Hamarosan komoly változások léphetnek életbe a vezetői engedélyeknél, miután az Európai Parlament és EU tagállami miniszterekből álló Tanácsa március 25-én megállapodott az új jogsiszerzési szabályok életbe lépéséről. Ha a testületek hivatalosan is elfogadják a döntést, bevezetik többek között a digitális vezetői engedélyt, az új járművezetők próbaidejét, egyúttal bővül az elméleti és gyakorlati tananyag.
Jó ideje, 2023 óta napirenden van a vezetői engedélyekről szóló uniós irányelv felülvizsgálata, tekintve, hogy évente közel 20 ezer ember veszíti életét az EU útjain. Fontos célkitűzés, hogy a járművezetők jobban felkészüljenek a valós vezetési helyzetekre, és legyenek tisztában azzal is, milyen kockázatot jelentenek a védtelen közlekedők, azaz a gyalogosok, a gyermekek, a kerékpárosok és a rolleresek. A döntéshozók előírnák, hogy a nebulók szerezzenek tudomást a vezetés közbeni telefonhasználat kockázatairól és lehetséges következményeiről, a holtterek veszélyeiről, s tanulják meg a vezetéstámogató rendszerek használatát, az ajtók biztonságos nyitását, valamint a havas és csúszós körülmények közötti vezetést.


Az eltiltást sehol nem lehet majd megúszni
Amennyiben egy sofőr súlyos szabálysértést követ el egy külföldi, uniós országban, és ezért az ottani hatóságok eltiltják a járművezetéstől, általában nem kell tartania attól, hogy ez a joghátrány másik államban is „utolérné”. Magyarán, ilyenkor is nyugodtan vezethet másutt. Ennek hátterében egy joghézag áll, amit nemrégiben megszüntettek. Ennek eredményeképpen egy ilyen eltiltás a 27 tagállam mindegyikében érvényes lesz. Az európai parlamenti képviselők és a Tanács által elfogadott megállapodás értelmében a vezetői engedély visszavonását, felfüggesztését vagy korlátozását a jogsit kiállító állam hajtja majd végre. Az új szabályok bevezetésével az országoknak indokolatlan késedelem nélkül értesíteniük kell egymást azokról a vezetéstől eltiltást rögzítő határozatokról, melyek a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekhez (ittas vezetés, halálos közlekedési baleset okozása, túlzott sebességtúllépés stb.) kapcsolódnak. Mindennek tetejébe a döntésről és a fellebbezési eljárás mikéntjéről kötelező 20 napon belül tájékoztatni a szabálytalanságot elkövető állampolgárt.
Digitális jogsi és próbaidő a kezdő vezetőknek
A most nyilvánosságra hozott megállapodásból kiderül, hogy 2030-ban digitális vezetői engedélyt vezetnek be az EU összes államában. Az okostelefonon megjeleníthető, virtuális dokumentumot nem lenne kötelező kiváltani, mivel a hagyományos, kártya alapú jogsit – kérésre – továbbra is kiállítanák a hivatalok. Az új uniós rendelkezések legalább kétéves próbaidőt írnának elő az újonan vizsgázó autóvezetőknek, akik szigorúbb szankciókkal nézhetnek szembe, ha alkoholos befolyásoltság alatt vezetnek, nem használnak biztonsági övet vagy gyermekbiztonsági rendszert. Lényeges, hogy – a hivatásos gépkocsivezetők hiányának enyhítése érdekében – a teherautós és buszos jogsi megszerzéséhez szükséges alsó korhatárt 21-ről 18 évre, illetve 24-ről 21 évre csökkentenék. Nagy változás, hogy a tervek szerint az uniós országokban csak tapasztalt sofőr jelenlétében vezethetne kisteherautót vagy furgont az, aki nem töltötte be a 18. életévét.