Praktikus tanácsok Tanácsadó Tudatos közlekedés

Mire ügyeljünk gumicserekor?

Meddig és mikortól használható biztonságosan a nyári köpeny? Mit jelentenek a gumi oldalán látható jelölések? Most egy helyen összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat, hogy megkönnyítsük a vásárlást.

Néhány évtizede még szinte lehetetlen volt itthon valóban jó minőségű abroncshoz jutni, bezzeg napjainkban a bőség zavara okoz fejtörést. Immáron három jellemző anyagkeverék közül választhatunk, úgymint téli, nyári és négyévszakos, de ezzel még koránt sincs vége a fontos jellemzőknek. Fogyasztáscsökkentő, defekttűrő, magas sebességindexű, erősített oldalfalú – áll a köpenyek leírásában, legtöbbször különösebb magyarázat nélkül. Tanácsadó írásunkban sorra vesszük, hogy melyik kifejezés mit jelent, és hasznos gyakorlati tippekkel szolgálunk a tavaszi gumicseréhez.

Mit jelentenek a gumi oldalfalán található jelzések?

Először is érdemes utánajárni, hogy a gyártó egy vagy többféle méretű kereket ajánl-e a kocsinkhoz. Ezt legtöbbször a karosszériára ragasztott matricáról vagy a jármű kezelési útmutatójából tudhatjuk meg, majd az információ birtokában elkezdhetjük keresni az új gumikat.

A Magyar Autóklub felkészült szakemberei minden egyes karbantartás és szerviz során ellenőrzik a papucsok futófelületének és oldalfalának állapotát

A négyjegyű számsor – balról jobbra haladva – a hetet, illetve az évet adja meg, tehát a 0318 DOT-számú szett 2018 januárjában látott napvilágot. Végül jöjjön az anyagkeverékre és mintázatra utaló jelzés, ami lehet M+S (négyévszakos), ugyanez egy hópihével kiegészítve (téli), esetleg ezek hiánya, vagyis a nyári. A méretre utaló számok értelmezése nem éppen ördöngösség, hiszen az első három számjegy a köpeny milliméterben kifejezett szélességét jelöli, a perjel utáni érték az oldalfal magasságát adja meg, míg az utolsó a felni átmérőjére utal colban. Például egy tízéves K Astra 195/65R15 91V feliratot viselő abroncsa 19,5 cm széles, 19,5 x 0,65, azaz 12,7 cm magas oldalfalú és 15 colos felnire felszerelhető.

A DOT-számból állapítható meg, hogy milyen idős a gumi, de ez nincs szoros összefüggésben annak állapotával. A hűvös, száraz, sötét helyen tárolt példányok négy-öt év után is gyakorlatilag új állapotúak. Igaz, a nagy hőterhelésnek és UV-sugárzásnak kitett köpenyek egy-két szezon alatt is veszítenek tapadásukból

A 91 a terhelhetőségre utal (jelen esetben kerekenként 615 kg), a V pedig a sebességindex, s annyit tesz, hogy legfeljebb 240 km/órás sebességre alkalmas.

Miért hasznosak az abroncstesztek?

Nem kérdés, hogy a leghidegebb évszakban, fagyos, nedves vagy havas aszfalton a téli abroncs teljesít a legjobban. Jóllehet, aki csak száraz időben használja a kocsiját, annak nem feltétlenül éri meg beruházni egy ilyen szettre. Ha nem nedves az úttest és éppen nem is fagy, akkor az ADAC és az ÖAMTC tesztjei alapján – kellő óvatossággal – jó minőségű nyári papucsokkal is útra kelhetünk, viszont amint nulla fok alá csökken a hőmérséklet és/vagy nedves, latyakos lesz a talaj, máris oroszruletté válik a közlekedés. Aki nem teheti meg, hogy a legzordabb napokon otthon hagyja a verdát, annak muszáj lesz ősszel lecserélnie a kerekeket, esetleg egy huszárvágással megszabadulnia a gumisnál sorban állás nyűgjétől, és négyévszakosra váltani. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vásárol mindenki ilyet, ha ez – nevéből fakadóan – egész évben használható? Nos, ez csak kompromisszumokkal lehetséges, azaz a négyévszakos télen és nyáron is rosszabbul teljesít, mint a kifejezetten hideg vagy meleg időre ajánlott vetélytársak. Jellemzően 5-10 százalékos eltérésekről van szó, tehát száraz úton ötvenről vészfékezve egy-két, míg latyakos felületen 3-6 méterrel nőhet a fékút ilyen gumikkal.

Tényleg van értelme a defekttűrő abroncsnak?

Manapság egyre népszerűbbek az úgynevezett defekttűrő köpenyek. Ezekből is elszökik a levegő, ha valami átszúrja a köpenyt, de olyan erős a karkaszuk (magyarosan: övszerkezetük), hogy csökkentett sebességgel simán eljuthatunk a legközelebbi műhelyig. Ebből fakad másik erényük, hogy irányítható marad a jármű, így nem kerülünk veszélybe a defekt miatt. Ez remekül hangzik, de kizárólag keréknyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) együtt alkalmazhatóak, ráadásul a műszakin is „bekavarhatnak”, mivel kevésbé rugalmas felépítésük miatt nagy terhelést rónak a lengéscsillapítókra.

