Archív Használt autó Járművek Teszt

Sokak vágya volt az 1300-as Lada

A szocialista idők legnagyobb presztízsű márkája kétség kívül a Lada volt. A többség boldogan hajtotta az 1971-ben megjelent, puritán 1200-as alapmodellt, a szerencsésebbek vizsont az erősebb és jobban felszerelt 1300-as Lada volánját tekerhették. Mi is egy ilyennel ismerkedtünk meg.

Közel hatvan év távlatából szemlélve az eseményeket, szerencsésnek mondhatja magát az egykori vasfüggöny mögé szorult Kelet-Európa, hogy a szovjetek az olasz Fiattól vették meg a licencjogokat első saját típusukhoz. Az 1967-ben Év Autója címmel díjazott Fiat 124-es módosított változatáról, a Lada 1200-asról (gyári kódnevén: 2101) van szó, ami 1971-től készült Togiattiban. Strapabíró, divatos, tágas, kényelmes autónak számított egykoron, nem véletlen, hogy ma is hatalmas rajongótábora van a – különféle kiviteleket összeszámolva 5,5 millió példányban gyártott – első Lada modellnek.

Mondja valaki, hogy nem gusztusos a Zsiguli műszerfala! A fabetét csak matrica, ennél a változatnál már elektromotor működtette az ablakspriccnit. Fordulatszámmérő kizárólag az 1500 és 1600 modellekhez járt. Kürtkarima sosem volt az 1300-as volánján, a kardánbox utólagos extra

Egyik változata a 21011-es, vagy ahogy jobban ismerik, 1300-as, amely 1974-ben bukkant fel a színen, és sokkal jobban megfelelt a kor kihívásainak.

Erősebb motorral jobban is megy az 1300-as Lada?

Egy átlagos autókedvelő valószínűleg nem fedezi fel a különbségeket az 1200-as és az 1300-as modellek között, pedig a továbbfejlesztett típusnál sok apró eltérést regisztrálhatunk. A leglényegesebb differencia talán a motor, hiszen az eredeti, 1198 köbcentis négyhengerest kicserélték a 76-ról 79 mm-re növelt furatú, továbbra is láncos vezérlésű 1294 köbcentisre. Ennek hála 62 helyett 68 lóerős teljesítményt írhattak a műszaki adatlapra. A legfeltűnőbb külső átalakítás, hogy a babás lökhárítót vízszintes gumicsíkkal megspékelt váltotta fel, továbbá más mintázatú, sűrű rácsos lett a krómozott hűtőmaszk. Ezenfelül módosult az embléma, négy keskeny légbeömlőt vágtak a 2101-esnél még teli homlokfalra, a „háztető” profilú első irányjelzők helyett pedig egyenes burájú lámpákkal jelezhetett a sofőr. Átszabták a hátsó lámpákat is (magukon hordozzák a prizmákat), tolatólámpát helyeztek el a hátfal jobb szélén, és fekete fém szellőzőrácsot aggattak a C-tetőoszlopora.

Oldaltartást nélkülöző, izzasztó, műbőr ülések, ahogy az régen megszokott volt. A exportkivitelek első üléseihez gyárilag automatikus biztonsági öveket szereltek, és térképolvasó lámpa is kényeztette az utasokat

Az eredeti 2101-es 1982-ig készült, de már 1978-ban kihozták a 21013-as kódjelű 1200 S típust, ami aztán tíz évig maradt a kínálatban. Nos, ez utóbbi éppen úgy néz ki, mint az 1300-as, csak éppen a géptető alatt az eredeti, 62 lovas 1,2-est találjuk. Az 1300-as 1981-ben futott ki, hiszen már készen állt az utód, az első kocka, a 2105 jelzésű, szíjas, 1300-as motorral felvérzett, nálunk is népszerű típus. Az itt bemutatott, 1979 márciusában gyártott példányt második tulajdonosa, Baranyi Lajos ismert restaurátor és gyűjtő mutatta meg nekünk.

Miben más a nyugati exportra készített Zsiguli?

Különlegessége, hogy (az alvázszám jelzése alapján is azonosíthatóan) nem a szocialista országokba, hanem nyugati exportpiacokra készült. Mivel ott igényesebb, jobban felszerelt autókkal kellett megküzdenie, néhány extrával bővítették a felszerelési listáját. A legfontosabb a fékszervó (a teljes gyártási ciklus alatt rásegítés nélküli fékje volt a „kereklámpásoknak”), és a mechanikus helyett automatikus első biztonsági öveket is érdemes kiemelni, miként a térképolvasó-lámpa sem volt magától értetődő a hazai Zsigulikban.

