Archív Használt autó Járművek Múltidéző Teszt

Használtteszt: Skoda 130 Rapid

A szocialista járműipar csak néhány sportos karakterű modellel örvendeztette meg a világot, közéjük tartozik főszereplőnk, az 1986-os évjáratú Skoda 130 Rapid is. Sajnos ma már alig bukkan fel nálunk egy-egy ebből az élvezetes paripából…

Sokak örömére nem tért el a hagyományoktól a csehszlovák Skoda, amikor a 105/120-as karosszériából is kifaragta a kupéformát. Elődje, a 110 R 1980-ban vonult nyugdíjba, egy évre rá gördítették ki a fogasléces kormányművel, száraz féltengelyekkel és négydugattyús első tárcsafékkel felszerelt 120 Gardét a piacra, mely az övvonaláig tökéletesen megegyezik a szedánnal.

A kvasinyi gyár szalagjáról 1981-ben gördült le a 110 R utódja, a Garde. Ha elölről nézzük, a fényszóró, az irányjelző és a hűtőmaszk tér el a három évvel később bevezetett Rapidétól. A Skoda gyári versenyautót is készített a 110 R-ből és a Rapidból, ezek sikerrel szerepeltek a különféle sorozatokban. A cseh gyártó egyébként épp két éve ünnepelte motorsport részlegének 120 éves fennállását

Sajnos a 110-esnél még meglévő kupékellék, a keret nélküli ajtó eltűnt, s vele együtt a kitámasztható, ezzel a hátsó tér átszellőztetésében sokat segítő hátsó oldalablak is. Szélvédője laposan áll, teteje alacsonyabbról indul, mint a négyajtósé, hogy a hátsó fejtér végénél hegyesszögben, egyenes vonalban leereszkedjen a hátfalig.

Mit tud a Rapid, amit a többi Skoda nem?

Ami a 130 Rapidot illeti, lényegében csak a ráncfelvarrással jött új homlokfal különbözteti meg a Gardétól, már ami a külsőt illeti. Motorikus eltérés az 1,2 l-es helyett 1289 cm3-es OHV-farmotor és a négyest felváltó ötfokozatú kéziváltó. Ez még vashengerfejes, emiatt még akkor is sokszor forralja a hűtőfolyadékot városi araszoláskor, ha a rendszer amúgy jó állapotban van.

Ahogy a széria 120-asnál megszokhattuk, magasan hordja az orrát, jóllehet, a laposabb tető miatt elöl és hátul is szűkebb a fejtér. A menettulajdonságoknak jót tesz, ha van némi súly a csomagtartóban, a 13 colos Apollo felni gyári extra

Ezt a gondot orvosolta az alumínium hengerfejes motor 1987-től, amit a 135, és a nagyobb sűrítésű 136 jelzésű Rapid kapott meg, kis szériában befecskendezővel és katalizátorral.

Összesen több mint 22 ezer darab 130-as készült 1988-ig, a másik két változat épp hogy átlépte a tízezres mennyiséget.

A magyarországi szabad választások évében, 1990-ben búcsúzott az eddigi utolsó Skoda kupé.

Családi hagyományt folytatva jött a Rapid

Krisztián nagyon régóta a Skodák bűvkörében él, hiszen családja is mindig ilyen típussal rótta az utakat. Hosszú és fáradságos munka árán újította fel a rossz állapotú kocsit.

– Családomban mindig volt Skoda, s fiatal felnőttként is ennél a márkánál maradtam. A német exportváltozatú, Magyarországra a rendszerváltás előtt behozott Rapidot leharcolt állapotban vettem évekkel ezelőtt. Teljes lakatolás és fényezés, utastér tisztítás és motorfelújítás várt rám, hogy az autó egykori gyári fehér színében, eredeti formájában pompázzon – kezd bele a kocsi történetébe a tulajdonos.

Puha műszerfalburkolat, mint egy mai modern autóban. A pult kialakítása és a kétküllős kormány sem megszokott a 105/120-as modell ismerőinek

– Ha a befektetett munkát és a ráfordított pénzmennyiséget nézzük, valószínűleg sosem lesz nyereséges a vállalkozás, viszont lett egy megbízható oldtimerem, amelybe gond nélkül beülhetünk négyen, és élvezettel, akár tartós 120-125 km/órás tempóban bárhová elgurulunk, akárcsak egy hasonló korú nyugati autóval. Ez annak is köszönhető, hogy a négyfokozatúból faragott ötgangos váltó hosszú áttételezésű, így sztrádatempónál sem ordít a motor. Nem rajongok a vashengerfejes motorért, már túl vagyok néhány hengerfejtömítés cserén és egy hengerfej felújításon, a vízforralást sem úsztam meg. Mivel a 130-as és a 135-ös lökete más, sajnos utóbbi alumínium hengerfejének átültetése szóba sem jöhet – avat be a részletekbe Krisztián.

A hűtőradiátor elöl, a motor hátul van, nem is csoda, hogy a nem túl hatékony a rendszer. Ha túlhevül a hűtőfolyadék, általában a hengerfej sínyli meg a dolgot…

Azt is megtudtuk a tulajdonostól, hogy nem eszik sokat, országúton 6,5, városban 7,5-8 l/100 km körül kér az ólompótlóval kiegészített 95-ösből. Garázsban áll, de télen sincs parkolópályára téve, ennek ellenére minden karosszériaelem ép, beleértve padlólemezt is. A rozsda elleni harcban sokat segít a jó alváz- és üregvédelem, no meg a lengyel dobbetét garnitúra. Krisztián élvezi a fejtámaszokkal egybeépített első ülések kényelmét, a könnyű fogasléces volánt, s az elöl négydugattyús, Wartburg-eredetű rendszerrel kombinált, jól teljesítő szervoféket.

