Hírek Magyar Autóklub

A Magyar Autóklub állásfoglalása a pesti alsó rakpart lezárásáról

A Magyar Autóklubot és az autós közvéleményt meglepetésként érte Karácsony Gergely főpolgármester azon bejelentése, mely szerint lezárják a gépjárműforgalom elől a pesti alsó rakpart egy szakaszát.

Az Autóklub a hír megjelenését követően felvette a kapcsolatot a Fővárosi Önkormányzattal, és részt vett – egyedüli autózással foglalkozó szervezetként – a 2022. április 25-én megtartott, Duna-partok jövőjét tárgyaló egyeztetésen, ahol az álláspontok nem közeledtek egymáshoz. Éppen ezért az Autóklub most nyomatékosan és ismételten kinyilvánítja álláspontját a valódi szakmai és társadalmi vita szükségességére vonatkozóan.

A Magyar Autóklub egyetért az élhető, zöld város koncepcióval, közösségi terek létrehozásával és a város szépítésével, és azt is tudomásul veszi, hogy szükséges a forgalom csillapítása a belső kerületekben.

Nyáron eddig is sokszor lezárták a pesti rakpartokat, hogy autók helyett kizárólag gyalogosok, bringások és rolleresek közlekedjenek rajtuk. Fényképek forrása: Budapesti Közlekedési Központ

Nem ért egyet ugyanakkor a „visszaadjuk a Duna-partot a budapestieknek” retorikával, tudniillik a fővárosiak jelentős hányada autót használó városi polgár. A Duna-part jelenleg fő közlekedési útvonal, ami Budapest és az ország minden autósáé, gyalogosáé, kerékpárosáé. Visszautasítjuk a közlekedők szembeállítását, egyes csoportok diszkriminálását!

A Magyar Autóklub nem ért egyet a jelenleg észak-déli közlekedési folyosóként használt pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszának végleges lezárásával, a rakparti forgalom belvárosba terelésével, miközben a cél a belváros tehermentesítése és légszennyezésének csökkentése, valamint a környezet védelme és a balesetmentes forgalom levezetése.

Ötletelés helyett stratégiai tervezést kérünk! Az érintett szervezetekkel történő egyeztetést követően a rakparti forgalom levezetéséhez a fejlesztések meghatározása és terveztetése szükséges. Vizsgálják meg a rakparti forgalom felszín alatti elvezetésének, illetve lefedésének a lehetőségét is! Nem halasztható tovább a P+R parkolók építése és az elővárosi közlekedés fejlesztése.

 Az Autóklub fontosnak tartja rögzíteni az alábbiakat:

  • Karácsony Gergely választási programjában konkrét célként nem szerepelt a rakpart forgalmának megszakítása, részleges lezárása, ezért a főpolgármester erre nem kapott felhatalmazást a választóktól. Ezt az értelmezést erősíti az is, hogy egy éve a Civil Fórumon – nyilván a választási ígéretek ismeretében – még fel sem merült a rakpart teljes és állandó lezárása a Főváros részéről.
     
  • Határozott álláspontunk, hogy elsőként nem az autómentes szakasz „hosszúságáról” kell dönteni, hanem mindenekelőtt az öt kilométeres rakparti kapcsolat megszakításának, lényegében az észak-déli közlekedési folyosó megszüntetésének problémaköréről kell szakmai és társadalmi egyeztetést folytatni.
     
  • Az alsó rakpartok kiemelkedő hálózati jelentősége elvitathatatlan, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint a közúti hálózat tervezése során számos gazdasági, társadalmi szempontot, hatást kell együttesen értékelni, így a települési környezetre gyakorolt hatást, a közlekedésbiztonsági szempontokat és az elérhető javulásból származó gazdaságélénkítő hatást.
     
  • Az Autóklub messzemenőkig támogatja a Duna-korzó folyópartig történő kibővítését, egységes gyalogos tér kialakítását, azonban a leghatározottabban sérelmezi, hogy a Főváros még csak nem is próbálkozott olyan megoldással, mely a gépkocsiforgalom sétány burkolata alatti átvezetését célozza, hasonlóan az ismert bécsi, hannoveri és oslói alagutas példákhoz. Ugyanakkor megjegyezzük, hogy például a párizsi rakpartlezárás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
     
  • A Főváros által megrendelt, „autós vagy gyalogos” választási kényszert erőltető közvéleménykutatást elégtelennek tekintjük, a MAK 2021-es felmérése szerint a megkérdezettek 58%-a nem támogatta a rakpart lezárását. Szakmai körökben a közelmúltban indított független felmérés szerint a kiterjesztett sétány alatti közúti alagút alternatíváját mintegy kétszer annyian pártolják, mint a rakparti útkapcsolat megszakítását.   
     
  • Az Autóklub általában támogatja a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését, azonban a közúti szolgáltatások kárára megcélzott újabb és újabb döntések előtt nagyon fontosnak tartja a közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi szempontok mérlegelését. A Kiskörút és a Nagykörút forgalomáteresztő kapacitásának csökkentését követően bizonyosra vehető, hogy a közúti ellátottság további lerontása veszélyeztetné a magyar főváros működőképességét és versenyképességét.

Hisszük, hogy Budapestet egyszerre lehet zöldebbé, barátságosabbá és működőképesebbé tenni anélkül, hogy egyes közlekedői csoportokat, nevesítve az autóval közlekedőket ellehetetlenítenék. 

Ha úgy gondolja, hogy az autósok érdekvédelme fontos, lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Összetartó közösségünk tagjai biztos háttértámogatással vághatnak neki az utazásoknak és együtt, hatékonyan léphetnek fel az érdekeiket sértő döntések, valamint intézkedések ellen.

Olvassa el további cikkeinket!