Használt autó Járművek Praktikus tanácsok

Milyen a használt Seat Toledo?

Spanyolnak hisszük a kompakt Seatot, pedig tervezésében mexikóiak, németek és olaszok vállaltak jelentős szerepet, míg a gyártás belga, cseh, kínai, spanyol és orosz üzemegységekre hárult… Írásunkban azt boncolgatjuk, jó kocsi-e a használt Seat Toledo.

Sok gyártóhoz hasonlóan a Seat (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) sem tudott egyedül talpon maradni, a márkát – jó pár éves együttműködést követően – 1992-ben felvásárolta a Volkswagen. Ezzel teljesen új korszak vette kezdetét a cég életében, melynek első fontosabb történéseként bemutatkozott a Volkswagen Golf második generációjának alapjaira épített Seat Toledo.

Több mint harminc éve lépett színre a spanyol városról elnevezett kompakt. Ma már ritka látvány az utakon

Akkoriban nem volt túl sok ötajtós modell az alsó-középkategóriában, így a Giorgetto Giugiaro tervezte típus hamar népszerűvé vált, olyannyira, hogy Kínában és Oroszországban is gyártani, illetve forgalmazni kezdték. Hasonlóképpen nagy sikert aratott a gömbölyű idomokkal hódító második generáció is, amit 1999-től hat éven át értékesítettek Európában.

A második szériánál elköszöntek a hatalmas ötödik ajtótól, így a csomagokat nehézkesebb beemelni. Műszaki alapjai a Golf IV-től származnak

Elődjéhez hasonlóan a Typ 1M is hatalmas csomagtartóra és remek ár-érték arányra lehetett büszke, és formailag is tartotta a lépést riválisaival, hiszen ezt is Giugiaro álmodta meg. Megtörve a hagyományt, a 2005-ben bevezetett harmadik széria már egyterűeket idéző karosszériával állt rajthoz, ez azonban ballépésnek bizonyult, a típus iránti kereslet ugyanis jelentősen visszaesett. Végül 2009-ben le is álltak az európai gyártással, s a Toledo csak 2012-ban tért vissza, a tradícióknak megfelelően ötajtós kivitelben, de már a Polo padlólemezén.

Sok panasz van a használt Seat Toledóra?

A Toledo karrierje finoman szólva nem indult könnyen, az első példányoknál megannyi negatív kritika érkezett az egyenetlenül illesztett karosszériaelemekre, a rosszul behelyezett szélvédőkre, az ajtók szivárgó tömítéseire és a fényezés hibáira. Idővel a gyártás minősége sokat javult, de maradtak problémás területek, így a kuplungbowden szakadása, a kerékagycsapágy berágódása, a ködlámpa mattulása, a kipufogórendszer „idő előtti” rozsdásodása, a műszerfal visszajelző-lámpáinak indokolatlan felvillanása, a kilincsek törése, a hátsó fékmunkahengerek megszorulása, a lengéscsillapítók olajszivárgása, a csomagtérajtó teleszkópjainak elfáradása és a vízcsövek eldurranása is benne van a pakliban.

Bence kicsit megemelte a turbónyomást a nagyobb teljesítmény érdekében, de ez nem befolyásolta a strapabíróságot. Az 1,9-es dízel a 200 ezer kilométer után is szépen húz, s akár 4,5 literre is leszorítható a fogyasztása

A második generáció gyártását Belgiumban kezdte meg a konszern, de a típushibákat itt sem sikerült kiküszöbölni, csupán a számuk csökkent.

Mik a fiatalabb Toledók legjellemzőbb hibái?

Megmakacsolhatja magát a központi zár, a csomagtartó zárja, az ablakemelők szerkezete és kapcsolója, a belsőtér világítása, az EGR szelep, a lambdaszonda, valamint a hűtőventillátor, s a karosszéria rezgései miatt a fényszórók izzói is gyakrabban égnek ki az átlagnál. Emellett a kerékagycsapágyak gyors kopásával és az üzemanyag-szivattyú meghibásodásával számolhatunk még a kettes Toledóknál, s a Volkswagen eredetű nagynyomású dízelek is tartogathatnak meglepetést.

Az első generációs Toledók legnagyobb ellensége a rozsda. Leginkább a küszöbök és a kerékjárati ívek vannak veszélyben, de az ajtók élein is megjelenhetnek a barna foltok

Megelégelve a minőségi problémákat, a VW vezetősége úgy határozott, hogy a harmadik széria gyártásánál minden eddiginél szigorúbb szabályrendszert vezet be. Az intézkedésnek meg is lett a hatása: a Toledo Typ5 a Golfnál és az Audi A3-nál is megbízhatóbbnak bizonyult. Ha erre a változatra szavazunk, csupán az elkoszolódó EGR-szelep, a kidörzsölődő klímacső, a kontakthibás belsőtér-világítás és a működésképtelen motoros tükör törhet borsot az orrunk alá, valamint megeshet, hogy beadja a kulcsot az üzemanyag-szivattyú. A képet tovább árnyalja, hogy a forgalmazás kezdetén több kétliteres dízelmotor is cserére szorult, s a szériahibás lendkerék miatt visszahívást rendeltek el az illetékesek.