Nagynak tűnik, de csak 280 liternyi poggyász fér az autó elejébe. Ha tele a csomagtartó, az útfekvés is jobb, hiszen kedvezőbb a súlyeloszlás

Elöl a széria többi tagjával megegyező a duplalengőkaros futómű dolgozik, de a száraz féltengelyes, ferde kitámasztókaros hátsó felfüggesztéseknek hála sokkal jobb az úttartása és kanyarban is összehasonlíthatatlanul stabilabb a többi farmotoros Skodánál.

Mik a Skoda Rapid legjellemzőbb hibái?

Kortársaihoz hasonlóan a Rapid fő ellensége a rozsda, még jó, hogy a küszöb és az orr-rész elemei még megvásárolhatók az alkatrészboltokban. Maga a kasztni szerkezetileg jól bírja az évek múlását, figyelni kell viszont az első és hátsó futómű bekötési pontjaira, valamint az A-oszlophoz kapcsolódó küszöbrészre.

Szép állapotban van az autó alja, ám ez rengeteg pénz és munka gyümölcse. A főtengely szimeringnél csöpög a motorolaj, a száraz féltengelyek viszont jól bírják

A 130-as motor gyári előírás alapján 0,8 l olajat fogyaszt 1000 km-en, erre számítani is kell a használat során. Motorja hüvelyes, így ha kopott a blokk, fúrni nem kell, csak hüvelyt és dugót cserélni. Fontos, hogy az  hűtő és a hozzá vezető csövek tiszták, üledékmentesek legyenek, különben a hűtőteljesítmény csökken, és ez is hozzájárulhat a motor túlmelegedéséhez. Az ötgangos váltó szerkezete tartós, ha nem kínozzák, kifejezetten sokat elfut, akárcsak a kuplung.

Budaörsi úti bázisunkon alaposan átvizsgáltuk az autót alulról, s mindent rendben találtunk. A legtöbb hasonló korú Skoda fenéklemeze, küszöbei és futómű bekötési pontjai már lakatosért kiáltanak

Gyenge pont az „eldurranó” olajhűtő és a hátsó kerékagy csapágya is, ellenben a megszakítós gyújtás nem problémás. Tervezési hibára utál, hogy a központi váltótartó gumibak kis futásteljesítménynél is szétszakadhat, ilyenkor pontatlanná válik a kapcsolás és terhelésváltáskor kopog a szerkezet.

Kritikus hely az A-oszlop, a küszöb és a doblemez találkozási pontja: a nedvesség hamar beindítja a rozsdásodást. Ma még lehet kapni hozzá küszöböt, de a Rapid-specifikus alkatrészek zöme hiánycikk

Ráadásként a ritkán használt modellek hátsó fékmunkahengerei berohadhatnak, a szervós fékrendszer többi részéhez pedig nehéz pótalkatrészt találni, ugyanígy a (105/120 modellektől eltérő) hátsó futómű rögzítőcsavarja is ritka kincs.

Alig akad néhány eladó Skoda Rapid Magyarországon

Magyarországon ritkán bukkanni eladó Rapidra vagy Gardéra, egyrészt mert eleve keveset hoztak belőlük egykor, másrészt tulajdonosaik java része nem is szeretne megválni kedvencétől. A muzeális minősítés nem rossz befektetés, mert az OT-s autók jobb áron adhatók el. Ma egy Rapid elhasznált, de működőképes állapotban közel egymillió forintot ér, míg egy jó kondíciójú példányért legalább 2,5-3,0 millió forintot fizethetünk.

Egybeépült a légterelő a géptetővel, s jó, hogy a lapos szögben álló, hatalmas hátsó üveg menet közben nem koszolódik

Amint a Rapidok is veteránkorba lépnek, és nimbuszuk is nő, az árak is feljebb kúsznak. Aki ebben a típusban gondolkodik, a hirdetési oldalak után először a hazai márkaklubos fórumokon nézzen körbe. Ha ez nem jön be, irány Csehország vagy Szlovákia, esetleg az egykori nyugati exportpiacok egyike, például Németország. Amennyiben megszabadulnánk Rapidunktól, a német piacra koncentráljunk, valószínűleg ott kaphatjuk érte a legtöbbet.

Modelltörténet – Skoda 110 R, Garde és Rapid

1970 – Elindul az S100-as alapjaira épülő 110 R kupé gyártása. Hajtását 1,1 literes, 52 lóerős négyhengeresre bízták. A veteránként is kelendő, egykor nálunk is kapható típusból több mint 52 ezer hagyta el a Kvasinyi gyárat 1980-ig, 130 RS nevű versenyváltozata a magyar ralibajnokságban is felbukkant

1981 – Jön a Garde, az 1976-ban bevezetett 105/120-as sorozat kupéja. 1,2 literes motorja 58 lóerős (ezzel az akkori kínálat legizmosabbja), különlegessége a ferde kitámasztókaros hátsó futómű és a száraz féltengely

1984 – Szélesebb nyomtávval és új orrkialakítással érkezik meg a Rapid. Az első évben a Garde 1,2-es motorjával, négyfokozatú váltóval (Rapid 120), majd a továbbfejlesztett, 1289 cm3-es, 59 lovas motorral és ötgangos kéziváltóval (Rapid 130) forgalmazzák

1987 – Már a Favorit az új kelet-európai sláger, de a Rapid sem szűnik meg: a 135-ös és 136-os jelzésű, 59, illetve 63 lovas verziók egészen 1990-ig kellették magukat. A Garde-Rapid modellből több mint 44 ezer darab készült, a Merkúron keresztül csak mutatóba jött néhány hozzánk

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!