A korábbinál lényegesen erősebb motorral és gazdagabb felszereltséggel tették vonzóbbá az elektromos Springet. Az átdolgozott, roppant kedvező árú Daciával nemzetközi menetpróbán ismerkedhettünk meg.
A román márka 2020-ban mutatta be a tisztán elektromos Springet, ami valójában nem a cég munkája, hanem a francia anyavállalat távol-keleti boszorkánykonyhájában készült. Alapjait a 2015-ben leleplezett, Indiában gyártott, hagyományos erőforrásokkal kínált Renault Kwid adja, míg a delejes kivitel Kínában született meg, ahol Renault City K-ZE és Dongfeng Aeolus EX1 néven rója az utakat.

A Spring szintén Kínából érkezik hozzánk, és sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy tavaly közel 50 ezer darabot adtak el belőle az EU-ban, ezzel a harmadik legkelendőbb EV volt a magánvásárlók körében. Itthon is sokakat meggyőzött, tekintve, hogy 2022-ben harmadikként, a Tesla Model 3 és a Kia Niro mögött zárt kategóriájában. Mivel szerény, 45 lovas teljesítménye és lomhasága miatt sok kritikát kapott, a mioveniek úgy határoztak, hogy izmosabbá teszik és felszereltségén is jelentősen javítanak.
Kissebb családoknak éppen megfelel
A Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség CMFA-EV padlólemezére épített Spring tavaly már átesett egy kisebb ráncfelvarráson, tudniillik megkapta a D és C betűt imitáló új logót és az ezzel együtt járó látványos hűtőmaszkot, ilyeténképpen nagyszerűen illeszkedik a Duster, Jogger, Sandero alkotta sorba. Arányai meglehetősen szokatlanok, hiszen rövid (3734 mm) és roppant keskeny (1579 mm), ellenben teteje 1516 mm-re esik a talajtól, azaz 17 mm-rel magasabb, mint a jóval terebélyesebb Sandero. Persze érthető, hogy miért lett ilyen: egyrészt mert így jobban hasonlít a – manapság oly divatos – szabadidő-autókra, másrészt mert az emelt kialakításnak köszönhetően jobban elférnek az utasok.

A teljesítménynövelés érdekében viszonylag komoly átalakításokat hajtottak végre az állandó mágneses szinkronmotoron. Újak a csapágyak, módosítottak a tekercselésen és 8500-ról 14 700-ra növelték a legnagyobb fordulatszámot. Érdekesség, hogy a nyomaték 125-ről 113 Nm-re csökkent, ugyanakkor a fix áttételű erőátviteli egység fordulatszám-mérsékelő áttétele is 40 százalékkal rövidebb lett.
Városban és országúton is jó társ a Spring
Elismerés jár a programszervező csapatnak, amiért változatos tesztútvonalat állítottak össze. Mehettünk autópályán, országúton, sűrű városi forgalomban, sőt a Bécsi-erdő csodás útkanyarulatain is vallathattuk a kocsit. Már az első kilométerek után éreztük, hogy a több mit 40 százalékos teljesítménynövelésnek hála jóval szerethetőbb, élénkebb a „tuningolt” Spring, mellyel – 125 km/órában korlátozott végsebessége ellenére – sztrádán sem éreztük magunkat mozgó akadálynak.

Benyomásainkat a gyári gyorsulási adatok is megerősítették, hiszen a 65 lóerős átirat 19,1 helyett 13,7 mp alatt sprintel álló helyzetből 100 km/órára, sőt 80-ról 120-ra gyorsítás közben is „csak” 13,5 mp telik el, ami 48 százalékos javulás a gyengébbik Spring 26,2 mp-es értékéhez mérten. Fogyasztásban nincs nagy eltérés a 45 és a 65 lovas modellváltozat között, előbbi 11,9-13,9, utóbbi 12,5-14,5 kWh/100 km áramot használ el vegyes üzemben. Ami az akkumulátort illeti, meghagyták a viszonylag kis kapacitású, bruttó 28,3, nettó 26,8 kWh-s, lítium-ion telepet, azonban a gyár szerint ez is elég ahhoz, hogy városi használatban 305, vegyes üzemben pedig 220 kilométert tegyen meg a kínai-román járgány. Örömmel nyugtáztuk, hogy a 130 km-t meghaladó próbaút után 90 km-es hatótávot írt ki a tesztautó digitális műszeregysége, tehát a katalógusérték nem áll messze a valóságtól.

Érdemes a töltésre is kitérni néhány mondatban. Alapesetben otthoni, 230 V-os hálózatról regenerálhatjuk a Spring akkuját, és a 2,3 kW-os töltővel majd’ 14 óra alatt lesz csurig a lemerült aksi. Megéri a 100 ezer forintos felárat a – wallbox néven is emlegetett – fali töltőnél és a nyilvános töltőpontokon alkalmazható, különleges vezeték, mert ennek segítségével 5 óra alatt lezajlik a folyamat. Mindemellett a 230 ezer forintos villámtöltő-csatlakozónak hála akár 30 kW-os teljesítménnyel is szívhatja magába az elektronokat az akkupakk, ez esetben kevesebb, mintegy 60 perc a feltöltési idő.

Nem lesz nehéz eladni Teljesen elszálltak az autóárak az elmúlt néhány évben, ezért most ott tartunk, hogy a két évvel ezelőtti bevezetéskor 6,5 millióért árult, 45 lovas modell Essential névre keresztelt alapkivitele 8 799 000 forintba fáj, a kizárólag az új, Extreme kiadásban megrendelhető 65 pacisért pedig 9 799 000 Ft-ot szurkolhatunk le.