Az Autósélet 50 évvel ezelőtti cikksorozatában arról írt, miképpen készüljenek fel a járműtulajdonosok a tél utáni időszakra. Ebben a cikkben a karosszéria ápolása és a korrózió elleni védelem, vagyis a tavaszi autóápolás volt a középpontban.
Kezdje a karosszériatisztítással!
A tavaszi autóápolás a karosszéria alapos megtisztításával kezdődik. Az egyik legkedvezőbb árú, mégis hatékony szer az Árva nevű csehszlovák gyártmányú motor- és futóműtisztító. Használata rendkívül egyszerű: ecsettel vagy permetezővel vigye fel az anyagot a motorra, a futóműre, valamint a karosszéria alsó részeire. Néhány perc elteltével bő vízzel mossa le a felületeket. Ez a művelet nemcsak tisztít, hanem segít felfedezni a kezdődő rozsdafoltokat is. Ha korróziót észlel, haladéktalanul lássa el az érintett felületet megfelelő védőbevonattal. Különösen előnyös, ha a gépkocsit már az átvételt követően (hozzávetőleg 700 forintos költséggel) korróziógátló réteggel lefújatták. Ilyenkor tavasszal csupán a hiányos részek pótlása szükséges.

Rozsdamarás előtt gondoskodjon a megfelelő zsírtalanításról. Kiváló választás a CRC „5–56” típusú folyadéka, amely sokoldalúsága miatt különösen népszerű, bár ára magasabb. Megóvja a fémrészeket az oxidációtól, megelőzi a további korróziót, nem támadja meg a lakkréteget, javítja a mozgó alkatrészek működését, ráadásul a műanyag és gumi alkatrészeket sem károsítja – sőt, védi azokat. Alkalmas krómozott elemek és elektromos csatlakozók – például akkumulátorkivezetések – korrózióvédelmére is.
Rejtett veszélyek: beázás és alvázvédelem
A karosszéria alsó részének megtisztítása után láthatóvá válnak a védőréteg nélküli felületek. Ezekre ecsettel hordjon fel kereskedelemben kapható alvázvédő masszát. A tavaszi autóápolás során ne feledkezzen meg a rejtett részekről sem, mint a sárvédők élei, belső üregei, az ajtók alsó szélei, a küszöb alatti zónák vagy a díszlécek rögzítési pontjai. Gyakori probléma, hogy az utastér padlólemezét – különösen a gumiszőnyeg alatt – megtámadja a rozsda. Tipikus példája ennek a Skoda hátsó ülés alatti akkumulátorrekesze. Javasolt az akkumulátor kiemelése, a rekesz megtisztítása, majd az eredeti festékkel történő újrafestése. Ugyanez vonatkozik a motorháztető, a csomagtartófedél és az ajtók belső felületeire is. A téli sós utak gyakran épp a jármű bal oldalát érik jobban, így ott gyakoribb a rozsdásodás. A belső műanyag burkolatokat szappanos vízzel tisztítsa meg. Ha beázást észlel – például a szélvédő szélénél vagy a műszerfal környékén –, keresse meg a szivárgás helyét, majd tömítse el szigetelő masszával. Így a tavaszi záporok sem jelentenek majd gondot.
Tavaszi autóápolás alkalmával a fényezésre is figyeljen!
A karosszéria külső fényezését alapos mosás után autóápoló szerrel érdemes kezelni, majd átfényezni. A Zsiguli és Moszkvics modelleken gyakoriak a rozsdafoltok már egy év elteltével is. Ilyen esetekben a „CRC–5–56” használata, majd a fényezés sokat javíthat az állapoton. A kerekek porvédő sapkáinak belső felülete különösen hajlamos a rozsdásodásra. Megelőzésképpen tisztítsa meg, majd fújja be színtelen lakkal. Ugyanez vonatkozik a keréktárcsákra is, amelyek tisztítása és festése szintén hozzájárul a korrózió elleni védelemhez.
Újdonság az Aurefa gumivédő festék
A gumi alkatrészek védelmére eddig nem állt rendelkezésre megfelelő hazai termék, most azonban a Tiszai Vegyi Kombinát a Terosan-Heidelberg licenc alapján gyártja az Aurefa gumivédő festéket. Az anyag kiváló védelmet nyújt a sós víz, az UV-sugárzás és az időjárás viszontagságai ellen, megszünteti a hajszálrepedéseket és gátolja a gumi öregedését. Nemcsak a gumiabroncsokon, hanem gumitömlőkön, alkatrészeken is alkalmazható. Egy négyzetméter felületre 100–150 gramm festék szükséges. Egy fél literes kiszerelés 71,60 forintba kerül – ez bőven elegendő egy teljes tavaszi karbantartáshoz.
Foglalkozzon az alumínium és a króm alkatrészekkel is!
A nem krómozott, különösen alumíniumból készült alkatrészek tisztítására kiválóan megfelel a kereskedelemben kapható, vegyszerrel impregnált fémszivacs. A krómozott elemekhez többféle ápolószer közül választhat. Hetente érdemes átvizsgálni a krómozott felületeket, és már a legkisebb korróziós nyomokat is azonnal kezelni. Így hosszú éveken át megőrizheti azok fényét.
Ne feledkezzen meg a lámpákról és ablaktörlőkről sem!
A biztonságos közlekedés érdekében ellenőriztesse a fényszórók beállítását. A lámpaburák leszerelése után vizsgálja meg a gumitömítések állapotát, és ha elöregedtek – és még kaphatók – cserélje ki azokat. A hátsó lámpaházak belső fényvisszaverő felülete gyakran megkopik. Egy egyszerű megoldás: ragasszon rá alumíniumfóliát. Az ablaktörlő lapátjait is ajánlott évente cserélni, és ne feledje ellenőrizni, hogy az ablakmosó fúvókák megfelelően permeteznek-e. Ha nem, igazítsa be őket a kezelési könyv útmutatása szerint.