Hiába túrjuk az árlistákat lelkesen, nincs még egy olyan kedvező árú családi modell a piacon, mint a Logan kombi változata. Már csak az a kérdés, vajon mennyi kompromisszummal jár a románok büszkesége. Hogy megtudhassák, a Dacia Logan MCV teszt elolvasására buzdítjuk olvasóinkat.
Máig jól emlékszem apám elképedt arcára, amikor 2004-ben berobogtam műhelyébe a friss és ropogós Logan prospektussal. Nem bőbeszédű ember, akkor is csak annyit mondott: Dacia ide többet nem jön! Élénken élt benne a románok szörnyű 1310-ese, az eltört féltengelyek, a kieső csavarok, a makacskodó karburátor és az új korától rozsdásodó lemezek rémképe. A névhez kapcsolódó rossz emlékek miatt itthon sokáig nem termett babér az újjászerveződő márkának, Renault háttér ide vagy oda. Nem csak minket hagyott hidegen, tíz éve még Nyugat-Európában is legyintettek a filléres dobozautóra.

Aztán a válság mégis érdekessé tette a Daciát, főleg a németeknél, ahol az állami dotációként juttatott roncsprémium szinte önmagában is fedezte egy alapmodell árát. Az igazi fordulatot 2010 hozta el, jött a divatos Duster szabadidő-autó, és elindult a Dacia máig tartó sikerszériája. Sorban érkeztek az újdonságok, az egyterű Lodgy, a tolóajtós, szállításra optimalizált Dokker, majd nemrég a második generációs Sandero és Logan. Utóbbi családi változata az MCV nevű puttonyos.
Elég hely van a Dacia Logan MCV-ben?
Klasszikus kombikarosszériát kapott, elfelejtették az előd megnyújtott tengelytávú, akár hétüléses elrendezéssel is társítható, kissé aránytalan kialakítását. Most sokkal jobban passzol egy átlagember ízléséhez, modern rajzolatú köntösével egyáltalán nem lóg ki a mai autók közül, olyannyira, hogy akár a divatos jelzőt is meg merem kockáztatni. Maga a karosszéria a B-oszlopig megegyezik a négyajtós Loganéval, 2634 mm-es tengelytávjukban nincs eltérés, ugyanakkor 14,5 cm-rel túlnő a szedánon, így teljes hossza 4492 mm.

Fontos, hogy minden egyes plusz centi a hátsó kerekek mögötti teret, azaz a csomagtartót gyarapítja. A négyajtós változat 510 literje helyett 573-mal gazdálkodhatunk, ilyen méretű raktér nincs még egy a kisautók között. Ráadásul a szedán viszonylag szűk nyílása helyett tekintélyes méretű csapóajtón át lehet pakolni a viszonylag alacsony (a földtől mérve 600 mm) padlószintű bendőbe. Egyetlen rossz pont, hogy a fedél nem emelkedik elég magasra. Amennyiben lehajtjuk az 1/3-2/3 arányban osztott ülések háttámláit, 1518 literrel gazdálkodhatunk. A mai világban már ritka, hogy egy típus teljes értékű pótkerékkel kényeztetné a felhasználókat, a Logan MCV ilyen. Négy rakományrögzítő-fül segít a csomagok lefogatásában, világítás, valamint oldalanként egy-egy akasztó is akad az egyszerű textillel burkolt térben. Tetszik az üléstámlák mögötti kemény kalaptartó (esernyő, kabát jó helyre lelhet itt), az már kevésbé, hogy szabadon, az oldalfalhoz rögzítve lóg az emelő és a kerékkulcs, burkolat nem takarja el őket. Ami a praktikumot, a variálhatóságot illeti, csak az alapelvárásoknak felel meg a Dacia, nincs rejtett fiók, ötletes rögzítési rendszer, miegymás. Ennek ellenére vélhetően az olcsó és tágas autót kereső családok is örülnek majd, hogy négy, méretes ajtózsebbe, kellően öblös műszerfali üregekbe, tágas kesztyűtartóba és mély támlazsebekbe tehetik kacatjaikat.

Feltétlenül meg kell dicsérnünk az utastér helykínálatát. Elöl és hátul egyaránt akkor a tér, hogy négy, átlagosnál nyúlánkabb testalkatú ember gond nélkül elférjen, csak a hátsó ülés középső helye (a kategóriában megszokott módon) szűkös kissé. Nem bosszant túlméretes középső padlómerevítés, puha az első támlák hátulja, ezért nem fájdul meg a hátul ülők térde, ha netán hozzájuk nyomódik. Aki látott már modernkori Daciát, nem lepődik meg a belső kárpitok és a műanyagok egyszerűségén, s talán azt is elnézi, hogy itt-ott bizony sorjás élekre bukkanhat. A belsőépítészek unalmas szürke árnyalatokból válogattak, mindössze a középkonzol szélére, a kerek légbeömlőkre és az első ajtóbehúzókra jutott kevés ezüstös, illetve krómhatású betét.

