Új kihívásokkal nézhetünk szembe az utakon a jó idő beköszöntével, ezért különösen fontos, hogy továbbra is körültekintően, másokra ügyelve közlekedjünk. Írásunk arról szól, mik a rollerezés veszélyei.
Sokszor írtunk már az egy- vagy többkerekű, apró közlekedési eszközökről, melyek néhány éve ellepték a városok útjait. Látva rohamos terjedésüket, a Magyar Autóklub Diákoktatási Programjába is bekerült a rolleres tananyag, hatékonyan segítve a középiskolás nemzedéket az eszközök használatának elsajátításában. Miként a motorosokat és a kerékpárosokat, a mikromobilitási eszközökkel cirkáló közösség tagjait is arra buzdítjuk, hogy vegyenek fel olyan szerkót, ami megvédi őket egy esés következményeitől! Gondolunk itt a protektoros dzsekire, a hosszú szárú, térdvédős nadrágra és a sisakra…

Jelenleg nem szabályozzák az elektromos rollerek használatát, csupán annyi derült ki az előkészítés alatt álló, idén talán megjelenő rendeletről, hogy a 25 km/óránál kisebb végsebességű eszközökre valószínűleg a kerékpárokra érvényes előírások vonatkoznak majd. Amíg nem születik meg a regula, csupán annyit tudunk tanácsolni a rollervétel előtt állóknak, hogy mindenképp megbízható, hazai áruházban szerezzék be a járművet, és európai típusjóváhagyással, első-hátsó fékkel, hatékony világítással, féklámpával ellátott példányt válasszanak!
Kis kerékkel nagy esés lehet a vége!
Az Autóklub által szervezett tréningeken elsősorban arra helyezik a hangsúlyt oktatóink, hogy bemutassák, milyen veszéllyel jár a kisméretű kerék és a rosszul megválasztott sebesség. Nos, a galiba általában abból származik, hogy a 8-10”-os abroncsok megakadnak valamilyen útegyenetlenségben, kátyúban, és ezért felbukik az ember. Gyakori baleseti ok az is, hogy a túl nagy tempó következtében nem sikerül időben lelassítani vagy kanyarban kifarol a jármű.

Azt javasoljuk a gyakorlatlan e-rollereseknek, mint az újdonsült e-bringa-használóknak: fokozatosan haladjanak a jármű megismerésével, s kezdetben kerüljék a „teli gázas” indulásokat! Felgyorsíthatják a megismerkedés folyamatát, ha elviszik a járgányt egy forgalomtól elzárt területre, ahol szabadon gyakorolhatnak, de ezt is védőruházatban tegyék!

Öt jó tanács rollereseknek
– Szabályok híján azt javasoljuk, hogy elsősorban kerékpárúton és – a nem túl forgalmas városrészeken – úttesten közlekedjenek az e-rollerrel. Ha lehet, inkább kerüljék el a járdát, mert a fürge jószágok nagy veszélyt jelentenek a járókelőkre! Kérjük, mindig tartsák be az adott úttípusra vonatkozó rendelkezéseket!
– Mérlegeljék, hogy milyen célból vennének rollert! Városban a kiskerekű változatok is beválhatnak, ám aki vidéki környezetben, úttalan utakon rollerezne, rugós felfüggesztéssel ellátott, legalább 10-12”-os kerekű modellre szavazzon!
– Kiskorú gyermeküket csak azután engedjék rollerre állni, ha csemetéjük elsajátította a KRESZ alapismereteit!
– Ne az út szélén haladjanak, ahol a legtöbb akna- és kanálisfedél található, inkább a járda szélétől nagyjából 1 méterre!
– Nedves, poros úton óvatosan terelgessék az e-rollert és a mikromobilitási eszközt, mert apró abroncsuk enyhe fékezésnél is hajlamos elveszíteni a tapadást, és a megbillenő járművet nehéz újból egyensúlyba hozni.