Így aztán megeshet – és többször volt is példa rá –, hogy defekttűrő kerekek miatt bukott meg egy autó a vizsgán, miközben hagyományos gumikkal csont nélkül átment az ellenőrzésen.

Emellett az efféle köpenyek drágábbak is, mint a hagyományos felépítésű vetélytársak, az árkülönbözet jellemzően 20-30 százalék.

A 14-15 colos acélfelnin futó autók átgumizása jellemzően 8-10 ezer forintba kerül. A fiatal, nagy teljesítményű kocsik gazdáitól azonban – a TPMS-rendszer diagnosztikájával együtt – elkérnek 30-35 ezer forintot is. Ha szeretnénk a műhelyben tárolni az éppen nem használt, de még jó állapotú kerekeket, az újabb 10-15 ezer forinttal növelheti a számlát

Szintén egyre népszerűbbek a fogyasztáscsökkentő jelzővel illetett gumik, bár ezek valódi előnye – nevükkel ellenéttben – nem tankoláskor, hanem vészhelyzetben mutatkozik meg. Ez abból fakad, hogy sajátos anyagkeveréküknek köszönhetően jelentősen növelhető az úttal érintkező futófelület, ezáltal nagy sebességnél is rendkívül csendesek. Nem beszélve, hogy magasabb kanyarsebességet és rövidebb féktávot érhetünk el velük.

Miért érdemes minőségi abroncsra áldozni?

Csábítónak tűnhetnek a márkás termékek árának töredékéért kínált, jobbára ismeretlen köpenyek, de azt javasoljuk, hogy mindenki kezelje fenntartásokkal a filléres holmikat, mert ez esetben is igaz a mondás, hogy az olcsó húsnak általában híg a leve.

Gyakori tévhit, hogy a kerékrögzítő anyák és csavarok örökéletűek, de ez távolról sem igaz. A korosabb, tucatnyi abroncsot elhasznált kocsiknál igenis muszáj cserélni őket – a beavatkozás költsége kerekenként jellemzően hat-nyolcezer forint

Rendszerint nagyobb gördülési zaj és bizonytalanabb úttartás jellemzi az ilyen holmikat, arról nem beszélve, hogy a szerényebb futásteljesítmény miatt a kedvező ár is csak látszólagos. Ilyeténéppen hosszú távon kifizetődőbb egy jobb minőségű, fajlagosan drágább szettre beruházni. Ha nem tudjuk, melyik lenne ideális a vezetési szokásainkhoz, illetve járművünkhöz, bátran kérjünk tanácsot az Autóklub felkészült szakembereitől, akik segítenek kiválasztani a megfelelő papucsokat.

Ellenőriztessék a feniket és a futóműalkatrészeket is!

A tavaszi és őszi abroncscsere remek alkalom arra, hogy átvizsgáljuk a járgányt, olyan részeket is ellenőriz(tet)ve, melyek az udvaron parkoló kocsin nem láthatóak. Az igazán alapos szakemberek ilyenkor tüzetesen megvizsgálják a felniket is, mégpedig a téli kátyúk, felfagyások miatt kialakult hibák, sérülések után kutatva. Sőt, kérés nélkül kicserélik a szelepeket, hogy a filléres alkatrésszel elejét vegyék egy későbbi, lassú defektnek.

Centrírozásra nem csak az új abroncs felszerelésekor van szükség, hiszen a futófelület egyenetlen kopása miatt is „üthet” a kerék. Ezért aztán defektet követően vagy a felnin tárolt szettek újbóli felszerelésekor is érdemes ellátogatni a műhelybe, és ellenőriztetni, hogy jó helyen vannak-e a súlyok

Ha már lekerülnek a kerekek, érdemes egy-egy pillantást vetni a gömbfejek, kormányösszekötők és féltengelyek porvédőire is! Azok repedésein át bejuthat a nedvesség és a por, majd rövid úton tönkre teheti a drága alkatrészeket. Ezért azt tanácsoljuk, hogy a felnire szerelt téli és nyári gumikat is szervizben rakassuk fel az autóra! Itt centrírozzák, azaz kiegyensúlyozzák a kerekeket, valamint megejtik a fenti átvizsgálásokat, hogy valóban felkészülten vágjunk neki a tavaszi-nyári szezonnak.

Javításra, karbantartásra szorul gépkocsija? A Magyar Autóklub felkészült szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, legyen szó fék- és futóműjavításról, időszakos és interallumhoz kötött szervizről, klímatisztításról, gumi- vagy olajcseréről stb. Hálózatunk az ország 24 pontján, a piaci átlagárnál kedvezőbb óradíjakkal, sokféle kedvezménnyel és gyors vállalási határidővel fogadja a járműtulajdonosokat. Foglaljon időpontot már ma! Szervizeink elérhetőségét megtalálja az Autóklub honlapján.

Olvassa el további cikkeinket!