Hírek Tanácsok Teszt

A legújabb téligumikat tesztelte az ADAC és az ÖAMTC

Német és osztrák társklubunk ismét vallatóra fogta a friss fejlesztésű téli abroncsokat. Sok jó eredény született, de három abroncs megbukott. Ismertetjük a részleteket.

Az ősz beköszöntével roppant elfoglalt az ADAC és az ÖAMTC tesztelő csapata, tudniillik ilyenkor zajlik Európa egyik legkomolyabb abroncstesztje. Társklubjaink idén a kisméretű és kompakt szabadidő-autókhoz illő, 205/60 R16-os köpenyeket és az alsóközép-kategóriás, illetve középkategóriás modelleknél elterjedt, 225/45 R17-es méretű gumikat vizsgálta meg, összesen 32 gyártmány mutatta meg képességeit.

205/60 R16 – Heten az élmezőnyben

A többek között a Dacia Sandero Stepway, a Kia XCeed és az Opel Crossland típusokra is ajánlott méretosztályban 16 papucsot próbáltak ki a szakemberek, közülük a Dunlop Winter Sport 5 bizonyult a legjobbnak, ugyanis nem talált legyőzőre a száraz felületen végzett próbán, és más területeken is kiemelkedően, illetve jól teljesített. Másodikként zárt a futásteljesítményével és szárazon mutatott tulajdonságaival igazán meggyőző Michelin Alpin 6, míg a bronzos helyezést a Goodyear UltraGrip 9+ érdemelte ki, mely többek között nedves felületen brillírozott.

Pillanatok alatt kereket cserélnek a szakemberek, hogy mihamarabb sorra kerüljenek a tesztalanyok. Fényképek forrása: ADAC

Rajtuk kívül még a Continental, a Hankook, a Bridgestone és a Firestone aktuális újdonsága érdemelte ki a „Jó” osztályzatot, magyarán ezek azok az abroncsok, amiket jó szívvel ajánlanak minden autótulajdonosnak. A BF Goodrich, a Fulda, a Kleber, a Falken, a Barum, a Vredestein és az Uniroyal téli mintázata „Közepes” érdemjeggyel zárta a megmérettetést, vagyis mindegyiknek akad egy vagy több olyan gyenge pontja, ami okán kompromisszumot követel az autóhasználóktól. Igaz, a klubok szakértői kiemelik, hogy ettől függetlenül ezekkel sem járunk rosszul. Érdemes viszont elkerülni a Lassa Snoways 4 és az itthon ismeretlen Austone Athena SP-901 gumikat, tekintve, hogy előbbi elhasalt az úgynevezett a téli körülményeket imitáló feladaton (ahol havas, latyakos, jeges útviszonyok közepette bizonyítottak az abroncsok), utóbbi pedig roppant gyengén muzsikált nedves és száraz aszfalton is.

225/45 R17 – Nem mind arany…

A például a Ford Focusra, a Mercedes A osztályra és a Volkswagen Golfra, illetve Passatra megfelelő 17 colos köpenyekből szintén 16 darab vallott színt, e különítményből a minden területen kimagasló Continental WinterContact TS 870 vitte a prímet, mögötte pedig a Michelin Alpin A6 és a Goodyear UltraGrip Performance + következik.

Mindenféle körülmények között kipróbálják az újdonságokat, így kiderülhet, hogy egy.-egy példány miként viselkedik nagy tempóval bevet kanyarban, hóval borított hegyi szerpentinen vagy éppen zuhogó esőben

A 205-ösknél győztes Dunlop Winter Sport 5 itt negyedikként zárt, egyben a francia gyártmány az utolsó, amelyik kiérdemelte a „Jó” osztályzatot. Tizenegy márka, a Vredestein, a Semperit, a Hankook, a Giti, a Kumho, az Apollo, a Nokian, a Pirelli, a Yokohama, a Sava és a Bridgestone egy-egy mintázata kapott „Közepes” értékelést. Az utolsó helyre rangsorolták a Kormoran Snow-t, ami bár téli körülmények között kifejezetten meggyőző produkciót nyújtott, nedves úton csak szenvedett és meglehetősen rossz, 5,4-es pontszámot kapott. Érdemes elolvasni az eredeti, német nyelven írt cikket, és átnézni a részletes táblázatokat, ezáltal képet kaphatnak arról, hogy mely abroncs felelhet meg igényeiknek.

Olvassa el további cikkeinket!