Az 1978 óta gyártott 900-as modellt most felváltó, új tervezésű autó sikeres lehet a vásárlók körében. Az új Saab 900-as a cég repülőgépgyártásban és ralisportban nyert tapasztalatainak felhasználásával készült. A hagyományos modell formája átdolgozva szebb, modernebb karosszériát eredményezett, megőrizvén az egyéni stílust.
Az elődjéhez képest sokkal tágasabb lett, lényegesen nagyobb csomagteret sikerült kialakítani. A kocsiszekrény tervezésekor különös figyelmet szenteltek az aktív és passzív biztonságra. A Saab koncepciója azon a filozófián alapul, hogy a kocsiban ülők egyenlő mértékben részesüljenek a védelemből függetlenül attól, hogy milyen korúak és melyik ülésen ülnek. A hátsó ülésen ülők a korábbinál nagyobb biztonságban vannak egy baleset során. A tető megerősítése révén annak teherbírása eléri az autó súlyának háromszorosát. Mind a három hátsó üléshez három pontban rögzített biztonsági övet szereltek be. Szériafelszereltség például a hátsó fejtámla is. Az első üléseken ülőket légzsák védi az ütközés során keletkező sérülésektől.

A 900-as motorválasztéka négy erőforrásból áll. A kétliteres, 16 szelepes alapmodell 133, a 2,3 literes pedig 150 lóerős. A Saab történetében először gyártottak V6-os motort, amely 24 szelepes és 170 lóerős. A kétliteres turbómotor 1994 tavaszára készül el, és 185 lóerős lesz. Az alapmodell 5 fokozatú sebességváltóval készül, de kérhető 4 fokozatú automata váltóval is. A kétliteres turbómotorhoz kifejlesztettek egy teljesen egyedülálló automata tengelykapcsoló rendszert, a Sensonic-ot, amelynek előnye a gyorsabb és finomabb fokozatváltás, illetve hogy a vezető nagyobb figyelmet tud fordítani a közlekedési szituációkra. Itt jegyeznénk meg, hogy a Trabant Hycomat tulajdonosai tudnák igazán értékelni a Sensonic-berendezést, csakhogy a kocsi ára nagyon magas. Az új 900- as teljesen új első és hátsó futóművet kapott, a legkorszerűbbet, amit ma az autótervezők alkotni tudnak.
Mitől különleges a Saab 900 utastere?
A belső kialakítás folytatja a hagyományokat, ugyanakkor meglepetésekkel is szolgál. Lekerekített belső formák, a jól át tekinthető műszerfal a legmodernebb kivitelben készültek. Az SE-változatnál alkalmazott „Black Panel” az éjszakai vezetést teszi biztonságosabbá. A kocsi vezetője ugyanis kiiktathatja az összes, figyelmet elterelő műszert, a sebességmérő kijelzője világit. Amennyiben a fedélzeti komputernek van sürgős közlendője, hibát észlel, azt rögtön jelzi a műszerfalon.

Nos, amit még az autóról elmondhatunk a következő. A svédországi bemutató során alkalmunk volt az összes változatot kipróbálni. Egyszerűen nem tudunk a kocsik között különbséget tenni, legfeljebb annyit, hogy Sensonic-kal szerelt jármű lenyűgöző. Ez a Saab világszabadalma és telitalálat. Az új 900-asról még annyit, ez az autó minden tekintetben komoly konkurense lesz a kategória többi nagymenőjének.