Bemutató Járművek

Elmés mindenes
Bemutató: Skoda Fabia

Igen sokoldalú modell a Skoda Fabia 2015-ben piacra dobott, harmadik nemzedéke.

Fokozatosan alakítja át modellpalettáját a Skoda a Volkswagen-csoport megjelenése óta. Kezdték a kisautók között a Favorittal, Feliciával és Fabiával, majd jött a kompaktok közé az Octavia, a márka talán leghatékonyabb fegyvere, és a Superb a középkategóriában. Miután a világ ráharapott a csehek modelljeire, érkezhettek a rétegmodellek (Citigo, Roomester, Yeti) és az egyes osztályok közötti hézagpótló töltelékek (pl. Rapid, Rapid Spaceback). Ezzel párhuzamosan letarolták Európát és betörtek az ázsiai piacokra, ám ehhez az is kellett, hogy a típusaikat jó ütemérzékkel újítsák meg, és magas nívón fejlesszék tovább.

Mi áll a Skoda Fabia sikerének hátterében?

Már az első Fabia remekül megtalálta a helyét, tulajdonképpen a korszerű kisautó mintapéldája lett. A második szériánál némileg megtorpantak az eladások, talán a forma sikerült az előzőnél kevésbé megnyerőre.

Több mint kéttucatnyi színből áll a paletta, közöttük több a harsány árnyalat. Extraként kulcs nélküli indítás, LED-es nappali fény, hegymenetasszisztens, kanyarfényes ködlámpa, első-hátsó parkolóradar, panoráma napfénytető, továbbá eső- és fényérzékelő is elérhető

Ha a 2014-es hazai eladásokat megnézzük, az Opel Corsát találjuk az élen 1752 darabbal, a Fabia csak a kilencedik 606-tal, holott egy évvel korábban még negyedikként zárt 750 példánnyal. Az újdonságot látva nincs kétségünk afelől, hogy sokkal több energiát feccöltek a külső formatervbe, mint az elődmodellnél. Ruhája karakteresebb, stílusosabb, határozott éleivel tökéletesen passzol a többi Skodához.

Ötcsillagos eredményt ért el a Fabia az EuroNCAP töréstesztjén. Maguktól bekapcsolnak, sőt 60 km/óra feletti tempóról lassítva villognak is a féklámpák vészhelyzetben. Az Autósélet-blogon írtunk az utódról is, olvassa el az arról szóló írásunkat is!

Alacsonyabb, rövidebb és szélesebb lett az új nemzedék

Megszokott, hogy az autók modellváltáskor megnyúlnak, a Fabiára ez nem igaz. Nyolc milliméterrel rövidebb (3992 mm) és 31-gyel alacsonyabb (1467 mm) lett, igaz, kilencvennel szélesebb is (1732 mm), mint a kettes széria. Nem jelentős, öt milliméter a tengelytáv bővülése, így az új generációnál már 2470 mm-t mutat a mérőszalag. A tervezők sajnos ragaszkodtak a vastag C-oszlophoz, pedig ez nem tesz jót a karosszéria átláthatóságának. Jó hír viszont, hogy a Fabia teteje, külső tükrei és keréktárcsái az autó fényezésétől eltérő színekben (fekete, fehér, vörös és ezüst) is megrendelhetők.

Mindemellett teljesen áttervezték az utasteret, új formába öntötték a műszerfalat, és tágasabb hely várja az elöl ülők lábait. Ráadásként kifejezetten szépek a felületek, s többféle világos árnyalatú kárpit feszülhet az üléseken, miként az élénk dekorbetétek sem hiányoznak. Gyakran utazóknak, szállítóknak jó hír, hogy nem számottevően ugyan, de nőtt a csomagtér kapacitása, 315 helyett immáron 330 literes. Akinek ennél több kell, ledöntheti az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámlákat, és akár 1150 literes szabad térben is elhelyezheti rakományát.

Pörgős benzinesek, takarékos dízelek a Skoda Fabia kínálatában

A moduláris MQB padlólemezre épülő új Fabiához hétféle erőforrást kínálnak, mind új a Škoda-palettán. Megjelentek a VW csoport más kisautóiban már egy ideje kapható literes, háromhengeres szívómotorok (60 és 75 LE) és a felfrissített közvetlen befecskendezéses, turbós, 1,2 literes TSI-k (90 és 110 LE).

