A Magyar Autóklub mindig nagy figyelmet fordított azokra a fejlesztésekre, korszerű műszaki megoldásokra, melyek növelik a fenntarthatóságot és csökkentik az üzemeltetési költségeket. Az Autósélet 1975. márciusi számában a mai start-stop rendszer elődjét, a svájci fejlesztésű Startomaticot mutatta be Tamás György.
A Startomatic rendszer egy olyan elektronikus berendezés, amely automatikusan leállítja a motort, ha 10–15 másodpercnél hosszabb megállás várható, például közlekedési lámpánál, sorompónál vagy forgalmi dugóban. Az induláskor a gázpedál lenyomására a rendszer automatikusan újraindítja a motort.
Miben rejlik a Startomatic Start-Stop rendszer előnye?
Zürichben rendőrségi autókba, autómentőkbe, taxikba és magánjárművekbe építették be a Startomatic-ot, és pontos műszerekkel mérték a fogyasztás alakulását. Egy Ford Taunus 1600-as esetében a fogyasztás 15,44 literről 13,28 literre csökkent, ami 2,16 literes, azaz 14%-os megtakarítást jelentett. Egy Opel Rekord 1900-as autómentőnél a fogyasztás 17,81 literről 12,12 literre csökkent, ami 5,69 literes, azaz 31,9%-os megtakarítást eredményezett. A zürichi taxivállalat Valiant és Dodge-Dart 6 és 8 hengeres személyautóit szerelte fel a Startomatic elektronikával.

A nyolc jármű egy év alatt összesen 800 ezer kilométert tett meg, és a 20,6 literes átlagfogyasztás 15,6 literre csökkent, ami 24%-os megtakarítást jelentett.
Üzemanyag-megtakarítás városi forgalomban
A fenti adatok alapján a start-stop rendszerrel elérhető üzemanyag-megtakarítás városi forgalomban jelentős lehet. Például 10 ezer kilométer megtétele során a megtakarítás elérheti a 2800 forintot. A svájci vizsgálatok hivatalos állami szakértők jelenlétében történtek, így a kapott adatok megbízhatónak tekinthetők.
A motor leállításának előnyei és hátrányai
A városi forgalom gyakori leállásai és indulásai nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növelik, hanem a légszennyezést is fokozzák, különösen a forgalmas kereszteződésekben. Ezért indokolt lehet a motor kikapcsolása már 10–15 másodperces megállásoknál is. Egyesek azonban ellenzik a motor ilyen esetekben történő leállítását, mivel úgy vélik, hogy az újraindítás során több mérgező gáz keletkezik. Azonban a mérések azt mutatják, hogy egy újraindítás annyi mérgező gázt termel, mintha a motor 10–15 másodpercig alapjáraton üzemelne. Sőt, ha a gázpedállal való játszadozás is történik, az újraindítás akár 30–35 másodperces várakozás szennyezőanyag-termelését is megszüntetheti.
A Startomatic Start-Stop rendszer működése és telepítése
A közlekedési lámpa piros jelzésénél a vezető megnyomja a műszerfalra szerelt impulzusadó gombot. Ekkor megszakad a gyújtótekercshez menő primer áramkör, leáll a motor, és kigyullad az impulzusadó világító gombja, jelezve, hogy a berendezés beprogramozta a motor újraindítását. A közlekedési lámpa zöld jelzésénél a gázpedál lenyomására az elektronika bekapcsolja a gyújtást és az önindítót. Miután a motor beindult, a rendszer kikapcsolja az önindítót és az impulzusadó lámpát. Mindez másodpercek alatt zajlik le. Este vagy borús, ködös időben a rendszer kikapcsolja a tompított fényszórókat a várakozó időszakban, majd indulásnál automatikusan visszakapcsolja azokat, ezzel kímélve az akkumulátort és elkerülve a szemből érkező járművek elvakítását. Az elektronikus berendezés karbantartott, diagnosztikai műszerekkel rendszeresen ellenőrzött járművekbe építhető be. A berendezés bekötése egyszerű; elemi autóvillamossági ismeretekkel és némi szerelési gyakorlattal rendelkező autósok maguk is elvégezhetik. Fontos azonban, hogy a motor jól beállított legyen a Startomatic rendszer használatához.