Nem hozzáértő egyszerűen csak „ezerkettesnek” nézi. Régen még szerették a színes autókat, a Lada típusokat is rengetegféle árnyalatban lehetett megvásárolni, ez a pezsgősárga a ritkábbak közé tartozik. Felnijei 4,5 col szélesek, eredeti, orosz gyártmányú abroncsai 175/70 R13-as méretűek

Mikor Baranyi Lajos megvette, alig több mint negyvenezer kilométert mutatott a számlálója, a kevés használat és a garázsban töltött évtizedek ellenére a kényes helyeken már rozsdásodott, így teljes karosszériafelújítás és új fényezés várt rá. Az utastér viszont eredeti, hibátlan állapotú volt, beleértve az ülések és az ajtópanelek barna műbőrhuzatát, a tetőkárpitot, valamint a műanyag szőnyeget is. Szerencsére a műszerfal felső burkolata sem repedt meg.

Restaurálás után született újjá a sárga Lada

Lajos az elmúlt évtizedekben nagy tapasztalatot szerzett a Lada modellek restaurálásában, maximalizmusa is legendás, nem meglepő, hogy autója olyan, mintha most jött volna ki a gyárkapun. Sőt, még jobb is, hiszen ilyen szépen záródó ajtókkal még a Merkurban frissiben átvett példányok sem dicsekedhettek.

Két felnőtt vagy három gyermek elfért a hátsó sorban, ám a Lada lábterének mérete ma már kisautókra jellemző. Középső kartámasz csak a 2103-as (1500-as) típushoz járt

Az oldaltartás nélküli ülések a korban megszokott minimális komfortot nyújtják. Meg kell szokni, hogy a mai modern autókhoz mérten túl magasan állnak a pedálok, messze van a váltókar és hatalmas a volán, amit álló helyzetben alig lehet megmozdítani. Aki gyerekkorában oda volt a jellegzetes Zsiguli hangért, annak hátán biztosan feláll a szőr, amint meghallja az „ezerhármas” jellegzetesen csörömpölős muzsikáját. A gázok halk surrogás kíséretében távoznak az egy szál vékony kipufogócsőből, füstölésről természetesen szó sem lehet. A tökéletesen beállított motor minden szempontból azt nyújtja, amit egykor Togilattiban is elvártak tőle.

Akár 130-140 lóerős is lehet az 1300-as Lada tuningváltozata

Ha egy 1200-asból ül át az ember az erősebb testvérbe, rögtön érzi majd azt a plusz 6 lóerőt, az alig 1 tonnás szedán érezhetően nagyobb lendülettel lódul meg. Egyébként ez a motor volt az alapja a Gruppe 2-es kategóriájú 1600-as versenyautónak is, óvatos tuningolással 130-140 lóerőt gond nélkül ki lehetett belőle hozni.

Az eredeti Fiat motor teljesen más: az OHV vezérlésű, ez OHC, nem is csereszabatos a kettő. A blokk kezdetben szürke volt az 1300-asnál, majd kékre festették. Ez a legjobban tuningolható Lada erőforrás mind közül, előszeretettel használták raliautókba

A négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó minden túlzás nélkül viszi a prímet a hetvenes-nyolcvanas évekbeli modellekkel összevetve. Ennek alapvetően az a magyarázata, hogy nem bovden vagy rudazat kapcsolja össze a kart a szerkezettel, hanem egyenesen a váltóba nyúlik a hosszú bot. Segítségével kis kattintásokkal, határozott kézmozdulatokkal könnyedén lehet végigfutni a fokozatokon.

Kortünet a magas peremű csomagtartó, ráadásul a kihasználható szabad térből sokat elvesz az állítva betett pótkerék (balra) és a benzintank (jobbra). Eredeti a raktér festése és szőnyege is

Az elöl kettős-keresztlengőkaros, hátul merevhidas, spirálrugós felfüggesztéssel még átlagos sebességgel bevett kanyarban is akkorát dől a karosszéria, mint a pisai ferde torony, viszont a rugózás puha, a gödörjárás kész élvezet a Zsigával.Aki azt hiszi, hogy a Lada egy olcsó veteránautó, nagyot téved.

Miért drágák a veterán Ladák?

A retrodivat miatt egyre inkább srófolják fel az árakat az eladók, sok bontószökevényért is százezreket akarnak elkérni. Ráadásul a Ladák restaurálása is drága, egy teljes körű, jó minőségben elvégzett felújítás ára elérheti akár a 3-4 millió forintot is. Ennek egyik oka, hogy alig találni hozzá a jó minőségű alkatrészt, a krómozott csecsebecsék és az eredeti karosszériaelemek drágábbak, mint a legtöbb nyugati autóhoz. Ha mégis Ladában gondolkodunk, próbáljunk meg inkább jó állapotban megőrzött példányt választani, a felújítás szinte biztosan ráfizetéses lesz.

Elakadt út közben vagy nem indul az autója? Tárcsázza az éjjel-nappal hívható, 188-as segélyhívószámot, és Sárga Angyalaink azonnal a segítségére sietnek! Nagy tudású szakembereink megkísérlik elhárítani a hibát a helyszínen, ha pedig nem lehet orvosolni a problémát, gondoskodnak róla, hogy szállítószolgálatunk a legközelebbi szervizbe vagy az ügyfél által megjelölt helyre vigye az üzmeképtelen járművet. Lépjen be Ön is az Autóklubba, hogy biztonságban tudja családját és gépkocsiját!

Olvassa el további cikkeinket!