Tanácsok Vásárlási tanácsok

Könnyűfém felni vásárlása Hogyan válasszak kereket?

Nem kérdés, hogy egy csapásra szebb lesz az autó, ha a gyári lemezfelni helyett könnyűfém kerekeket szerelünk rá, de előtte érdemes alaposan tájékozódni, mert a megjelenésen felül még sok-sok fontos szempontot érdemes figyelembe venni. Lássuk tehát, mire érdemes figyelni könnyűfém felni vásárlása során!

Már a jellemző elnevezés, az alufelni is erősen sántít, mivel a csinos kiegészítők általában valamilyen könnyűfém ötvözetből készülnek, csupán a népnyelv használja rájuk a rövid, egyszerűsített alakot. Ez rögtön további félreértésekhez vezet, például a könnyűfém és acélkerekek összehasonlításakor a többség valószínűleg arra tippelne, hogy utóbbi a könnyebb, hiszen a neve (könnyűfém) erre utal. Részben igaza is van annak, aki így okoskodik, de csak fajsúly tekintetében…

Könnyebb lesz az autó az alufelnitől?

Az egyszerű, sajtolt acélkerekekprofilja milliméterekben mérhető, könnyűfémből készült társaik viszont jelentősen nagyobb falvastagságúak, ezért általában nehezebbek. Ez 15-16 colos méretben már jelentős, darabonként akár 2-3 kilós súlytöbbletet okoz, vagyis az autó viselkedését befolyásoló, ún. rugózatlan tömeg tekintetében a lemezfelnivel járunk jobban.

A napi rendszerességgel használt autó felnijeit nem árt legalább egy-két hetente letakarítani, amihez elengedhetetlen a kimondottan ilyen célra készült tisztító- és ápolószerek beszerzése

Persze ma már elérhetők különleges, például magnéziumötvözetű kerekek is, melyekkel lefaraghatunk néhány grammot, de ezek magas áruk miatt inkább a versenysportban elterjedtek. Összességében tehát szimplán súlycsökkentés miatt nem érdemes lemondani a gyári kerekekről, főként, hogy a nagyobb tömeget nem is maga a felni, hanem a rajta feszülő gumi jelenti, általában 60/40 arányban. Igen ám, de egy jól megválasztott könnyűfém kerékkel látványosabb lesz az autó, ezért sokan döntenek úgy, hogytavasszal megválnak a nem éppen látványos gyári garnitúrától.

Téli használatra is jó a könnyűfém kerék?

Sajnos nem tehetjük meg, hogy az új, csinosabb szett beszerzése után egyből piacra dobjuk a feleslegessé vált lemezfelnit, ugyanis a speciális ötvözetek elég rosszul tűrik a tél viszontagságait. A fagyban kátyússá vált utak könnyen kárt tehetnek a sérülékeny kerekekben, főként, hogy kemény fagyokban ezek rideggé válnak, kevésbé tolerálják az ütéseket, ráadásul javításuk meglehetősenköltséges, beleértve a sós latyak által megmart fényezés helyreállítását is.

Télre érdemes elcsomagolnunk a könnyűfém szettet, mert a hideg, sólétől ázó utak és a kátyúk komoly károkat tehetnek benne

Arról nem beszélve, hogy a jókora résekkel tarkított könnyűfém kerekekre könnyen ráfagyhat a sarkokban megbúvó hólé, amitől az kiegyensúlyozatlanná válik, és úgy viselkedik az autó, mintha nem lennének centrírozva a kerekei. Így aztán nincs más választásunk, mint gondosan megőrizni a régi szettet, mégpedig – a csupasz abroncsokkal ellentétben – nem állítva, hanem fektetve tárolni őket, míg újra beköszönt a tél.

A legfontosabb rövidítések

ET-szám – A kerék középvonalának és kerékagybelső felfekvési síkjának távolsága milliméterben.

Tehermentesítő gyűrű – Műanyag vagy könnyűfém karika, mely segít pontosan felhelyezni az új felnit és a csavarokról a kerékagyra helyezi át a terhelést.

Csavartávolság – Az egy- és háromjegyű karakterláncok (pl. 5 x 112) arra utalnak, hogy hány csavarral fogatható fel a kerék, és azok milyen távolságra esnek egymástól.

