Az autó históriája Életút Múltidéző

Beindul a nagyüzem
(Az autó históriája XII. rész)

A járműgyártás mérföldkövei közül az egyik legfontosabbat rakta le Henry Ford, a farmerből lett amerikai iparmágnás. Minden téren maradandót alkotott…

A Ford család története valamikor az 1850-as években fonódott össze Amerikáéval, ekkortájt lépett ugyanis az újvilág földjére John Ford és fia, William. Írországból érkeztek, egy szebb, békésebb jövő reményében, és Detroit mellett, Greenfield Village-ben telepedtek le. Itt gyúlt szerelemre az ifjú William szíve a belga családból származó szépség, Mary Litogot iránt, akivel 1861. április 25-én keltek egybe. A házaspárnak összesen hat gyermeke született, közöttük az 1863. július 30-án világra jött Henry Forddal, az idill azonban nem tarthatott sokáig – Mary-t 1876-ban magához szólította az Úr.

Gyerekkori kép Henry Fordról. Édesanyját 12 éves korában vesztette el, a gépekben talált vigasztalásra

Így indult Henry Ford élete

A kis Henry vigasztalhatatlan volt, egyetlen örömét az édesapjától kapott zsebórában lelte, amit számtalanszor szedett szét és rakott össze. Idővel úgy kiismerte a szerkezetet, hogy saját maga is készített egyet (!), 15 évesen pedig már boldog-boldogtalan hozzá hordta az óráját, ha valami meghibásodott rajta. Felismerve műszaki érzékét, William gépésznek tanítatta fiát, s minden lehetőséget megadott számára, hogy fejleszthesse tudását. Néhány év szakmai gyakorlat után Henry visszatért a családi farmra, magára vállalva többek között egy Westinghouse gőzgép karbantartását. Így került kapcsolatba magával a Westinghouse céggel, ahol később gépszerelői állást kínáltak számára.

Akkoriban még csak a gőzgépek terjedtek el az Egyesült Államokban, Henry ezeket javította lelkesen, de gondolatban már előrébb járt: egy könnyű, járművekbe is beszerelhető motor konstrukcióján törte a fejét. A fordulat 1885-ban jött el, mikor a detroiti Eagles művekben elromlott a környék egyetlen gázmotorja. Senki nem volt, aki értett volna hozzá, szóltak hát az ügyes kezű fiatal Fordnak, hátha ő tud valamit kezdeni vele. Addig még Henry sem találkozott ilyen szerkezettel, de – rá jellemzően – hamar átlátta működését, és sikeresen kiküszöbölte hibát. „Miután a gázmotort tanulmányoztam, úgy döntöttem, magam is építek egyet, hogy ellenőrizzem, megértettem-e az elvet” – írja emlékirataiban, az elmúlt évszázad történései alapján pedig bátran kijelenthetjük: megértette.

Edsel Ford születése

Közben Henry magánélete sem telt eseménytelenül, 1886 szilveszterén a greenfieldi újévi mulatságon megismerkedett Clara Ala Bryanttel, egy környékbeli módos gazda lányával. Nagy volt a szerelem, de Clara szülei korainak tartották a házasságot, Ford több mint két évig puhította leendő anyósát, mire férjül adta lányát. Végül 1888. április 11-én léptek frigyre, s 1893-ban született meg egyetlen gyermekük, Edsel Ford.

Ford igen nagyra becsülte barátját, illetve egykori munkaadóját, Thomas Edisont. „Edison, ahogy én ismertem” címmel könyvet is írt róla

Ford 1891-ben Thomas Edison cégéhez szerződött át, ahol először mérnökként, majd 1893-tól főmérnökként dolgozott. Megbecsült, és legfőképpen jól fizetett alkalmazott volt, így elég pénz állt rendelkezésére, hogy saját fejlesztéseit finanszírozza. Elsőként egy négy lóerős, etanolhajtású, kéthengeres motort épített, majd beszerelte a szintén maga kreálta négykerekű kocsi farába. A Quadricycle névre keresztelt jármű 1896-ra készült el, az első bemutatóköröket június 4-én futotta vele a feltaláló.

