Közlekedésbiztonság Praktikus tanácsok Tanácsadó

Miből álljon a tavaszi felkészítés?

Az időjárás változásával és a hőmérséklet emelkedésével párhuzamosan autónkat, motorunkat is vessük alá tavaszi felkészítésnek! A művelet nem ördöngösség, csupán néhány apróságról van szó, hogy biztonságban, nyugodt lelkiismerettel vághassunk neki a szezonnak.

A meleg beköszöntével az az első feladatunk, hogy lecseréljük a téli abroncsokat. Hét Celsius fok felett a téli gumik menettulajdonságai radikálisan megváltoznak, tapadásuk csökken, ugyanakkor gyorsabban kopnak, és az üzemanyag-fogyasztást is növelik. Figyeljük tehát az időjárás-előrejelzéseket, s amint lehet, szereltessük fel a nyári garnitúrát!

Használt gumit csak átvizsgálást és centrírozást követően szereltessenek fel az autóra! Ha új köpenyre van szükségük, kérjük, vásárlás előtt olvassák el a legújabb típusokról szóló gumitesztet, amit az ADAC és az ÖAMTC készített a közelmúltban

Felrakás előtt vizsgáljuk meg mind a négy kereket, különös gondot fordítva a mintázat mélységére (személygépkocsiknál 1,6 mm az alsó határ), a kopás egyenletességére, valamint az esetleg szögekre, és ellenőrizzük a guminyomást, mert a hosszú téli hónapok alatt elszökhetett némi levegő! Emellett figyeljünk rá, hogy a keréktőcsavarok megfelelő zsírzást kapjanak, a téli papucsokat pedig olyan helyen tároljuk, ahol nem éri erős napfény őket!

Az autómosás is legyen része a tavaszi felkészítésnek!

Szintén fontos, hogy alaposan mossuk le az autót, de ne csak a látható részeket, hanem az alvázat, a kerékjárati ívek belső részét, a kerékdobokat és a motort is! A művelet célja, hogy mindenhonnan eltávolítsuk a – téli latyakból kivált – sókristályokat, s megakadályozzuk a rohamos tempójú rozsdásodást.

Az otthoni mosás nem környezetbarát, mert nagyon sok vízhasználattal jár, tetejébe a mosószer károsíthatja az ökoszisztémát. Ezért azt ajánljuk, a tavaszi felkészítéshez vegye igénybe a hivatásos mosók szolgáltatásait!

Mivel az önkiszolgáló kézimosókban nincs lehetőségünk a kocsi alá mászni, és alapos munkát végezni, érdemesebb kozmetikába vinni az autót, ott emelőn, célszerszámokkal takarítanak.

Mire figyeljünk a tavaszi felkészítés során?

Ezt követően jöhet a szerviz, pontosabban egy alaposabb átvizsgálás, hiszen a problémákat jobb (olcsóbb) csírájukban elfojtani.

Egy ilyen szemle során észreveszik a kőfelverődések és egyéb behatások nyomait a karosszérián, s javítófestékkel, rosszabb esetben fényezéssel, alvázvédelemmel meggátolják a korrodálódást. Emellett ellenőrzik a felfüggesztések állapotát is, a kátyús időszak ugyanis komoly terhet ró a különböző elemekre.

Adott esetben a szilentek, gömbfejek, lengéscsillapítók cseréje is indokolt lehet, de ha óvatosan vezettünk télen, talán megússzuk egy futóműállítással.

Elégtelen alváz és/vagy üregvédelem következtében akár már egy 8-10 éves autónál is felüti a fejét a rozsda. Az átrohadt részeket okvetlenül javíttassák meg szakemberrel!

Ezzel gyakorlatilag le is tudtuk a munka oroszlánrészét, már csak annyi a dolgunk, hogy alaposan bezsírozzuk a zárakat illetve a zsanérokat, és gondoskodjunk a gumi alkatrészek ápolásáról. Kenjük be a kédergumikat, az ablakok mellett futó élvédőket és a díszcsíkokat, valamint szükség esetén cseréljük le az ablaktörlők gumilapátjait!

A motorkerékpár is igényli a tavaszi felkészítést

A motorok többségét egyáltalán nem használják zimankó idején, így tavasszal jócskán akad tennivaló rajtuk. A gumik ellenőrzése itt is létfontosságú, kopott, helytelen nyomású abronccsal életveszélyes útnak indulni, pláne a még hűvös, nedves aszfalton.

Akár garázsban, akár ponyva alatt tartjuk a motort, kezdjük a tavaszi felkészítést alapos mosással! Fontos, hogy a tisztítást követően alaposan fújjuk ki sűrített levegővel a maradék vizet az eldugott helyekről!

Emellett célszerű megvizsgálni a teleszkópok szimmeringjeit, a motor- és a fékolaj valamint a hűtővíz szintjét, a kuplung- és a gázkar holtjátékát, az izzókat, a lánc vagy a bordásszíj feszességét, és nem utolsó sorban a fékek állapotát. Az első napokban igyekezzünk kímélően használni a gépet, egyrészt, mert lehetnek rejtett hibái, másrészt, mert kell némi idő, míg újra rutinszerűvé válnak mozdulataink.

Javításra, karbantartásra, tavaszi felkészítésre szorul gépkocsija? A Magyar Autóklub felkészült szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, legyen szó fék- és futóműjavításról, időszakos és interallumhoz kötött szervizről, klímatisztításról, olajcseréről stb. Hálózatunk az ország 24 pontján, a piaci átlagárnál kedvezőbb óradíjakkal, sokféle kedvezménnyel és gyors vállalási határidővel fogadja a járműtulajdonosokat. Foglaljon időpontot már ma! Szervizeink elérhetőségét megtalálja az Autóklub honlapján.

Olvassa el további cikkeinket!