Görgőzés – A sérült, deformálódott kerék helyreállítása. Költsége mérettől függ, de jellemzőenlegalább öt-hatezer forint.

Kerékőr – Egyedi kialakításúcsavar vagy anya, amit roncsolásmentesen csak a saját kulcsával lehet eltávolítani.

Mire figyeljek felniválasztásnál?

A könnyűfém felni kiválasztásánál a kinézet mellett számos egyéb jellemzőre figyelnünk kell. Az első és legfontosabb szabály, hogy a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 36. §-a (Kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek) alapján muszáj betartanunk a gyártó előírásait, azazkizárólagaz adott típushoz jóváhagyott méret jöhet szóba. Ez némileg bonyolultabb, mint gumicserénél, tekintve, hogy itt számos tulajdonságot jelölnek különböző betű- és számsorokkal, melyek mindegyike fontos információkat rejt. Nézzünk egy hétköznapi példát, mondjuk, a 2010-es Citroen Berlingóhoz ajánlott méretet!

Az új kerék kiválasztásánál mindig az autóval együtt nézzük meg az összképet, ugyanis az önmagában csinos felni néha egyáltalán nem passzol a kocsi vonalaihoz

Ennek jelölése 6.5Jx16 ET26– 4×108, M12x1.25, ami annyit tesz, hogy 6,5 col, azaz 16,51 centiméter széles, továbbá 16 col átmérőjű, vagyis ehhez kizárólag a 16 colos méretosztályból választhatunk majd gumit. Az ET-szám, érthetőbben sajtolási mélység a függőleges felezési síknak (a felállított felni középvonalának) és a kerékagybelső felfekvési pontjánaktávolságát adja meg, ezúttal már milliméterben. A 4×108 arra utal, hogy négy csavarral tudjuk felfogatni a kereket, s a csavarok furatközép-távolsága 108 mm-re esik egymástól. Ebből már sejthető, hogy az M12x1,25 is a rögzítéssel kapcsolatos szám – ilyen méretű és menetemelkedésű csavarral, illetve csavaranyával találkozunk az autón.

A tehermentesítő gyűrű felszerelésével garantálható, hogy az új felni tökéletesen illeszkedjen a kerékagyra

Ha már itt tartunk, szót érdemel, hogy az egyes modellekhez eltérő méretű csavarokat és anyákat használnak, azaz a menetemelkedés, a hosszúság és a fej rádiuszos, illetve kúpos kialakítása mind-mind megszabja, hogy alkalmas-e az adott kerékhez. Ezért legtöbbször kénytelenek vagyunk egy új csavar- vagy anyaszettre is beruházni vásárláskor, továbbá szükség lehet kerekenként egy-egy alumíniumból vagy műanyagból készült ún. tehermentesítő gyűrűre is. Ahogy a neve utal rá, ez tehermentesíti, egyben központosítja a felnit, hogy az tökéletesen illeszkedjen, és ne a csavarok viseljék a tömegét, hanem a kerékagy erre a célra kialakított pereme.

Hogyan védhetem meg a felnit a tolvajoktól?

Egy látványos, könnyűfém kerékgarnitúra használtan is nagy érték, ezért nem csak a műszaki csemegékre nyitott szomszédok, hanem az erre „szakosodott” tolvajok is könnyen felfigyelnek rá. A csekély tömegű, néhány perc alatt meglovasítható felnik komoly csábítást jelentenek, így muszáj valamilyen védelmet beszereznünk, hogy az utcán parkoló kocsink reggelre ne bakon (rosszabb esetben téglákon), hanem a saját kerekein álljon. Ennek legegyszerűbb és legolcsóbb módja az ún. kerékőr, ami nem más, mint négy darab speciális fejű csavar (vagy csavaranya), a hozzá passzoló, sajátos kialakítású kulccsal.

Használt kerekek vásárlásakor feltétlenül vizsgáltassák át a garnitúrát az Magyar Autóklub szakembereivel, mert a javításra, fényezésre szoruló készlet rendbetétele akár százezer forintot is felemészthet!

Ezek felszerelésével meggátolható, hogy hagyományos szerszámmal levegyék a felnit, és komoly kárt okozzanak a tulajdonosnak. Mivel a legelterjedtebb kerékőrökhöz vannak szerszámai a rosszfiúknak, igyekezzünk olyat szerezni, ami kevésbé elterjedt!

Olvassa el további cikkeinket!