Magyar Autóklub Szolgáltatások

Muzeális minősítés az Autóklubnál

Napsárga Volkswagen 1302 ácsorog a MAK diósdi állomásának parkolójában, tulajdonosa arra vár, hogy elkezdődjön a muzeális minősítés, és megkaphassa az OT-rendszámot az öreg Bogár. Mi pedig azért jöttünk, hogy bemutathassuk olvasóinknak, hogyan zajlik a muzeális minősítés az Autóklubnál.

Alig múlt el reggel fél nyolc, mikor a VW után begurul egy kék „ezeröcsi” és egy hatvanas évek végéről származó Alfa Romeo GT Junior. Gazdáik még utoljára gondosan körbenézik és letörölgetik kedvencüket, majd – a hónuk alá fogott iratokkal – besétálnak az épületbe, hogy felkészüljenek a minősítésre. A pult mögött szorgoskodik Haraszti Péter, a diósdi pont vezetője, ő felel azért, hogy ma minden rendben menjen.

Megváltozott a muzeális minősítés 2022-ben

A minősítések terén nagy változásokat hozott 2022, mert gyökeresen átalakult a járművekre vonatkozó szabályzat, egyszersmind az addigi Muzeális Minősítő Bizottság helyett immáron Muzeális Minősítő Szervezet végzi az öreg gépkocsik értékelését. A feladatot a Magyar Autóklubra ruházta a törvényalkotó, s egyesületünk ettől kezdve jogi személyként viseli a felelősséget a minősítések megszervezéséért, a rendelkezések és az előírások betartásáért. Továbbra is részt vehet a minősítéseken közreműködőként a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, valamint a Magyar Veteránjárművesek Szövetségének (MAVAMSZ) egy-egy képviselője. Azért használunk feltételes módot, mert míg a MAVAMSZ állandóan küld egy-egy szakembert a szemlékre, a múzeum nem mindig képviselteti magát, mivel muzeális járműszakértő csapatuk kis létszámú.

Az ország 15 pontján végez muzeális minősítést az Autóklub. Ugyan évente körülbelül 1400 jármű esik át a procedúrán, még a zsúfoltabb budapesti és Pest megyei helyeken is legfeljebb 1-2 hét a várakozási idő

Nyolc óra körül járunk, előkerülnek a dossziékból a papírok. István, a Bogár tulajdonosa elém teszi a paksamétát, és elmagyarázza, hogy melyikre miért van szükség.

– A legfontosabb a kétoldalas kérelem, vagyis az 1. számú melléklet, ami tartalmazza az adataimat és az autó lényeges paramétereit. Szerencsére nem bonyolult kitölteni, 10 perc alatt végeztem vele. Elhoztam az eredeti forgalmit, és a korábbi minősítés során kiadott kiskönyvet – sorolja István, aki több régi prospektust és leírást kipakol az asztalra. – A szabályzat előírja, hogy hozzunk magunkkal olyan szakirodalmat, amiből kiolvasható, hogy milyen műszaki megoldásokat alkalmaztak az adott típusnál, s vajon egy-egy felszerelés benne lehetetett-e egykor a kocsiban. Érthető, hogy ezt kérik, hisz legyenek bármennyire is felkészültek a szakemberek, nem ismerhetik töviről hegyire valamennyi járművet. Egyik barátom évekkel ezelőtt Nardi fakormányt szerelt a Bogarába, és gyártói prospektus híján nem tudta volna igazolni, hogy azzal a volánnal is árulták kedvencét – folytatja István, akit éppen szólítanak, hogy álljon be az autóval.

A Lada tulajdonosa korábban kérte, hogy az Autóklub munkatársai vizsgálják át a kocsit, vajon milyen teendők várnak rá a minősítés előtt. Megfogadta a tanácsokat, elvégezte a szükséges javításokat, ezért legalább 5 évig élvezheti az OT-rendszámból fakadó előnyöket, vagyis a kedvező díjú kötelező biztosítást, a teljesítményadó-mentességet, s hogy 5 év a műszaki érvényességi ideje

Haraszti Péter közben átsétál a műhelyrészbe, de egyelőre még nem a minősítés következik. Kezdésként egy előzetes felmérést végez a Bogáron, hogy muzeális és műszaki szempontból megfelelhet-e a feltételeknek. Akár egy hagyományos vizsgán, megméri a féket és a lengéscsillapítókat, s nem marad el a kocsi aljának szemrevételezése sem.