Emellett muszáj megemlíteni, hogy a nem igazán szellőző szövetkárpitok nagy melegben elősegítik az izzadást, de ez nem Dacia sajátosság, drágább autókban is gyakran találkozni ilyenekkel. Műszerfalán nincs semmi túlbonyolítva, prímán beválik az egyszerűen kezelhető, filléres, 75 000 forintos felárért kapható Media Nav rendszer, mert funkciói jól használhatók, hétcolos érintőképernyője ügyes, és – nem utolsó sorban – egészen jól szól.
Ezzel a dízellel spórol és dinamikus is a Dacia Logan MCV
Jó eséllyel az alap, 1,2 literes, 75 lóerős négyhengeres benzines lesz a magánvásárlók favoritja, míg a céges vevők adu ásza az 1,5-ös dCi, azaz közös nyomócsöves turbódízel. Ebből kétfélét találunk az árlistán, a 75 lóerőst és a százezer forinttal drágább 90-est, ez utóbbi dolgozott a tesztautóban. Alapjáraton csendesen kerreg, de azért érezhetően remegteti a karosszériát, ez valamelyest ront a minőségérzeten. Szerencsére nehéz vele lefulladni, nem bánja, ha 1500-as percenkénti főtengelyfordulatnál terheljük, ám csak akkor kapcsol rá igazán, ha a fordulatszámmérő elhagyta a kétezres értéket. A gázolajos erőforrás hangja háromezres fordulat felett válik zavaróan erőssé, szerencsére ebben a tartományban nem igen járatja a sofőr, mert nem kell ilyen magasságokig pörgetni.

Ötfokozatú, kézi kapcsolású, precízen és könnyed mozdulatokkal dolgoztatható sebességváltójának áttételezése nem a legideálisabb, mondhatni, túl nagyok a lépcsők. Emiatt általában arra a szintre (1200-1300 körülire) esik vissza a fordulat kapcsoláskor, ahol már kelletlen a négyhengeres. Városi forgalomban ritkán kell a negyedik, de az ötödiket sem érdemes 90 km/óra alatt váltani, ugyanakkor a végáttétel meglepően hosszú, ötödikben, kétezres fordulatnál 120 km/óra a tempó. A katalógus szerint 3,8 l/100 km a vegyes fogyasztás, ezt valószínűleg maguk a Daciás mérnökök is mosollyal az arcukon vésték rá a papírra.

Mi kevés városi, sokkal több elővárosi és autópályás vezetéssel 5,6 l/100 km-t mértünk, de alapvetően ezzel is teljesen elégedettek voltunk, miként a futómű rugózási tulajdonságaival is. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros „tucatrendszer” lágyan viszi az MCV-t a borzasztó magyar utakon, a kátyúkon és a keresztbordákon, ráadásul viszonylag halkan végzi a dolgát. A felfüggesztések gyér szigetelése miatt viszont jár a szemöldök ráncolás, vizes úton kifejezetten erős surrogás szűrődik be a kerékjáratok irányából, és a szélzaj sem marad kint 110 km/óra felett.

A Logan MCV egyenesfutása problémamentes, kanyarban csak akkor lesz kicsit bizonytalan, fartolós, ha forszírozott a tempó és sok cucc van a csomagtérben. Más kérdés, hogy nagy baj ilyenkor sem igazán történhet, mert a hatékony menetstabilizáló ügyesen fogja meg az autót. Az elektrohidraulikus rásegítésű szervokormány szerintem kissé „túláttételezett”, jobban esne, ha álló helyzetben valamivel több rásegítést adna a szervo. Nem vártunk csodát a tárcsa-dob alapú fékrendszertől sem, maradjunk annyiban, hogy elfogadhatóan lassítja az egytonnás kocsitestet, és a pedál érzékenysége sem rossz.
Mennyibe kerül a dízel Dacia Logan MCV?
A Dacia nem hibátlan autó, néhány területen komolyabb kompromisszumokat követel, viszont a legtöbb vevő valószínűleg rögvest kitörli az agyából a tesztúton szerzett kevésbé jó emlékeket, amint megpillantja az árlistát.

Mert hol kap ekkora kombit menetstabilizáló rendszerrel, négy légzsákkal, szervokormánnyal, osztottan dönthető hátsó üléstámlákkal 2,2 millióért? Esetleg a használtautó piacon. Ahhoz viszonyítva drága, abszolút értékben azonban szintén olcsó a tesztelt 90 lovas dízel. A csúcs, azaz Arctic kivitelben manuális klímaberendezéssel, két elektromos ablakkal, ködfényszóróval, elektromos és fűthető külső tükörrel, távirányítós központizárral, állítható magasságú üléssel és volánnal, tetősínnel, fedélzeti számítógéppel, kormányról vezérelhető MP3-as rádióval mindössze 3,35 millió forint. Ráadásul a feláras extrák is fillérekért megvehetők hozzá, s hogy hab is jusson a tortára, 3 évre vagy 100 000 km-re szól a jótállás.

Tetszett:
Tágas utasterű, takarékos és kellően dinamikus motorral felszerelt, hatalmas rakterű, igazán kedvező árú, olcsón fenntartható családi autó. Árához képest felszereltsége nem fapados, minősége sem rossz.
Nem tetszett:
Álló helyzetben nehéz tekerni a kormányt, rossz az ötfokozatú sebességváltó áttételezése, nagyon igénytelenek az utastéri műanyagok, gyengén világít a fényszóró, nincs és nem is rendelhető függönylégzsák, s a hatéves rozsdagarancia sem túl meggyőző
Műszaki adatok – Dacia Logan MCV Arctic 1.5 dCi
Összlökettérfogat: 1461 cm3
Hengerek/szelepek száma: 4/8
Maximális teljesítmény: 66 kW (90 LE)/4000 f./perc
Maximális forgatónyomaték: 220 Nm/1750 f./perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4492/1733/1519 mm
Csomagtartó térfogata: 573-1518 liter
Tengelytáv: 2634 mm
Saját tömeg: 1033 kg
Üzemanyagtank: 50 liter
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,1 mp
Végsebesség: 173 km/h
Fogyasztás város/országút/kombinált: 4,3/3,5/3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
Széndioxid-kibocsátás vegyes üzemben: 99 g/km
A modell alapára: 2 200 000 Ft (1.2 16V Access)
A tesztelt modell alapára: 3 350 000 Ft