Érdekképviselet Magyar Autóklub

Autóklubos siker az EU-ban: nem lesz B+ jogsikategória

December második hetében ülésezett az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága, és a szervezet számos fontos intézkedést hozott.

A bizottság 22 igen szavazattal, 21 nem ellenében és két tartózkodás mellett elfogadta a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatáról szóló javaslatot. Így javulhat a közúti közlekedés biztonsága, ezenkívül felgyorsulhat a digitális átállás egy sor területen. Szerencsére a B+ jogosítvánnyal kapcsolatos elképzelés kikerült a dokumentumból, s ebben oroszlánrésze volt a Magyar Autóklubnak. Mint ismeretes, Karima Delli, a Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottság (TRAN) elnöke tervezetében előirányozta a B kategória felosztását, és indítványozta egy új, B+ kategória bevezetését.

Határozatot hoztak a képviselők azzal összefüggésben is, hogy – a hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében – akár 18 évesek is kaphassanak engedélyt nagy teherbírású tehergépkocsi vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben megszerezték a szakmai alkalmassági bizonyítványt. Fénykép: Freepik

E terv értelmében 1,8 tonnánál nagyobb össztömegű járműveket csak legalább kétéves B kategóriás jogosítvány birtokában, 21 éves kor felett, és – újabb tanulás és vizsga árán megszerezhető – B+ jogsival lehetett volna vezetni.

A MAK levélben fordult a TRAN Szakbizottság magyar EP képviselőihez és – a Nemzetközi Automobil Szövetséggel közösen – kérte az új kategória bevezetésére vonatkozó javaslat elutasítását.

A változás ugyanis komoly anyagi és gyakorlati terhet róna a lakosságra, a személygépkocsival dolgozókra, nem mellesleg akadályozná a környezetvédelmi célkitűzéseket. Komoly siker, hogy az EU Tanácsa által végül elfogadott javaslatba nem került be a B+ jogsi. 

Mindent a biztonságos közlekedésért

A grémium tagjai egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyek érvényességi ideje motorkerékpároknál, személygépkocsiknál és traktoroknál legalább 15, teherautóknál és buszoknál pedig minimum öt év legyen. Mindemellett azt is javasolták, hogy a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor kötelezővé tegyék legalább a látásvizsgálatot. Ellenben azt nem támogatták, hogy más területekre is kiterjedjen az orvosi ellenőrzés. Ez utóbbi hazánkban nagyon régóta elvárás, azonban egyes államokban nem tartozik a jogsiszerzés és -hosszabbítás feltételéhez.

Ha kettéválasztották volna B-s jogsit, akkor egy sor villanyautó a B+ kategóriába esett volna. Fénykép: Freepik

Arra is javaslatot tett a bizottság, hogy a tapasztalatlan járművezetőknél vezessenek be legalább kétéves próbaidőszakot, amely alatt bizonyos korlátozásokkal számolhatnak a sofőrök (a szokásosnál komolyabb büntetések kihágáskor, szigorúbb alkoholfogyasztási előírások stb.). Magyarországon most is ismert az úgynevezett kezdő vezetői engedély, ami a B kategóriánál azt jelenti, hogy az első két évben nem vontathat az ember. Arról nem szól a fáma, hogy vajon a tervezett új előírások miként befolyásolnák a hazánkban érvényes regulákat.

A képviselők úgy vélték, azt is érdemes lenne megfontolni, hogy akár már a 17 éves korban megszerezhessék a fiatalok a teherautós josgit, és – tapasztalt sofőr kíséretében – vezethessenek nagy méretű haszonjárművet.

Jön a digitális jogsi?!

A képviselők támogatták a járművezetők képzésének korszerűsítését is. Ez lehetővé teszi, hogy a tanulók jobban felkészülhessenek a valós helyzetekre, és jobban figyeljenek a védtelen közlekedőkre, azaz a gyalogosokra, a kerékpárosokra, illetve az e-rollerek és az elektromos kerékpárok használóira.

Időszerű lenne bevezetni, hogy a jogosítványt csak vezetéstechnikai tanfolyam elvégzése után kaphassa kézhez a tanuló. Megfelelő járműkezelési tudás híján még a tapasztaltabb sofőrök java része is tehetetlen egy-egy kritikus szituációban

A bizottság szeretné elérni, hogy a tanfolyamokat követő vizsgák témakörei bővüljenek. Ez azt jelenti, hogy szerepeljen a számonkéréseken többek között a vezetés közbeni szabályos telefonhasználat, a havas és csúszós úton vezetés, továbbá a vezetéstámogató rendszerek használata is. Ezenfelül a képviselők úgy látták, célszerű lenne bevezetni az úgynevezett digitális vezetői engedélyt, ami egyenértékű lenne a most is ismert kártyaformátumú jogosítvánnyal, s a hatóságok minden tagállamban elfogadnák.

A felsorolt bizottsági javaslatokról – pontosabban az azokat magában foglaló állásfoglalás-tervezetről – előreláthatóag januári vagy februári plenáris ülésén szavaz majd az Európai Parlament.

Olvassa el további cikkeinket!