Autó Használt autó

Használtautó-teszt: Skoda Octavia

Lassacskán húsz éve szerepel a Skoda palettáján a hazánkban is roppant népszerű Octavia. A praktikus, cseh mindenes a hétköznapokon és a hosszabb utakon is jól szolgál, de azért adódhatnak vele problémák.

Tetszetős forma, kedvező ár és nagy használati érték – tulajdonképpen e három erényének tudható be az immáron hatmillió (!) példányban értékesített Skoda Octavia piaci sikere. Persze az itthon is szép számban eladott modellnek további előnyei is vannak. Ilyen például a kimagasló helykínálat, jó értéktartás és a viszonylag magas presztízsérték, de említhetnénk a gazdag motorválasztékot is, ami ezernyi variációt tesz elérhetővé a vásárlók számára.

Sokféle változatban elérhető a használt Skoda Octavia

A nálunk is ismert, mondhatni, klasszikus ötajtós és kombi változat mellett limitált darabszámú, különleges kiviteleket is forgalmazott a gyártó. Minden generációnál volt például összkerekes, Haldex erőátvitellel felszerelt verzió. Sőt, 2006-ban bemutatták az emelt szabad hasmagasságú, szintén négykerék-hajtású, kombi karosszériás Octavia Scoutot, mely a szabadidő-autóktól igyekezett vásárlókat elhalászni.

Az RS adta az alapját az 1999 és 2003 között a Rali Világbajnokságon is elindított verenyautónak. Bár nem ért el komolyabb sikereket, nagy hírverést csinált a márkának. A WRC kivitelt kétliteres, 300 lóerős, turbós, benzines erőforrás hajtotta

Emellett sokan, többek között a magyar rendőrség autópályán szolgáló egységei is a nagy teljesítményű RS Otcaviák javára döntöttek, már csak azért is, mert dízel változatai alacsony fogyasztás mellett ígértek átlagon felüli menetdinamikát. Ahogy azt sejteni lehetett, az Octavia ebben a szerepkörben is brillírozott, miként családi és céges autóként is sokaknál bevált.

Modelltörténet – igazi világautó a Skoda Octavia

1996 – Typ 1U – Bemutatkozik az újkori Octavia első generációja. Az Audi A3-mal és a Volkswagen Golffal egy padlólemezre (PQ35) épülő, Csehországban, Indiában, Kazahsztánban és Ukrajnában is gyártott újonc hatalmas sikert arat. Ebben nagy szerepe van a változatos, tíz benzinest (60-180 LE) és öt dízelt (68-130 LE) felsorakoztató motorpalettának.

A Combi osztályának legnagyobb rakterét kínálta a maga idejében. Kár, hogy a hátsó lábtér szűkös, így ott elsősorban gyermekek és kisnövésű felnőttek férnek el

2000 – Ráncfelvarrás. A modell átdolgozott, független hátsó felfüggesztést, jobb minőségű anyagokból összerakott utasteret, valamint új műszerfalat és üléseket kap.

2001 – Bemutatkozik a család legerősebb tagja az 1,8-as, turbófeltöltésű, 180 lóerős motorral kínált Octavia vRS. 235 km/órás végsebességével minden idők leggyorsabb Skodájaként lép színre.

2004 – Typ 1Z – Érkezik a második nemzedék, ami szintén PQ35 padlólemezen nyugszik, de modernebb hajtáslánccal és formavilággal hódít. Az eddigi összeszerelőüzemek mellett újak is munkába állnak, immáron Egyiptomban, Kínában, Oroszországban és Angolában is készülnek Octaviák. Az ötajtós és kombi kivitelben értékesített modellhez számos erőforrást kínáltak, benzinesből 14 (68-200 LE), dízelből összesen nyolc (105-170 LE) szerepelt a választékban.

A legmagasabb felszereltségi szintet a márka egykori nevére emlékezve Laurin & Klementre keresztelték az illetékesek. Ezek a kivitelek a prémium márkák modelljeivel is könnyedén felveszik a versenyt

2008 – A Párizsi Autószalonon hull le a lepel a második széria frissített változatáról. Újak a lámpák és a lökhárítók, megjelenik a hétfokozatú, duplakuplungos váltó (DSG), valamint egyebek mellett átdolgozzák a kormányművet is.

2013 – Typ 5E – A sikersztori folytatódik – Algéria, Csehország, Kazahsztán, Kína, India, Oroszország és Ukrajna ad otthont a harmadik széria gyártásának. A modell – első Skodaként – megkapja a Volkswagen kamera- és radaralapú vezetéstámogató rendszerét, s továbbra is több tucatnyi motorral választható (benzines: 85-217 LE, dízel: 90-184 LE).

