevetni.