Karintia Ausztria egyik legszebb régiója páratlan látványosságokkal, pazar természeti adottságokkal és kiváló éttermekkel. Nyár végén mi is elautóztunk a Wörthi-tóhoz egy Lexus LBX-szel, most pedig a túra során szerzett tapasztalatainkat foglaltuk össze.
Szó se róla, rengeteg úti célt választhattunk volna Ausztriában, hiszen a kilenc szövetségi tartomány mind temérdek látnivalót rejt. Karintiában és a Wörthi-tónál azonban eleddig csak átutazóban jártunk, így ideje volt alaposabban felfedezni ezt a tájegységet.
Miért oly vonzó Karintia és a Wörthi-tó?
Az északról az úgynevezett Központi-Alpok, déli irányból pedig a Karavankák hegyvonulat által határolt, Klagenfurt központú Karintia Magyarországról viszonylag gyorsan, nagyjából 5 és fél óra alatt elérhető, ráadásul Budapestről indulva három irányból is megközelíthetjük: az M1-esen és az M86-oson haladva Győr, Szombathely, Bucsu érintésével, az M7-esen nekivágva Székesfehérvár, Veszprém, Szentgotthárd és Rábafüzes vonalon vagy a Balaton déli partja mellett elautózva (Szélesfehérvár, Siófok, Nagykanizsa, Letenye szakaszon), Szlovéniát útba ejtve. Jelenleg az M1-es a legkiszámíthatatlanabb, mert a nagy forgalom miatt megannyiszor alakul ki torlódás a Bicske-Tata-Győr etapon, ezért aki előre tervezhető menetidővel szeretne számolni, az M7-esen induljon el! Jó hír ugyanakkor, hogy Ausztriában ősszel egyenletesen lehet haladni az A2-esen annak ellenére, hogy egyes részein felújítási munkálatok folynak.

A vénasszonyok nyara egyébként is remek időszak egy ausztriai kiruccanásra, mivel eddigre a Wörthi-tónál számottevően csökken a turisták száma, és még messze a síszezon, mikor a környéket ellepik a téli sportok hívei.
Karintia az úti cél? Ne hagyja ki az Alpokat sem!
S ha már a síelés szóba került, mindenkinek javasoljuk, hogy a kirándulás során keresse fel az ismert sípályák környékét, hiszen az osztrákok az idényen kívül is üzemeltetik ezeket a kirándulók, terepbringások legnagyobb örömére. Okvetlenül menjenek el a Karni-Alpokban található Nassfeldbe, az olasz-osztrák határ talán legszebb síparadicsomába, mely a Wörthi-tótól 78 km-re található Tröpolach faluból induló kabinos felvonóval érhető el. Mikor épp nincs hó, a kirándulók vehetik birtokba az 1600 méteren elterülő síközpontot, ahonnan gyalog- és kerékpárutak indulnak minden irányba. Gyermekek és felnőttek is nagyon kedvelik az itt létesített nyári bobot, amivel többszáz méteren át száguldhatnak lefelé. Mindemellett barátságos hütték, kávézók szegélyezik a hegyoldalon kacskaringózó sétautat, ami Tröpolach-ba, a felvonó kiindulási helyére vezet vissza.

A Nassfeld-hágó egyébként autóval is megközelíthető, és ha már itt járnak, guruljanak át Olaszországba, hisz az odavezető szerpentin talán még nagyobb élmény autóval vagy motorkerékpárral, mint az osztrák oldalon felvezető szakasz! Mi is tettünk egy kitérőt erre, s Pontebba, Camporosso és Tarvisio érintésével érkeztünk vissza Ausztriába.

