Autó Használt autó

Használtautó-teszt: Volkswagen Passat B6 és B7

Ma a Passat a második legnépszerűbb típus a használtautó-importőrök körében, tavaly kb. ötezer darab özönlött be belőlük. Utánajártunk, vajon miért szeretik a vevők és milyen bosszúságokat okozhat a 2004-ben bemutatott B6-os széria, és annak 2010-ben felfrissített, nemrég nyugdíjazott utódja.

Európa nyugati felén a Volkswagen középkategóriás modellje mindig is tucatautónak számított, újként vagy néhány éves használtautóként átlagcsaládok és kisvállalkozók választották maguknak. Ezzel szemben nálunk magas a presztízse, az Audi-Mercedes-BMW trió után következik, s a vevők jóval többre tartják, mint a Ford Mondeót vagy az Opel Vectrát, s a japán típusoknál is előrébb rangsorolják, bár a Passat (főként a B6-os) nem tud annyival többet versenytársainál, hogy ezzel ellentételezze túlértékeltségét.

Hét nemzedék egymás mellett. Európa-szerte a Passat az egyik legkeresettebb középkategóriás típus

A hatos széria a B5-ös jó hírének köszönhette sikeres piaci rajtját, de kiderült, hogy nem olyan tartós, mint elődje. Elektronikai zűrök, hengerfejessé váló, turbógondoktól sújtott motorok jellemezték az első három esztendő példányait, ráadásul az utastér minősége sem illett a VW-emblémához.

A 2005 utáni Volkswagen Passat már megbízható

Aztán 2008-tól összeszedték magukat a vállalatnál, s érdemben javultak az autók. A 2005 utáni Passat a nyugodt, biztonságos utazást kedvelők ideális választása, tágas utasterével, jó anyaghasználatával és agilis futóművével szerzi legtöbb hívét. Szedán kivitelben is hatalmas, 565 literes a csomagtartóval kényeztet, a kombi hajókoffere pedig – 605-ről 1730 l-ig bővíthető méretével – egy egész óvódás csoport cuccait elnyeli. A takarékos üzemű 1,9-es, majd 2,0 literes dízelmotorok is sokat nyomnak a latban a választásnál, igaz, utóbbiak közül a PD (Pumpe Düse, azaz adagolófúvókás) kivitelek helyett keressük a tartósabb közösnyomócsöves (CR) TDI változatokat.

Logikus elrendezésű, szép kivitelű műszerfal, ám a kapcsolók műanyag bevonatait és a kárpitelemek egy részét az idő vasfoga hamar megeszi

A 2010-es ráncfelvarrást a Volkswagen generációváltásként adta el. Kétségtelen, hogy rengeteg ponton módosítottak az alapkonstrukción, és ennek köszönhetően a 2014-ben nyugdíjazott B7 sokkal jobb autó lett. Ha jó állapotú, váratlan kiadásokkal nem bosszantó példányra vágyunk, érdemes elfelejtenünk a konkurensekhez viszonyítva túlárazott B6 szériát. A 2010 utáni B7-esek általában most futnak ki a flottákból, s fiatalabb koruk miatt kevesebb problémalehetőséget hordoznak.

Modelltörténet – a Passat az Audi 80 és A4 közeli rokona

(Képek típuskód alapján. B1 stb. Mindenhol van választási lehetőség.)

B1 – Typ 32 (1973-1981) – A Volkswagen első, új szellemben megalkotott típusa modern, hosszában beépített orrmotorral, elsőkerékhajtással, Giorgetto Giugiaro tervezte formával. Alapjai közösek az első generációs Audi 80-assal.

B2 – Typ 32 B (1981-1988) – A második széria is az aktuális Audi 80-as édestestvére, bár formailag sokkal jobban elkülönült egymástól a két típus, mint az elődöknél. 1984-től 4×4-es Syncro hajtáslánccal is kínálták, összesen 4,5 millió darab készült belőle.

B3 – Typ 35i (1988-1993) – Az aktuális Golf padlólemezét használta a harmadik szériás, gömbölyded kasztnis, „malacorrú” Passat, de tengelytávja jelentősen nagyobb lett. Csak szedán és kombi változatban készült. Többek között masszív 1,9 l-es turbódízel és bivalyerős, 2,8 l-es VR6-os, 174 LE-s sportmotor szerepelt a palettán.

B4 – Typ 35i (1993-1996) – A B3 ráncfelvarrásával született meg a negyedik széria, és ezzel eltűnt a hűtőmaszk nélküli orr, a Passat elveszítette egyedi stílusát. Kapható volt közvetlen befecskendezéses TDI motorral is.

B5 – Typ 3B (1996-2001) – Az aktuális Audi A4 padlólemezét választották az elődjétől teljesen eltérő formavilágú, új tervezésű ötödik generációhoz. Árulták 4Motion összkerékhajtással, V6-os turbódízelekkel, ötfokozatú automataváltóval is.

B5,5 – Typ 3BG (2001-2005) – Módosított orr-rész és hátsó traktus jellemezte, a luxusra vágyó vevők kiszolgálására bevezették a W8-as, 275 lovas Otto-motort.