A harmadik nemzedék utastere kényelmesebb és tágasabb elődeinél, egyszersmind rengeteg vezetéstámogató elektronika teszi biztonságossá az utazást

2017 – Januárban, Bécsben leplezik le a harmadik nemzedék új, osztott fényszórókkal és többek között gyalogosvédelmi rendszerrel felszerelt frissített kiadását.

Használtpiaci információk – rengeteg használt Skoda Octavia van a piacon

Cikkünk írásakor több mint 1500 (!) használt Skoda Octaviát kínáltak eladásra kis hazánkban, így aztán mindenki megtalálhatja az igényeihez és persze pénztárcájához illő példányt. Népszerű modellről lévén szó, az összes létező csapdát felállították az óvatlan vásárlók számára. Bőséggel vannak tehát totálkárból helyreállított példányok, agyonhajtott, céges igavonók, pörgetett órás, szakszerűtlenül karbantartott hazai borzalmak és persze fillérekért osztogatott, jobb kormányos változatok is.

Az alapmodellnél 40 mm-rel nagyobb hasmagasságú, összkerekes Scout kivitellel könnyebb terepek is bevállalhatók. A Haldex rendszerű erőátvitel hatékonyan osztja el a kerekekre jutó vonóerőt

Ennek fényében nem elég a „civil” szemrevételezés, a kiszemelt autót feltétlenül ellenőriztessük a vásárlás előtt, bizonyosodjunk meg róla, hogy valós a kilométerállás, és ragaszkodjunk a szervizkönyvhöz! Bárhogy is, a legidősebb Octaviák ára 200-250 ezer forint, innen emelkednek az árak állapot, motorizáltság és felszereltség függvényében. A piacot átfésülve több jó vételbe is belefutottunk. Volt például 100 ezret futott, szervizkönyves, 2003-as, 1,4-es kombi 650 ezerért, 94 ezer km-es, 2009-es, 1,6-os szedán egy év garanciával 1,5 millióért és jól felszerelt, DSG váltós, 118 ezret futott 1.6 CR TDI 2012-ből 2,5 millióért.

Szerviztapasztalatok – megbízható igavonó a Skoda Octavia

Manapság már főként 2004 után gyártott Octaviák futnak az utakon, így a meghibásodások kapcsán mi is ezekre a példányokra koncentrálunk. Általánosságban elmondható, hogy a modellt gondosan, egészen jó beszállítói alkatrészekből rakták/rakják össze, de csodák nincsenek, a Toyota Carina-szinttől azért messze állunk, még annak ellenére is, hogy a gyermekbetegségektől terhelt első generációhoz mérten jelentősen javult a második nemzedék minősége.

Szépen kivitelezett, kellemes tapintású anyagokból kialakított műszerfal a második kiadás kabinjában. A sokat használt Skoda Octavia utastere is megőrzi eredeti állapotát

Gond lehet például a generátorral, a hifivel, az oldalablakok mechanikájával, a sebességrögzítővel és a motorelektronikával (dízel és benzines egyaránt), megadhatja magát a turbó (főként a 2006-ig gyártott 1.9 TDI és 2.0 TDI esetében), szivároghat a hűtőfolyadék-szivattyú, idő előtt elfáradhatnak a hátsó tengely kerékagycsapágyai és nem ritka, hogy az 1,6-os, illetve kétliteres benzinesek gyújtótekercsei bedobják a törülközőt. A közös nyomócsöves, azaz CR (common rail) dízelek közül az 1,9-es számít tartósabbnak (a porlasztócsúcsok itt sem örökéletűek), a kétliteresnél megeshet, hogy leáll az olajszivattyú, ami a kenés megszűnésével, no meg a motor besülésével jár(hat). Érzékenyek a vRS-ek gázolajos hajtóművei is, ezeknél már egészen korán meghibásodhat az adagoló és a hengerfejrepedés is benne van a pakliban.

A használt Skoda Octavia egyik nagy előnye jókora ötödik ajtaja, mert így játszi könnyedséggel megpakolható a hatalmas bendő

Fontos, hogy vásárlás előtt feltétlenül nézessük át töviről hegyire az autót, különös tekintettel a dízelek kifejezetten drágán cserélhető részecskeszűrőjére és a rettegett kettős tömegű lendkerékre, ami a közhiedelemmel ellentétben nemcsak TDI, hanem TSI modellekben is fellelhető. Mindemellett érdemes tudni, hogy TSI-knél könnyen eltömődhet az olajszűrő, ezáltal csökkenhet a kenés hatékonysága, és részesítsük előnyben az újabb, vezérműlánc helyett –szíjjal gyártott motorokat, mert előbbiek gyakoribb karbantartást igényelnek.

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!