A tulajdonos véleménye: nagyon takarékos a dízel Toledo

Bence még tanul, így kézenfekvő volt, hogy egy kedvező árú kocsit válasszon magának. Így esett a választása egy 1997-es Seat Toledo 1.9 TDI-re.

– Autós pályafutásom egy átépített kettes Golf GTD-vel kezdődött, amit nagyon szerettem, mert jól ment, keveset fogyasztott és kultikus formájával kilógott a modern autók közül. Sajnos románcunk nem tarthatott örökké, egy kereszteződésben ugyanis nem adták meg az elsőbbséget, és totálkárosra tört szegény. Utódként csakis Golf III. jöhetett szóba, de nem találtam szép állapotút, így a közel azonos műszaki alapokon nyugvó Toledóval kezdtem szemezgetni. Egy 200 ezer kilométert futott, kifejezetten megkímélt, kilencven lóerős 1.9 TDI-t vásároltam 490 ezer forintért, s immáron egy éve használom a legnagyobb elégedettséggel.

A kalaptartó zsinórja könnyen elszakad, ezért érdemes erősebb kötéllel felfogatni. Nem sokat bír a teleszkóp sem, hiszen rendkívül nehéz a hátsó ajtó

Modern műszerfalával, hatalmas belsőterével és kiváló menetkomfortjával felülmúlja a Golfot, az alkatrészárak viszont azonos szinten állnak, s megbízhatóság terén sincs szégyellni valója a spanyol szedánnak. Negatívumként a kis kesztyűtartót, a gyárilag alulméretezett kerekeket és az egyszerű, dobos hátsó féket tudom említeni, no meg a korróziót, mert a küszöböknél és a sárvédőíveknél is erősen rozsdásodik az autó. Ellentételezésként a fogyasztás rendkívül kedvező, némi odafigyeléssel akár 4,5-5,0 literre is levihető a 100 kilométerenkénti átlag – sorolta tapasztalatait a tulajdonos.

Olcsón megvehető a használt Seat Toledo

Használt Toledóból nem nagy a kínálat, lapzártánkkor nagyjából száz példány várta, hogy új tulajdonoshoz kerülhessen. Az első széria képviselőihez – külföldi papírokkal vagy lepusztult állapotban – már 70-100 ezer forintért hozzájutni, de a megkímélt állapotú darabokért akár 300-500 ezer forintot is elkérnek a tulajdonosok, főleg, ha a madárétkű dízel morog az autó orrában.

A mustrát ezúttal is az Autóklub jól felszerelt központi bázisán ejtettük meg. Alulról vizsgálva főleg a motorolaj szivárgása szúrt szemet

A második generáció nem sokkal drágább, 500-800 ezer forint környékén már egészen szép autókat találni, míg a Typ 5P-k átlagára 1,1 és 1,7 millió forint között mozog.

Modelltörténet – Seat Toledo

1992 – Bemutatkozik a Golf II. műszaki alapjaira épülő Seat Toledo (Typ 1L). A motorválasztékot 1,6-os (72-101 LE), 1,8-as (90-128 LE) és kétliteres (116-150 LE) benzinesek és 1,9 literes dízel (68-110 LE) erőforrások alkották.

1996 – Ráncfelvarrás. Apróbb módosítások a lökhárítókon, a lámpatesteken és az utastéren.

1999 – Debütál a Toledo második szériája (Typ 1M), ami a Golf IV.-gyel készül azonos padlólemezre. A modellt nyolcféle benzines (1,4-2,3, 75-180 LE) és négyféle dízelmotorral (1,9, 90-150 LE) forgalmazták.

2005 – Érkezik az 5P típuskódú harmadik generáció, amit már nem Giugiaro, hanem Walter de’Silva tervezett. A rendelhető erőforrások listáján öt benzines (1,4-2,0, 86-200 LE) és öt dízel (1,9-2,0, 105-170 LE) sorakozik.

2009 – Az alacsony kereslet miatt a Volkswagen vezetősége úgy határoz, hogy átmenetileg szünetelteti a Toledo gyártását. A modell helyét az Exeo veszi át.

2012 – Visszatér a Toledo, de a negyedik generáció már nem a Golf testvére, hanem a Polóé és a Skoda Rapidé. Gyártása a csehországi Mlada Boleslavban zajlik…

Javításra, karbantartásra szorul gépkocsija? A Magyar Autóklub felkészült szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, legyen szó fék- és futóműjavításról, időszakos és interallumhoz kötött szervizről, klímatisztításról, olajcseréről stb. Hálózatunk az ország 24 pontján, a piaci átlagárnál kedvezőbb óradíjakkal, sokféle kedvezménnyel és gyors vállalási határidővel fogadja a járműtulajdonosokat. Foglaljon időpontot már ma! Szervizeink elérhetőségét megtalálja az Autóklub honlapján.

Olvassa el további cikkeinket!