Nyugdíjas tagunk írt levelet a Magyar Autóklubnak, melyben a mopedautókkal összefüggésben kérte segítségünket. Mivel ez a téma sokakat érinthet, közzétesszük a kérdést és a választ itt az Autósélet-blogon is.
„Több évtizede vagyok tagja az Autóklubnak, de ma már ritkán ülök a volán mögé, hiszen betöltöttem a kilencvenet. Beteg feleségem okán azonban muszáj közlekednem, s felkeltették érdeklődésemet az úgynevezett mopedautók. Ha jól tudom, ezek akár vezetői engedély nélkül is vezethetőek, ráadásul olcsóbban üzemeltethetőek a hagyományos gépkocsiknál. Megírnák, hogy mik a legfontosabb tudnivalók e különleges koccsikkal összefüggésben?
K. László, Szeged”
Kedves László! A mopedautók elsősorban Ausztriában és Franciaországban terjedtek el, mert az ottani jogszabályi környezet kifejezetten kedvez ezeknek a legfeljebb 50 km/órás sebességre képes apróságoknak. Fontos tudni, hogy az L6e kategóriába tartozó járgányokat – a 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet 2. és 4. melléklete alapján – AM-, azaz mopedjogsival, illetve lejárt egészségügyi érvényességű B-s vezetői engedéllyel egyaránt lehet vezetni.

A csővázas szerkezetű, műanyag karosszériás, kétüléses járgányokat többnyire 4-6 kilowattos, kéthengeres, gázolajos erőforrások vagy – újabban – villanymotorok hajtják, ezért aztán jobbára városi környezetben alkalmasak a helyváltoztatásra. A legismertebb márkák (Aixam, Ligier, Microcar) új modelljei itthon is kaphatóak, alapáruk – a hagyományos autókhoz mérten – viszonylag magas, jellemzően meghaladja a 4,5-5,0 millió forintot. A hazai forgalmazó Érden rendezkedett be, s nincs is viszonteladói hálózata, ami némileg megnehezíti a vevők dolgát, hiszen így az ország távoli pontjairól hosszú utazás vár a rájuk, ráadásul a szervizt és a garanciális ügyintézést is mindössze a Pest megyei településen lehet intézni. Jó viszont, hogy a cég nemcsak új járműveket és gyári, új alkatrészeket forgalmaz, hanem használt négykerekűeket is kínál, mindemellett bontott „hozzávalók” beszerzésében is segít, legyen szó karosszériaelemekről, motorikus cuccokról vagy gumiabroncsokról.

A másodkézből származó gépek kínálata meglehetősen gyér, ami annak is köszönhető, hogy nálunk nem büszkélkedhet túl nagy rajongótáborral ez a járműkategória. Cikkünk megjelenésének időpontjában mintegy harminc mopedautót kínáltak eladásra hazánk legismertebb használtautós portálján. Igaz, több mopedautós Facebook-csoport is működik (Mopedautó Adás-Vétel-Csere, elado mopedautok adás vétel cseréje, AIXAM Mopedautó Bontott Alkatrészek, és Baráti köre.(HUN) stb.), ahol használt példányokat és alkatrészeket is hirdetnek, nem mellesleg a témában járatos tagok üzemeltetési és javítási tanácsokkal is szolgálnak.
Ha úgy gondolja, hogy az autósok érdekvédelme fontos, lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Összetartó közösségünk tagjai biztos háttértámogatással vághatnak neki az utazásoknak és együtt, hatékonyan léphetnek fel az érdekeiket sértő döntések, valamint intézkedések ellen.