Extra Úthálózat

Gond van Angliában, balesetveszélyesek az okos autópályák

Európa számos országban építenek ki úgynevezett intelligens sztrádarendszert, melynek ismérve, hogy – különböző feltételekkel – a leállósávot is megnyitják a járművek előtt. Az angolok nemrég mégis felfüggesztették az okos autópályák fejlesztését, mert kiderült, hogy nem elég biztonságosak.

A BBC Panorama című műsora mutatta be a közelmúltban, hogy komoly gondok vannak az angol gyorsforgalmi úthálózaton kialakított intelligens szakaszokkal. Miután a független vizsgálat feltárta a hiányosságokat, a brit kormány tavaly úgy döntött, egy ideig biztosan nem épülnek ilyenek, a már meglévőket pedig átalakítják, hogy megfeleljenek az alapvető biztonsági követelményeknek.

A leállósávok mellett kitérőket alakítottak ki a szakaszokon, hogy oda állhasson félre a bajba került jármű vezetője. Nemcsak az a sofőrre jelenthet veszélyt, ha nem tud kiállni biztonságos helyre, mert a telített sávok miatt balesetnél a mentőegységek sem tudnak előre jutni. Fénykép: www.gov.uk

A lépés azért is tűnhet meglepőnek, mert az intelligens változatok világszerte elterjedőben vannak. Miként tavaly decemberben az Autósélet magazinnak Szimicsku László, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője elmondta, idővel egyes Budapest közeli bevezető szakaszokat is ilyen módon alakítanak át. Ennek keretein belül kiszélesítik a leállósávokat és kiépítik a távolról vezérelhető, digitális táblarendszert. Utóbbi lehetővé teszi, hogy indokolt esetben – baleset, tumultus stb. – ráengedjék a forgalmat a leállósávokra, ezáltal mérsékelve a torlódást.

Mit jelent az, hogy okos autópálya?

Angliában már régóta alkalmazzák ezt a megoldást, idén áprilisban összesen mintegy 640 kilométernyi intelligens sztrádát tartottak nyilván. A szigetországban háromféle változattal találkozhatnak a helyi autósok. Több mint 300 kilométer közülük olyan, ahol végérvényesen megszüntették a leállósávot, ezenfelül 225 kilométeren megmaradt a hagyományos leállósáv, de ezt – szabályozott körülmények között, az adottságokhoz igazodó sebességkorlátozás figyelembevételével – igénybe vehetik az autósok. Mindemellett 100 km-en olyan utat üzemeltetnek, ahol – kizárólag indokolt esetben, többnyire vészhelyzetben – megnyitják a leállósávot az autósok előtt. A legtöbb átalakított sztrádarész az M1-es, az M25-ös és az M6-oson található, vagyis London, Birmingham és Manchester térségében.

Mi okozza a gondot az okos autópályákon?

A felmérések arra jutottak, hogy elsősorban azokon a sztrádákon tapasztaltak problémákat, ahol teljesen megszüntették a leállósávot. A BBC Panorama által megszerzett jelentés rávilágít arra, hogy a kamera és radar alapú útellenőrző-rendszer, valamint a veszélyt jelző táblákat kihelyező protokoll ellenére több száz olyan incidens történt a közelmúltban, melynek során e létfontosságú biztonsági berendezések nem működtek.

A National Highways legfrissebb adatai alapján a leállósáv nélküli intelligens autópályán háromszor nagyobb az esélye annak, hogy valaki meghal vagy súlyosan megsérül, mint akkor, ha leállósávval ellátott autópályán közlekedik. Fénykép: rac.co.uk

A National Highways társaság szerint az eszközök a bajba került, s ezért megálló járművek csupán 89%-át észlelik, magyarán tízből egy járművet nem vesznek észre. A BBC adatai alapján legkevesebb 79 ember halt meg az intelligens autópályákon, amióta 2010-ben bevezették őket. Az elmúlt években több szakember is arra szólította fel a kormányt, hogy tegyen valamit e gyorsforgalmi utak biztonságosabbá tételéért.

Közel egymilliárd font az okos autópályák korszerűsítésére

A brit parlament Közlekedési Bizottsága először 2021-ben indított vizsgálatot, és a képviselők arra jutottak, hogy a kockázatok nagysága nem áll arányban az előnyökkel. Ezt követően a kormányzat 2022 januárjában öt évre felfüggesztette a leállósáv elhagyásával átalakított autópályák új szakaszainak engedélyezését, hogy több információt gyűjthessen róluk. Az utak sorsa végül tavaly pecsételődött meg véglegesen, miután lefújtak 14 autópálya-építési projektet. A brit kormány közel egymilliárd fontot költ arra, hogy a már meglévő okos sztrádákat biztonságosabbá tegye. Ennek érdekében rengeteg vészmegállóhelyet hoznak létre, egyszersmind korszerűsítik a jelzőrendszert.

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!