Nem lehet elég korán kezdeni a biztonságos közlekedésre nevelést. Különösképpen, hogy színes, érdekfeszítő tananyagok, valamint ötletes gyakorlati foglalkozások segítségével a legkisebbeket is hasznos tudással vértezhetjük fel. Ezért is született meg a MAK diákoktatási programja. Erőfeszítéseinknek köszönhetően már eddig több ezer gyermek vehetett részt az Autóklub foglalkozásain, s a jövőben egészen biztosan tovább nő majd számuk.
Még csak hajnalodik, de a MAK Berda József utcai szolgáltatóközpontjának raktárában már nagy a sürgés-forgás, készülnek a kollégák a koronavírus-járvány tavaszi hullámát követő első nyílt napra. Kovács Lászlónak segítek összeszedni a szükséges felszereléseket, a régóta a klub kötelékében szolgáló szakember egykor a segélyszolgálatot vezette, ma pedig ő felel a közlekedésbiztonsági oktatásért. A főépület előtti tágas téren állítjuk fel a kerékpáros és rolleres szlalompályákat – kis bójákkal határozzuk meg, hogy merre vezessen az út.

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen íveket jelölünk ki, mert a résztvevő csemeték zöme talán még sosem próbált ilyen körülmények között bicajozni. Roppant fontos, hogy legyen sikerélménye a gyermeknek, s többször felmenjen a pályára. Ebből fakadóan akár néhány órás nyílt nap alatt is érdemben fejlődhet a tudása.
Különleges eszközökkel tanítjuk a gyermekeket
Előkerül a dobozokból néhány kisméretű KRESZ-tábla és jelzőlámpa, ezek megszólalásig hasonlítanak az igaziakra. Az a cél, hogy a kicsik megjegyezzék a látottakat, és mindennapi utazásaik során, például suliba menet felismerjék a fontos jelzéseket. Miután elkészülünk, László odakalauzol egy asztalhoz, s az arra kitett kellékekre mutat. Ezeket egymás között csak „részegszemüvegeknek” nevezik. Speciális üvegüknek köszönhetően pontosan megmutatják, mennyire másként becsüljük meg a mélységet és a távolságot, továbbá hogyan torzul el periférikus látásunk, ha legurítunk néhány sört vagy felest. – Rendre óriási sikert aratnak e különleges okulárék, de nemcsak ezért használjuk őket. Segítségükkel felhívhatjuk a srácok figyelmét arra, hogy az ittas, bódult vagy fáradt vezetők miatt akkor sem szabad körültekintés nélkül lelépni a járdáról, ha elsőbbségünk van – hangsúlyozza ki az oktató.
Hiánypótló volt a MAK diákoktatási programja
Azt is megtudom, hogy mikor 1999-ben megnyitották a Berda József utcai központot, már tudatosan készült a MAK a gyermekek oktatására, ezért is alakították ki a kertben most is fellelhető közlekedési parkot. Nem igen akadt ehhez hasonló, a közutas és kötöttpályás közlekedés jelzéseit, veszélyeit együtt bemutató helyszín az országban, így aztán egymásnak adták a kilincset az iskolás osztályok, hogy eltöltsenek itt néhány órát.

Mint ismeretes, hosszú ideje szervez országjáró körutakat az Autóklub, illetve gyakran csatlakozik be más szervezetek rendezvényeibe. Ilyenkor a modern szimulátorokkal, kerékpárokkal és gokartokkal felszerelt közlekedésbiztonsági kamioné a főszerep, hiszen a korszerű eszközök segítségével könnyű lekötni a fiatalokat. Nem csoda, hogy minduntalan hatalmas érdeklődés és siker övezi ezeket az alkalmakat…
Háromnegyed órát képesek figyelni a gyerekek
Kovács László és munkatársai 2019-ben kezdték el új alapokra helyezni a diákoktatási programot, mert tisztában voltak vele, hogy akkor lehet hatékonyan átadni az ismeretanyagot, ha azt az iskolákban kapják meg a tanulók. Természetesen rengeteg munkaórát áldoztak a tematika felépítésére, s külföldi társklubok programjaiból, illetve honi és nemzetközi szakmai szervezetek ajánlásaiból is merítettek a Biztonság útján névre keresztelt anyag végső változatának megalkotásakor. Segítségükre volt a fejlett technika, ennélfogva nem okozott nehézséget összeállítani egy képekkel, videókkal, interaktív játékokkal színesített sulis változatot, melyben a gyalogos és kerékpáros közlekedés egyaránt helyet kap.

A tömérdek befektetett energia nem maradt elismerés nélkül. A Klébersberg Központ is elfogadta az Autóklub programját, s 2019-ben már 65 iskolába juttatták el tudásanyagukat. László büszkén meséli, hogy a 45 perces órákon nincs szükség fegyelmezésre, még a felsősök is árgus szemekkel figyelik az előadást, sőt a végén azt sem kell kétszer mondani, hogy kérdezzenek.
Az alapvető szabályokat sem ismerik a legkisebbek
– Már számtalanszor bebizonyosodott, hogy a 14-15 éves nemzedék tagjainak zöme nincs tisztában azzal, mi a feltétlen reflex, hogy szabad megközelíteni egy gyalogos átkelőhelyet, mit jelent a jobbra tartási kötelezettség, miért van jellegzetes formája a közlekedési tábláknak vagy éppen melyek a bicikli kötelező tartozékai. Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak tőlünk, s örömmel tapasztalom, hogy tényleg megértik mondandóm lényegét – avat be személyes élményeibe László.

Bár alapvetően osztályfőnöki óra keretében megtartott előadásra készül a MAK, volt rá példa, hogy az egész suli előtt zajlott a fórum. Ez azért történt, mert néhány budapesti és vidéki intézménynél olyan forgalmirend-változást vezettek be a közelmúltban, ami miatt indokolt volt mindenki előtt bemutatni a kicsikre és nagyokra leselkedő veszélyeket. Sajnos a koronavírus-járvány némileg keresztülhúzta a Klub számításait, következésképpen nem lehetett megtartani a 2020-ra beütemezett oktatásokat. A közlekedésbiztonsági szakág munkatársai azonban gyorsan alkalmazkodtak a kialakult helyzethez, és kidolgoztak egy internetes kurzust, ebből kifolyólag az egyesületnél jelentkező iskolák mind hozzájutottak az ismeretanyaghoz.
A mikromobilitási eszközöké a jövő
Az elmúlt 120 év folyamán folyton azon dolgozott a Magyar Autóklub, hogy lépést tartson a világ fejlődésével, és elősegítse a morális, illetve technikai haladást.

Ezért döntött úgy tavaly a szervezet szakmai vezetése, hogy városi helyváltoztatást megkönnyítő, elektromos járműveket, nevezetesen rollereket, kerékpárokat vásárol, s ezek kezelésének, használatának szabályait is ismerteti diákoktatási programjában. A szakág hosszú ideje dolgozik a részleteken, jóllehet egyelőre nem tudják befejezni a munkát. Ennek oka, hogy nem születtek meg az apró áramos járgányokra vonatkozó általános KRESZ-rendelkezések, magyarán nincs értelme továbblépni.
Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.