Archív Közlekedésbiztonság Praktikus tanácsok Riport Tudatos közlekedés

Gyakorlat teszi a mestert! – Vezetés az autóklubos tanpályán

A kétezres évek elején rendhagyó vezetéstechnikai témájú írás jelent meg az Autósélet magazinban. A cikk szerzője, Fehér György egy Fiat Puntót fogott próbára, s a közúti forgalomban szerzett ismeretek után kilátogatott Újpestre, ahol az egyesületi tanpálya betonján megtapasztalta a fizika határait.

Lapunk egykori munkatársa meglehetősen sok időt töltött a vezetéstechnkai képzésen, így volt alkalma a legkülönfélébb helyezteket átélni. Nézzük, miképpen teljesített az autó és az újságíró!

Első feladat – vészfékezés száraz útfelületen

A vészfékezés során kinyomott kuplunggal (hogy a motor ne fulladjon le) teljes erővel, azonnal tövig kell taposni a fékpedalt.

Az ABS nélküli Puntóval mintegy 60 km/óra sebességgel ilyen feltételek mellett alig 15 méteren belül megálltunk – ez a pályafelügyelő szerint igen jó eredmény. A Punto a blokkoló első kerekek ellenére egyik irányba se tort ki.

Második feladat – vészfékezés a tanpálya vegyes felületén

Ennél a feladatnál a kocsi bal oldali kerekei síkos, jobb oldali kerekei pedig száraz út felületen haladtak. Az ilyen jellegű vészfékezésnél a járművek többsége kitör valamerre.

Ilyenkor – ABS nélküli autó esetében – azonnal és teljesen fel kell engedni a fékpedált, ellenkormányzással korrigálni, majd kinyomott kuplunggal ismét vészfékezni. A Punto itt is jól vizsgázott – 40-50 km/óra sebességről-20-25 méteren belül megállt.

Negyedik feladat – megcsúszás kivédése

Az autó hátulját a síkos szakasz kezdeténél telepített szerkezet (rántópad) – a sofőr által előre nem ismert irányba – előidézi a megcsúszást. Ennek kivédéséhez és a jármű egyenesben tartásához nélkülözhetetlen a kinyomott kuplung és a szükséges mértékű ellenkormányzás (ebből általában több is kell). Sőt, ABS nélküli autókkal ilyenkor tilos a fékezés!

A Punto szervokormánya a városi üzemmódba (City) kapcsolva igencsak könnyűnek bizonyult, de egy kis gyakorlás után az autót egyenesen lehetett tartani. (Képsorozatunkon egy kevésbé sikeres manőver látható)

Harmadik feladat – vészfékezés síkos úton

Az autót itt a legnehezebb kordában tartani – a megcsúszás és a kifarolás az első próbálkozások alatt szinte törvényszerű.

Az 50 méteres síkos felület kevésnek bizonyult, mert a Puntóval mintegy 55 méter után már a száraz szakaszon sikerült csak megállnunk.

Ötödik feladat – váratlan akadály kikerülése a tanpálya betonján

A síkos szakaszon a földből szökőkútszerűen, váratlanul feltörő vízoszlop által imitált akadályt kikerülni és két vízsugár között sértetlenül elhaladni – ez bizony nem egyszerű feladat!

Gyakorlással azonban – ahogy azt a Puntóval is bebizonyítottuk – a „dolog” megúszható szárazon.

Hatodik feladat – szlalom síkos útfelületen

Szinte hihetetlen, de igaz, hogy a 10 méteres közökkel felállított bóják között 25-30 km/óra sebesség felett a síkos felületen szinte lehetetlen a szlalom gyakorlatot megcsinálni. A feladat jelzés-értékű – vigyázat, a fizika az úr!

Javításra, karbantartásra szorul gépkocsija? A Magyar Autóklub felkészült szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, legyen szó fék- és futóműjavításról, időszakos és interallumhoz kötött szervizről, klímatisztításról, olajcseréről stb. Hálózatunk az ország 24 pontján, a piaci átlagárnál kedvezőbb óradíjakkal, sokféle kedvezménnyel és gyors vállalási határidővel fogadja a járműtulajdonosokat. Foglaljon időpontot már ma! Szervizeink elérhetőségét megtalálja az Autóklub honlapján.

Olvassa el további cikkeinket!