– Első ránézésre kiderül, hogy ezzel az autóval sokat foglalkoztak. Hoznak olyan darabokat is, melyek padlólemezén rozsdafoltok éktelenkednek, csavarjait, futóműalkatrészeit vastagon beborítja az alvázvédő, s nem ritka, hogy annyira mocskos a jármű, mintha most jött volna az eső áztatta szántóföldről. Mindenkinek szeretném felhívni a figyelmét, hogy kifogásolható állapotú, koszos négykerekűvel nincs értelme jelentkezni, mert nem felel majd meg az elvárásoknak – mondja Haraszti úr, aki közben a gumiabroncsokat és a lámpákat is szemrevételezi.

Ahogy a minősítésen elvárják, patika állapotú az Alfa Gt Junior motortere. A motor- és alvázszám ellenőrzése is része a procedúrának

Idővel a MAVAMSZ képviselője, Rónai Márton is becsatlakozik, tudniillik közben elkezdődött a minősítés. Átnézi a motortérben található azonosító számokat, végigtekint az utastéren, míg végül néhány fényképfelvétellel dokumentálja az eseményt. A teljes procedúra nem egészen 50 perc alatt lezajlik, s a papírmunka elintézése után a tulajdonos elégedetten gurulhat ki a kapun.

Hogyan készítsd fel az autódat a muzeális minősítésre?

Kilenc körül feltűnik egy 1987-es Porsche 911. Hathengeres boxermotorjának hangja zene füleimnek, gazdája büszkén meséli, hogy a külföldről frissen behozott stuttgarti gép már a korszerűbb sebességváltóval büszkélkedhet.

Minden autót aprólékosan átnéznek alulról is. Fontos, hogy csak gyári vagy gyárival megegyező alkatrészeket használjanak fel az újjáépítés során. A korhű kiegészítőfelszereléseket akkor fogadják el a minősítők, ha dokumentumokkal igazolható, hogy anno szerepelt a típushoz rendelhető gyári extrák listáján

Csillog-villog a farmotoros kupé, ezért is lepődik meg a tulaj, hogy az előzetes szemrevételezés után nem kezdik el a minősítést. Ennek oka, hogy az egykor napi használatú kocsi alja nincs letisztítva, és a futóművek állapota is hagy kívánni valót maga után.

Autóklub-logó sárga színátfedéssel

Műszaki és minősítés egyben?

2022-ben hatályba lépett rendelet megengedi, hogy minősítés után a műszaki vizsgát is elvégezhessék ugyanott, egy következő eljárás keretein belül. Ettől kezdve nem kell külön felkeresni a hatósági állomásokat, hanem a MAK-nál zajlik az első és minden további vizsgáztatás, ezáltal időt és pénzt spórol az ügyfél. A Magyar Autóklub honlapján megtalálhatóak a muzeális minősítés követelményei és az eljárásra vonatkozó jogszabályok kivonata. Sőt, az is, hogy miként lehet belépni az Autóklubba, s kiváltani az Oldtimer Prémium tagságot.

Bezzeg a már említett kék Lada! Péter invitálására magam is bemászom a szerelőaknába, hogy megcsodáljam alulról, s ámulatba ejtő, hogy milyen aprólékos munkát végeztek a restaurátorok. Gazdájának ez a negyedik veteránja, és azért került korhű alvázvédelem az 1976-os kereklámpás aljára, mert szeretné napi rendszerességgel használni.

A korhűen kivitelezett alvázvédelem nem akadály, ám a fékcsövek, a gumi porvédők, a lengőkarok és a kipufogóalkatrészek nem lehetnek összefújkálva fekete „ragaccsal”

Eredeti üléskárpitjai és szőnyegei is újszerűek, egyedül azért nem nevezhetjük makulátlannak, mert a műszerfal felső burkolatán van egy alig látható repedés. Efelett szemet lehet hunyni, így aztán ráütik a „Megfelelt” pecsétet az 1-es számú mellékletre. A diósdi állomáson aznap kora délután fejeződött be a munka, összesen nyolc kocsi mutatta meg magát, s az említett Porschén kívül az összes sikerrel vette az akadályokat. Ha önnek is van szép, idős autója, bátran jelentkezzen az Autóklubnál, hogy legyen belőle OT-rendszámos veterán!

Olvassa el további cikkeinket!