Színvonalas anyagválasztás és minőségi összeszerelés jellemzi az utasteret. Jól áttekinthető, letisztult műszerfallal szemez a sofőr, amiről gyorsan leolvashatók az információk

A fürge benzinesek alternatívájaként háromhengeres turbódízeleket is kínál a gyártó. Ezek egytől egyig 1,4 literesek, teljesítményük 75, 90 és 105 lóerő lehet. Az erősebbik TSI-hez hat-, a többihez ötfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó csatlakozik, a csúcsbenzineshez és a 90 lovas dízelhez hétfokozatú, duplakuplungos, robotizált váltó is elérhető. Az elöl MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros futómű az elődből érkezik, igaz, alaposan átdolgozták a szerkezeteket. Így még könnyebb az irányíthatóság és stabilabb az útfekvés. Olcsó megoldás, de a kedvező vételárat szolgálja, hogy csak az izmosabbik TSI-nél vetnek be hátsó tárcsaféket, a többiek egyszerűbb és olcsóbb dobokkal lassítanak hátul.

Egyszerűen nagyszerű? Hasznos apróságok a Skoda Fabiában

A Volkswagen csoport és a Skoda is számos ötletes megoldással rukkolt elő a közelmúltban, várható volt, hogy az új Fabiába is belezsúfolnak közülük néhányat. Szinte már említésre sem méltó a tankbetöltő fedelén elhelyezett jégkaparó (régóta ismert Skoda-okosság), a láthatósági mellényt elnyelni képes ajtózseb és a középkonzolon elhelyezet konzol, amibe telefon van tablet helyezhető. Hogy a Fabia is tartsa a lépést a korral, immáron okostelefon csatlakozásra is alkalmas fejegységgel is elérhető, ami MirrorLink és SmartGate kapcsolatra is képes. Előbbinél a rádió kijelzőjén futtathatók és a rendszeren keresztül kezelhetők a telefon alkalmazásai.

Megannyi hasznos tárolóhely, polc és zseb szolgálja az utasokat. A hátsó ajtózseb félliteres palackot is elnyel, a kesztyűtartó egyliterest is képes befogadni

Persze ez csak a jéghegy csúcsa, emellett további speciális autós alkalmazásokkal készülnek a csehek. Olyan tételeket sorakoztatnak fel, mint a navigáció, a parkolóhely-információ, a zenei gyűjtemény és a személyes rádió.

Gondolta volna, milyen sok okosmegoldás van a Skoda Fabiában?

A SmartGate lényege, hogy a jármű bizonyos adatai egy erre kitalált alkalmazással átmenthetők az okostelefonra, ezáltal a vezető kiszámolhatja egy adott út átlagfogyasztását, átlagsebességét, az üzemanyag- és útdíjköltségét. Apró kiegészítés, de passzol a mai trendekhez, hogy térképen nézegethetjük, merre jártunk, az útvonalat pedig akár a Facebook-oldalunkra is kitehetjük.

A 330 literes csomagtartóban többféle rögzítőháló és háttámla mögé becsúsztatható kalaptartó javítja a használhatóságot

Kispénzűeknek jelent pozitívumot, hogy a legegyszerűbb rádió is kínál USB-csatlakozót és SD-kártya olvasót, de érdemes gyűjtögetni, mert a legdrágább Bolero 6,5 colos, nagy felbontású érintőképernyővel és hat hangszórós surround hangrendszerrel kényeztet. Ügyes biztonsági extra az autó előtt haladók távolságát radarral követő Front Assist, ehhez 5 és 30 km/óra sebességtartományban működő városi vészfékfunkció tartozik. A másodlagos ütközésvédelem a baleset utáni további ütközések bekövetkezésének esélyét mérsékli, beszerelnek sebességhatárolót és fáradtságérzékelőt is.

Ha úgy gondolja, hogy az autósok érdekvédelme fontos, lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Összetartó közösségünk tagjai biztos háttértámogatással vághatnak neki az utazásoknak és együtt, hatékonyan léphetnek fel az érdekeiket sértő döntések, valamint intézkedések ellen.

Olvassa el további cikkeinket!