Interjú Közélet

Közútkezelők üzenete a közlekedőknek

Csak tavaly közel kilencven közlekedési baleset történt gyorsforgalmi úton folyó munkák közben, ezért roppant fontos a közútkezelők üzenete az autósoknak. Dénes László útellenőr fogalmazta meg gondolatait.

Elsősorban arról faggattuk Lászlót, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársát, hogy milyen vészhelyzetekkel, balesetekkel találkozott, illetve mit tehetnek a sofőrök, hogy megelőzzék ezeket.

– Egyértelmű, hogy az útszűkületek kezdeténél történik a legtöbb ütközés, ami főként abból fakad, hogy a türelmetlen vezetők nem engedik besorolni a mellettük haladó kocsit. Kérem, legyenek előzékenyek, mert szó szerint életek múlnak rajta. Emellett az is jellemző, hogy a besorolásra, sávváltásra készülő sofőrök rosszul mérik fel a távolságot, és nagy tempóval a terelőelemeknek vagy az ott álló furgonunknak csapódnak. Csak tavaly 12 autónkat törték össze így! – csattant fel László.

Dénes László, aki több száz kollégájával együtt minden nap az életét kockáztatja az autópályák, főutak mentén, hogy jobb minőségű, biztonságos utakon közlekedhessünk. Fénykép: Pulai László

– Szinte mindennapos, hogy semmibe veszik a sebességkorlátozásokat – tette hozzá, – arról nem beszélve, hogy vezetés közben fotózzák a korábbi balesetben megsérült roncsokat, ami nem ritkán újabb karambolhoz vezet. Számtalanszor történik újabb ráfutásos baleset ilyen helyzetekben, ami gyakorlatilag megbénítja a forgalmat. Kérem, hogy ekkor is az útra összpontosítsanak, tegyék le a telefont, és ne száguldozzanak a munkaterület mellett, mert az ott dolgozók testi épségét veszélyeztetik! – folytatja a szakember.

Tarts kellő távolságot! – üzenik a közútkezelők az autósoknak

Nem okozott még tragédiát, de legalább ennyire felelőtlen magatartás, mikor nagy sebességkülönbséggel előzik a leállósávon araszoló útellenőrző-autót. Szinte hihetetlen, de tucatnyi összetört visszapillantónk bizonyítja, hogy a figyelmetlen vezetők szinte lelökik a kocsinkat az útról.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. gondoskodik az országos közúthálózat fenntartásáról és működtetéséről – ez mintegy 31 ezer kilométernyi utat jelent Magyarország-szerte. A cég 2005 októberében jött létre, és ma már több mint 5600 munkatárssal dolgozik azon, hogy a közlekedés mindenki számára biztonságos és zökkenőmentes legyen. Az állami tulajdonú társaság Budapestről irányítva, 19 vármegyében, 80 mérnökségen keresztül látja el feladatait, és gazdasági mutatói alapján az ország tíz legnagyobb állami vállalata közé tartozik.

A Magyar Közút tevékenysége messze túlmutat az úthibák betömésén. Az országos közutak és egyes autópályák üzemeltetése, karbantartása, tisztán tartása mind hozzájuk tartozik. Legyen szó kátyúzásról, padkarendezésről, vízelvezető rendszerek tisztításáról, útburkolati jelek felfestéséről, vagy épp téli hóeltakarításról és síkosságmentesítésről – ezek mind a napi rutin részei. Emellett ők végzik a forgalomtechnikai táblák kihelyezését, a túlméretes járművek útvonalengedélyeinek kiadását, és a tehergépjárművek ellenőrzését is.

A társaság emellett az Útinform szolgáltatásért, az Országos Közúti Adatbankért, valamint a kiskőrösi Úttörténeti Múzeum működtetéséért is felel. Rendszeresen szerveznek továbbképzéseket az útügyi szakemberek számára is. De a Magyar Közút nemcsak az utakat tartja karban – a társadalmi felelősségvállalásra is hangsúlyt fektet. Programjaik célja, hogy a közlekedők és a fiatalabb generációk környezettudatosabban, biztonságosabban közlekedjenek, és fejlődjön a közlekedési kultúra is.

Amilyen gyorsan csak lehet, megpróbálják rendbe hozni a rájuk bízott úthibát. Így is órákba telhet egy-egy kátyújavítás, addig pedig feltorlódhat a forgalom. Az MK kéri, hogy legyenek türelmesek a járművezetők, mert az ő érdekükben zajlanak a helyreállítási munkálatok. Fénykép: Komka Péter, MTI

– Röviden tehát arra kérek mindenkit, legalább az ilyen veszélyes részeken tartsák be a szabályokat, figyeljenek a követési és oldaltávolságra, ne használják mobiltelefonjukat, illetve ne itt akarjanak időt spórolni! Egy öt kilométeres szakaszon nyolcvan helyett százzal haladva alig egy percet nyernek – hát megéri?! Ne feledjék, hogy itt emberek dolgoznak, akik közül 17-en már soha nem mennek haza a családjukhoz! – zárja gondolatait az útellenőr.

Napjainkban már a balesetek utáni kárelhárítás is a Magyar Közút munkatársainak feladata, amelyet kék villogóval felszerelt autókkal végeznek. Az ilyen járműveket tilos megelőzni, és minden esetben szabad utat kell adni nekik, mintha csak rendőr vagy mentő érkezne (KRESZ 49. §). Noha már egy évtizede érvényben van, sokan nem tudják, hogy szintén tilos megelőzni a hókotrókból álló konvojt (KRESZ 42. (5) §), miként az is gyakori tévhit, hogy a figyelmeztető jelzést, például sárga villogót használó autót ugyanúgy kikerülhetjük, mint egy „civil” járművet. Ezzel szemben, ha ilyen furgont érünk utol, csak „fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni vagy megelőzni”, mondja ki a KRESZ 42. (2) paragrafusa.

Olvassa el további cikkeinket!