Autó Teszt

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV teszt
Jöhet eső, jöhet hó

Egyetlen árva percet sem sütött a nap a Mitsubishi Outlander társaságában töltött héten, ellenben ömlött az eső, tombolt a szél, majd jégbe fagyott körülöttünk a világ. Persze ez az új Mitsubishit nem különösebben zavarta, sőt az extrém körülmények hozták felszínre legjobb tulajdonságait.

Extrém időjárási körülmények között is remekül teljesített az összkerekes, hibrid Mitsubishi Outlander. Nem véletlenül népszerű használt autóként is (fényképek: Kovács Zsigmond)

Az összkerekes Mitsubishik mindig külön kasztot alkottak a járműipar berkein belül, megszámlálhatatlan ralisikerük (Dakar, WRC) világszerte ismerte tette a gyémántos márkát. Igen ám, de az aranykornak már vége, a potenciális vásárlókat manapság nem szépen vett ívekkel, hanem olcsón fenntartható, környezetkímélő járművekkel lehet levenni vállukról, s profitalapú vállalkozásról lévén szó, a Mitsubishi sem teheti meg, hogy nem tart lépést a riválisokkal. Hála a folyamatos K+F tevékenységnek, az alapok adottak voltak: az elektromos i-MiEV kisautóhoz fejlesztett műszaki megoldásokat ötvözték a Lancer és a Pajero legnemesebb vonásaival, s létrehozták napjaink egyik legjobb mindenesét.

Sem a csapadék, sem a hideg nem zavarta az Outlandert. Ha elektromos üzemmódban használjuk, egy fűtőszálas egység melegíti fel az utastér levegőjét. Sajnos a klímához mindenképpen kell az Otto-motor

Átgondolt koncepció a Mitsubishi Outlander

Markáns, tiszteletparancsoló megjelenésével nekem kifejezetten tetszik az Outlander, hangsúlyos orr-része, dinamikus vonalvezetése és határozott kiállása erőt, magabiztosságot sugároz. Szerencsére ez esetben a külső nem holmi megtévesztés, az Outlander valóban masszív, strapabíró jármű, amibe élmény beülni és utazni, legyen szó egyszerű városi etapról, ingázásról vagy hosszabb kiruccanásról. Magasra helyezett, kényelmes vezetőüléséből messze belátni az utat, az embernek pedig olyan érzése van, mintha lábai előtt heverne a világ, s nem létezne akadály.

Összeszerelési és anyagminőség szempontjából egyaránt elsőrangú az utastér. Az ajtózsebek nagyok, tágas a könyöktámasz alatti rekesz is, viszont a kesztyűtartó meglepően szűkös

Persze ehhez az utastér árasztotta kellemes, otthonos érzés is hozzájárul, ami nemcsak az esztétikus, barátságos kialakításnak és az áttekinthető műszerezettségnek köszönhető, hanem az – autó minden pontján tetten érhető – precíz összeszerelésnek is. Ez még igazi japán vas, egyenesen a szigetországból, ennek megfelelően minden kifinomultan működik, logikusan elrendezett és érezhetően tartós.

Hogy a vezetési élmény ne legyen furcsa, a mérnökök „álfokozatokat” hoztak létre, melyek közül a kormány mögötti kapcsolókkal választhatunk

Mindössze két dologgal nem voltam elégedett: a rövid ülőlapokkal és a fedélzeti számítógép gombjával. Utóbbi nem a bajuszkapcsolón kapott helyet, hanem magán a műszerfalon, a kormány takarásában. Ez még éppen elfogadható lenne, de közvetlenül a menetstabilizáló – azonos kialakítású – gombja mellett van, s vakon kotorászva könnyen megeshet, hogy a vezetési segédletet kapcsolja ki a sofőr.

Összetett személyiség

Az 1810 kilós Outlander PHEV hajtásláncának legfőbb eleme a kétliteres, benzines, 4B11 típuskódú erőforrás, melynek turbós változata (4B11T, 240-473 LE) a Lancer EVO-ban is dolgozik. Itt csak 121 lóerőt teljesít, forgatónyomatéka pedig csupán 190 Nm, ez azonban nem okoz gondot, működését ugyanis két villanymotor segíti. Az egyik az első kerekek hajtásában vállal szerepet, méghozzá nem is kicsit, tekintve, hogy 82 lóerővel és 137 Nm-rel járul hozzá a lendületes autózáshoz. A hátsó kerekek forgatásában az Otto-motor nem vállal közvetlen szerepet, kardántengely és egyéb alkatrészek helyett inkább ide is elektromotort tettek a mérnökök. Ez az egység szintén 82 lóerős, de 195 Nm-t ad le, ami annyit tesz, hogy nyomatékosabb, mint a belső égésű aggregát…

A hajtáslánc egyik érdekessége, hogy nincs váltómű, a belső égésű motor fordulatszámát osztómű és vezérlőelektronika igazítja a sebességhez

