Klubélet Tanácsadó

A mopedautó csak félmegoldás?

Nyugdíjas tagunk írt levelet a Magyar Autóklubnak, melyben a mopedautókkal összefüggésben kérte segítségünket. Mivel ez a téma sokakat érinthet, közzétesszük a kérdést és a választ itt az Autósélet-blogon is.

„Több évtizede vagyok tagja az Autóklubnak, de ma már ritkán ülök a volán mögé, hiszen betöltöttem a kilencvenet. Beteg feleségem okán azonban muszáj közlekednem, s felkeltették érdeklődésemet az úgynevezett mopedautók. Ha jól tudom, ezek akár vezetői engedély nélkül is vezethetőek, ráadásul olcsóbban üzemeltethetőek a hagyományos gépkocsiknál. Megírnák, hogy mik a legfontosabb tudnivalók e különleges koccsikkal összefüggésben?

K. László, Szeged

Kedves László! A mopedautók elsősorban Ausztriában és Franciaországban terjedtek el, mert az ottani jogszabályi környezet kifejezetten kedvez ezeknek a legfeljebb 50 km/órás sebességre képes apróságoknak. Fontos tudni, hogy az L6e kategóriába tartozó járgányokat – a 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet 2. és 4. melléklete alapján – AM-, azaz mopedjogsival, illetve lejárt egészségügyi érvényességű B-s vezetői engedéllyel egyaránt lehet vezetni.

Divatos külső a mopedautóknál is elvárás. Aki használt kocsiban gondolkodik, kerülje el a néhány százezer forintért kínált „bontószökevényeket”! A normális állapotú példányok ára 1,1-1,3 millió forintnál kezdődik

A csővázas szerkezetű, műanyag karosszériás, kétüléses járgányokat többnyire 4-6 kilowattos, kéthengeres, gázolajos erőforrások vagy – újabban – villanymotorok hajtják, ezért aztán jobbára városi környezetben alkalmasak a helyváltoztatásra. A legismertebb márkák (Aixam, Ligier, Microcar) új modelljei itthon is kaphatóak, alapáruk – a hagyományos autókhoz mérten – viszonylag magas, jellemzően meghaladja a 4,5-5,0 millió forintot. A hazai forgalmazó Érden rendezkedett be, s nincs is viszonteladói hálózata, ami némileg megnehezíti a vevők dolgát, hiszen így az ország távoli pontjairól hosszú utazás vár a rájuk, ráadásul a szervizt és a garanciális ügyintézést is mindössze a Pest megyei településen lehet intézni. Jó viszont, hogy a cég nemcsak új járműveket és gyári, új alkatrészeket forgalmaz, hanem használt négykerekűeket is kínál, mindemellett bontott „hozzávalók” beszerzésében is segít, legyen szó karosszériaelemekről, motorikus cuccokról vagy gumiabroncsokról.

Akár klímaberendezést és érintőképernyős fedélzeti rendszert is választhatunk a városi törpékhez. E járműkategóriába tartozó kocsikat az első forgalomba-helyezés alkalmával vizsgáztatják le a hatóságok, s többé már nem kell őket műszakira vinni. A dízelüzemű mopedautók esetében átlagosan 3-5 l/100 km fogyasztással lehet számolni, ráadásul biztosítási díjuk is kedvező

A másodkézből származó gépek kínálata meglehetősen gyér, ami annak is köszönhető, hogy nálunk nem büszkélkedhet túl nagy rajongótáborral ez a járműkategória. Cikkünk megjelenésének időpontjában mintegy harminc mopedautót kínáltak eladásra hazánk legismertebb használtautós portálján. Igaz, több mopedautós Facebook-csoport is működik (Mopedautó Adás-Vétel-Csere, elado mopedautok adás vétel cseréje, AIXAM Mopedautó Bontott Alkatrészek, és Baráti köre.(HUN) stb.), ahol használt példányokat és alkatrészeket is hirdetnek, nem mellesleg a témában járatos tagok üzemeltetési és javítási tanácsokkal is szolgálnak.

Ha úgy gondolja, hogy az autósok érdekvédelme fontos, lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Összetartó közösségünk tagjai biztos háttértámogatással vághatnak neki az utazásoknak és együtt, hatékonyan léphetnek fel az érdekeiket sértő döntések, valamint intézkedések ellen.

Olvassa el további cikkeinket!