B6 – Typ 3C (2005-2010) – Ismét keresztmotoros lett a Passat. Az új stílusú szedán és kombi modelleket számos hajtáslánccal kínálták, az 1,9 l-es és 2,0 l-es dízelekkel volt a bestseller. E típus alapjaira épült a 2008-ban bemutatott, kupés formavilágú CC.

B7 – Typ 3C (2010-2014) – Az éppen aktuális Golf stílusához igazodott a módosított Passat, amelybe többféle vezetéstámogató rendszert is beépítettek. Színre lépett az Alltrack fantázianevű, terepruhás kombi kivitel is.

Szerviztapasztalatok – sok baj van a PD TDI-kkel

A bevezetőben megemlítettük a B6-os modellek első szériáinál tapasztalható hibákat. Ezek mellett említésre méltó probléma a kétliteres PD-s dízelmotorok nagy olajfogyasztása: nem szokatlan jelenség, hogy tízezer kilométer alatt akár a 3-3,5 liternyi mennyiség is elfogy a motorból. A szintén kétlitereseknél gyakori PD-elem meghibásodás százezres javítást hozhat magával. Ha mégis a PD-sek mellett tesszük le a garast, a 170 lóerős kivitelre szavazzunk, azoknál a tapasztalatok szerint kevesebb a hiba! Az 1,9-es, 105 lóerős kivitel jól viszi az autót, rendkívül takarékos üzemű és nagyon strapabíró is.

A dízelmotorok kettős tömegű lendkerekének százezreket felemésztő cseréjével akár már 120-150 ezer kilométernél számolhatunk. Az 1,6-os benzines gyenge ehhez a karosszériához, az 1,4 l-es turbós TSI benzinesek vezérműláncnyúlása okozhat fejfájást és jelenthet drága kiadással járó szervizelést. A ritka 1.8 TSI-nél is vezérlésproblémák vezethetnek idő előtti motorcseréhez, viszont amelyik autó már túlesett ezen a műveleten, ott további motorikus gondok nem várhatók, hacsak nem (chip)tuningolják az erőforrást.

A használt Volkswagen Passatnál nem ritkák a különféle kontakthibák, így működésképtelenné válhat az ülésfűtés, a műszerfal-világítás, az elektromos kézifék, a ködfényszóró és a motorvezérlő-elektronika

A beltér műanyagain hamarabb meglátszik a használat, mint a korábbi típusoknál, rossz úton a kárpitzörgésekkel is meg kell barátkoznunk. A B7 tartósabb és igényesebb belül. A VW márkaszervizek tradicionálisan drágák, ahogy az alkatrészek is. A rugalmas, 30 ezer kilométerig kitolható olajcsere csábítóan hangzik, de – főként a dízeleknél – inkább ragaszkodjunk a 15 ezres intervallumhoz.

Használtpiaci információk – tartják az árukat az öregebbek is

Tavaly rengeteg használt Passat érkezett az országba, túlnyomó részük a B5-ös szériából. Jól látszik a statisztikában, hogy a vásárlók a minőségi problémák miatt kevésbé rajonganak a B6-osért, ugyanakkor a gyermekbetegségektől megszabadított 7-es széria igazán kelendő. A legnagyobb hazai használtautós portál kínálatában közel 1200 darab B6-os és B7-es típus szerepelt lapzártánk idején, vagyis hatalmas a választék. Nincsenek viszont könnyű helyzetben, akik a B6-ost nézték ki maguknak, és kevés hibával kecsegtető (szervizkönyves, hazai üzembe helyezésű, első tulajdonostól származó, legfeljebb 150 ezer km-t futott) jószágot keresnek.

Ha TDI motort választanak a Passathoz, a közös nyomócsöves (CR, vagyis common rail) befecskendező-rendszerrel ellátott típusokra szavazzanak, mert ezek jóval megbízhatóbbak, mint a korábbi adagolófúvókás (PD, Pumpe Düse) kiadások. A ráncfelvarrás utáni szériánál vezették be az Alltrack fantázianevű, terepruhás kombi kivitelt

Ilyen, alsó hangon 2,5 millió forintért kínált példányból kevesebb, mint húsz darabot dob fel a kereső, de ha lejjebb adjuk az igényeket, még akkor is kicsi marad a merítés. A piaci árnál olcsóbban kínált, külföldi eredetű, ismeretlen szervizhátterű Passatokat kerüljük el! A PD TDI-k helyett inkább a közös csöves (CR) motorokat ajánljuk, ugyanakkor a vásárlásnál győződjünk meg róla, hogy nem az egyébként nagyjából 10-15 százalékkal olcsóbb PD változatot próbálják meg ránk sózni. A B7-ből sokkal többet, száz darabot találhatunk az említett feltételekkel, viszont ez már a négymilliós árkategória.

Javításra, karbantartásra szorul gépkocsija? A Magyar Autóklub felkészült szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, legyen szó fék- és futóműjavításról, időszakos és interallumhoz kötött szervizről, klímatisztításról, olajcseréről stb. Hálózatunk az ország 24 pontján, a piaci átlagárnál kedvezőbb óradíjakkal, sokféle kedvezménnyel és gyors vállalási határidővel fogadja a járműtulajdonosokat. Foglaljon időpontot már ma! Szervizeink elérhetőségét megtalálja az Autóklub honlapján.

Olvassa el további cikkeinket!