A hajtáslánc működtetéséről 45 literes üzemanyagtartály és 12 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor gondoskodik, ezek tartalmát próbálhatjuk a legoptimálisabban kihasználni. Ha a 230 voltos hálózatról öt óra alatt feltölthető telepet használjuk, nagyjából félszáz kilométert tehetünk meg benzin felhasználása nélkül, míg a – kissé kerregő hangú – Otto-motorra hagyatkozva körülbelül 10-11 l/100 km körül alakul a fogyasztás.

nnak ellenére, hogy a hátsó kerekek is hajtottak, kifejezetten nagy a csomagtartó. Az ötödik ajtó ezen a szinten már motoros mozgatású, igaz, kicsit hektikusan működött

Az elektromotorok teljes kikapcsolására sajnos nincs lehetőség, nagyobb gázadásnál akkor is besegítenek, ha Charge, azaz áramtermelő üzemmódra állítjuk az autót. Menetteljesítményeit illetően a középvonalat képviseli az Outlander PHEV, két személlyel nagyjából 10,1 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége pedig kb. 170 km/óra.

Hegyen-völgyön át – jól bírja az Outlander

Igazodva az elővárosi ingázók elvárásaihoz, az Outlander akár 130 km/órás sebességre is képes tisztán elektromos üzemben, legjobb tulajdonsága talán mégsem ez, hanem az átlagon felüli terepjáró képesség, ami tényleg az egész családnak biztos és biztonságos célbajutást garantál. Megfigyeléseink szerint alapesetben a hajtás túlnyomó többsége előre jut, a hátsó elektromotor akkor lép működésbe, ha kipörögnek az első kerekek. Ilyenkor az eloszlás kb. 70-30 százalék lehet, a tökéletes balanszhoz feltétlenül be kell nyomnunk a középkonzolon elhelyezett Twin Lock-gombot. Ha megtesszük, máris visszaköszön a dakaros múlt – az Outlander a legnagyobb dágványból is könnyűszerrel kiküzdi magát.

A fényképet Kovács Zsigmond készítette. Minden jog fenntartva.

A típus másik nagy előnye, hogy végtelenül felhasználóbarát és könnyen vezethető. Kormányzása nem igényel komoly erőkifejtést, rekuperátorral kiegészített fékrendszere hatékony és finoman kezelhető, a fejlett menetbiztonsági eszközök pedig mindig ott vannak, ha szükség van rájuk. Jó szolgálatot tesz az intelligens menetstabilizáló, a sávfigyelő és az adaptív sebességrögzítő, akárcsak az érintőképernyős, egyszerű menürendszerre épülő Navteq navigáció. Emellett külön elismerést érdemel a kilenc hangszórós, 710 wattos Rockford Fosgate audiorendszer is, hangzása és hangereje egyaránt lenyűgöző.

Megfontolandó ajánlat

Az ötéves vagy 100 ezer kilométeres garanciával kínált 2015-ös Outlander kétliteres, benzines 150 lóerős alapváltozatát 6 990 000 forintért kínálják a kereskedések, míg a 2.2 DI-D kivitelért minimum 8 390 000 forintot kérnek. Ezek egészen kedvező árak, a PHEV-nél viszont már mélyen a zsebbe kell nyúlni, ugyanis 12 490 000 forinttól indul a játék. Ezért pénzért gazdagon felszerelt, megbízható, környezetkímélő járművet tudhatunk magunkénak, amivel akár 50 kilométerről is bejárhatunk dolgozni anélkül, hogy zajjal vagy füsttel terhelnénk környezetünket.

Autóklub-logó sárga színátfedéssel

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV főbb műszaki adatok

Összlökettérfogat:                      1998 cm3

Hengerek/szelepek száma:                4/16

Csúcsteljesítmény:                      89 kW (121 LE)/4500 f./perc

Max. forgatónyomaték:                   190 Nm/4500 f./perc

Elektromotor teljesítménye (e/h):       60/60 kW

Elektromotor forgatónyomatéka (e/h):    137/195 Nm

Akkumulátor feszültsége/kapacitása:     300 V/12 KWh

Töltési idő (230 V/400 V):              5 óra/30 perc

Hosszúság/szélesség/magasság:           4655/1800/1680 mm

Csomagtartó térfogata:                  463 liter

Tengelytáv:                             2670 mm

Szabad hasmagasság:                     190 mm

Saját tömeg:                            1810 kg

Üzemanyagtank:                          45 l

Gyorsulás 0-100 km/h:                   10,2 s*

Végsebesség:                            170 km/h

Gumik mérete:                           225/55 R18

Benzinfogyasztás:                       5,8 l/100 km**

Áramfogyasztás:                         193 Wh/km***

Benzinfogyasztás a teszt során:         10,7 l/100 km*

CO2-kibocsátás:                         135 g/km**

A modell alapára:                       6 990 000 Ft (2.0 MIVEC Invite 2WD)

A tesztelt modell alapára:              12 490 000 Ft (PHEV Intense Plus 4WD)

*Általunk mért érték

** Gyári adat, minimális akkumulátortöltöttségnél

*** Gyári adat, maximális akkumulátortöltöttségnél

Olvassa el további cikkeinket!