Szigorú rendőrök, gyakori sebességmérés Ausztriában
Mielőtt nekivágtunk volna a kirándulásnak, megkértük a Klubinform a munkatársait, mondják el, mire számíthatunk az osztrák utakon. Az egyik legfontosabb, hogy több gyorsforgalmi úton is alkalmaznak sebességkorlátozást környezetvédelmi okból. Erre az IG-L felirat utal, és aki túllépi a megengedett tempót, a szokásosnál is jóval nagyobb, 2000 eurót meghaladó büntetést kockáztat. Azzal is számoljanak olvasóink, hogy szinte minden településen fix trafipaxok dolgoznak, ezért nem tanácsos túllépni a megengedett sebességet.
A 14 évesnél fiatalabb és 150 centinél alacsonyabb gyermek csak szabványos biztonsági ülésben szállíthatók. Igaz, ha a lurkó eléri a 135 cm-es testmagasságot, és az autó saját, hárompontos övével megfelelően rögzíthető, akkor nincs szükség a speciális eszközre. Megemlítendő, hogy november 1. és április 15. között kötelező a téli gumi használata jeges, havas, hókásás utakon, ráadásul a téli gumiabroncs profilmélysége nem lehet kisebb 4 mm-nél. Télen egyébként javasolt hóláncot is betenni a csomagtérbe, egyes hegyi szakaszoknak nem is igen lehet e nélkül nekiindulni. Arról is essék szó, hogy autópályákon és gyorsforgalmi úton torlódás során kötelező kialakítani úgynevezett „mentési sávot”. Ennek lényege, hogy kétsávos sztrádán torlódáskor a bal oldali sávban haladó járművek kötelesek minél hamarabb a bal padkához, a jobb sávban haladók pedig sávjuk jobb szélére húzódni. Az így kialakult folyosót kizárólag a mentésben résztvevő járművek használhatják. Aki megszegi e szabályt, 2180 euró büntetésre számíthat.
Mindenre jó a Lexus LBX?
Talán furcsának tűnhet, hogy egy háromtagú család kirándulásához a legkisebb Lexust, a Toyota Yaris Cross alapjaira épülő LBX-et választottuk. Az igazság az, hogy az Opel Mokka, a Nissan Juke, a Suzuki Vitara és a Volkswagen T-Cross osztálytársának tekinthető, 4190 mm hosszú, 2580 mm ferdehátú teljesen megfelelt a célnak. Ugyan csomagtartója csak 332 literes, szabályos hasábformájának köszönhetően három nagyobb sporttáskát is elnyelt, az utastérben található kacattartókban pedig a kisebb holmik, vizesüvegek és harapnivalók is elfértek.

Mindemellett a hátsó sor helykínálata megfelelő egy 12-13 éves fiúgyermeknek, jóllehet a széles középkonzol miatt a nyurga vezető jobb lábának nem jut elég hely, evégett egy többszáz kilométeres autózás során muszáj beiktatni néhány „átmozgató” pihenőt.
Autópályán és hegyi úton is megállja a helyét a Lexus LBX
Az ötajtós orrában a Yaristól örökölt, 1,5 literes, háromhengeres benzinesre épülő, öntöltő hibrid szorgoskodik. Örömmel tapasztaltuk, hogy egyenletes sztrádatempónál kifejezetten csendesen üzemel a 136 lovas rendszerteljesítményű egység. Mi több, előzésnél vagy gyorsításnál is jól bírta szuflával annak ellenére, hogy jócskán megpakoltuk. Mikor letértünk az alsóbbrendű utakra, és csak 70-80 km/órával poroszkáltunk, teljesen hangtalanul dolgozott, és városi araszolások alkalmával rengetegszer kizárólag a villanymotorra támaszkodott, vagyis nem szennyezte környezetét.

Más kérdés, hogy mikor nekivágtunk a meredek hegyi szerpentineknek a Karavankákon, többnyire magas fordulatszámon pörgött és hangosan morgott az Otto-motor. Emellett az is megszokást igényelt, hogy lejtmenetben indokolatlanul magas fordulatszámon forgott a háromcilinderes, hogy besegítsen a motorfékkel.

Az útra egy elsőkerekes kiadást választottunk, ám kapható belőle 4×4-es kiadás is, melynek hátsó tengelyhez beépített villanymotorját gyorsításkor, kanyarodáskor és rossz tapadású felületeken hozza működésbe az elektronika. Mindehhez hozzátartozik, hogy meggyőzött bennünket kiváló úttartásával, tempós kanyarokban is magabiztos futóművével és erős fékjével, egyúttal zajszigetelése és remek visszajelzéseket adó volánja is elismerést érdemel.