Henry és Clara a híres Quadricycle ülésében. Ford három példányt épített, s mindent el is adta, de 1903-ban visszavásárolta az elsőt. Ma a Ford Múzeumban tekinthető meg

Folytatásként két tovább finomított változat született, immáron a befektetők érdeklődésének kereszttüzében. Ford William H. Murphy fakereskedő személyében talált üzlettársra, 1899. augusztus 5-én együtt hozták létre a Detroit Automobile Companyt. Ford olyan autót tervezett, amiben a váltó és karosszéria a feladatkörnek megfelelően cserélhető volt, a gyártás azonban túl bonyolultnak, az autók pedig megbízhatatlannak bizonyultak, s a kereslet sem volt számottevő. Murphy 1901-ben hátrált ki Ford mögül mint anyagi támogató, helyét 1903-ban Alexander Y. Malcolmson vette át. A frissen alakult Ford & Malcolmson Ltd. 160 ezer dollár értékben rendelt alkatrészeket a Dodge testvérektől, bízva benne, hogy hamarosan beindulnak az eladások…

A Ford Motor Company megalapítása

Természetesen az eladásoknak esze ágában sem volt beindulni, John és Horace Dodge viszont egyre élénkebben érdeklődött, hogy mikor tudnak fizetni Fordék. Malcolmson gondolt egyet, felkereste a fivéreket, és rábeszélte őket, hogy szálljanak be a cégbe. Rajtuk kívül még tíz embert győzött meg, az ő segítségükkel jött létre 1903. július 7-én a Ford Motor Company.

Az első nagyobb Ford-gyáregységet a detroiti Piquette sugárúton rendezték be. Ebben az épületen tervezték a T-modellt, és itt készült többek között a B, a C, az F, az N és az R-modell is

Az első típus A-modell néven került a piacra, 1668 köbcentis, nyolc lóerős, kéthengeres boxermotorja kétüléses kocsitestet mozgatott. A befektetők közel 28 ezer dollárt öltek a fejlesztésbe, mire a prototípus talpra állt, már csak 236 dollár volt a cég számláján. Mint kiderült, megérte kockáztatni, mert két év alatt 1750 darabot adtak el a 750 dolláros alapáron kínált járműből. Nagy sikernek bizonyult az 1904-ben bemutatott, 24 lóerős sornégyes erőforrásra épülő B-modell is, és 10 lóerős kistestvérét, a C-t is vitték, a növekvő eladások azonban lassacskán visszaestek a csapnivaló minőség miatt.

Az 1903-ben bemutatott A-modell 562 kilós önsúlya ellenére akár 48 km/órás sebességre is képes volt. Bár a világ legmegbízhatóbb gépeként hirdették, váltója és motorja is hajlamos volt meghibásodásra

A kialakult helyzet miatt Malcolmson és Ford között megromlott a viszony, előbbi kiszállt a cégből, utóbbi pedig 1906. október 22-én elfoglalta a vállalat elnöki székét. Henry vezetésével új idők kezdődtek a Ford Motor Companynél, melynek első jeleként bemutatkozott a legendás T-modell. A típust Childe Harold Wills, valamint két neves magyar mérnök, Galamb József és Farkas Jenő tervezte, Ford mellett nekik köszönhető, hogy a járműipar újabb szintre léphetett XX. században. Történetük folytatásaként 90 év alatt 250 millió járművet készített a konszern, következő lapszámokban mi is végigsétálunk a futószalagok mellett…

Kovács Zsigmond

Úttörő – Az 1903-ben bemutatott A-modell 562 kilós önsúlya ellenére akár 48 km/órás sebességre is képes volt. Bár a világ legmegbízhatóbb gépeként hirdették, váltója és motorja is hajlamos volt meghibásodásra

Edison_es_Ford

Világmegváltók – Ford igen nagyra becsülte barátját, illetve egykori munkaadóját, Thomas Edisont. „Edison, ahogy én ismertem” címmel könyvet is írt róla

ford-piquette-plant

Főhadiszállás – Az első nagyobb Ford-gyáregységet a detroiti Piquette sugárúton rendezték be. Ebben az épületen tervezték a T-modellt, és itt készült többek között a B, a C, az F, az N és az R-modell is

young-henry-ford

Nosztalgia – Gyerekkori kép Henry Fordról. Édesanyját 12 éves korában vesztette el

Olvassa el további cikkeinket!