A szocialista országok minden évben megrendezték a legújabb termékek seregszemléjét, a Német Demokratikus Köztársaságban a Lipcsei Vásár volt az egyik legfontosabb kiállítás. Ifj. Tóth György negyven évvel ezelőtt ott járt a rendezvényen, akkori beszámolójából idézünk most.
„Ami a kiállítás autóipari részét illeti, őszintén szólva sokszorta gazdagabb az itthon láthatónál és ez igaz a nyugati, de természetesen a hazai gyártmányú (de a hazai alatt persze az NDK autógyárak termékeit kell érteni) gépkocsikínálatra is. Utimarsallunk, a Transport maschinen Export-Import vállalat képviselője, Barbara Eckert gazdag programot állított össze lipcsei tartózkodásunk idejére. Találkozhattunk a Trabant és Wartburg gyár, valamint a Simson és az MZ képviselőivel, így a kiállított járművek felsorolásán kivül néhány „műhelytitkot” is megtudhattunk.
Kezdjük a Trabanttal, méghozzá egy roppant furcsa, ajtó nélküli változattal. Neve: Trabant Tramp. Kifejezetten trópusi körülményekre tervezték, Spanyolországba szállítják. Magyarországra nem érkezik, ami érthető is: mit kezdenénk vele mondjuk 10-12 fokos hidegben?
Érkeznek viszont a hagyományos, 601-es Speciál Trabantok, igaz, nem egészen úgy, ahogyan a kiállításon látott modell, vagyis nem olyan felszereléssel. Mert a lipcsei Trabanton gyárilag beépített fejtámlákat, fűthető hátsó ablakot láthatott az érdeklődő, ugyanakkor hírek szerint hozzánk puritán, minden különleges felszerelés nélküli kocsik jönnek…
Ugyanezt mondhatjuk el a Wartburggal kapcsolatban is. A Lipcsében látott kiállítási darab különlegességei: fekete homlokfal, fekete ablaktörlők, új, a hagyományosnál jobb gumitömítések, az első ablakba épített antenna, természetesen feltámlák, automata biztonsági öv és tetszetős, kordbársony üléshuzatok…

A gyár képviselőjétől és a kereskedelmi vállalat szakemberétól hallottam: javasolni fogják, hogy ha nem is a teljes kínálat, de a behozott Wartburgok egy része ilyen különleges felszereltségű legyen. Az ötlet, a terv üdvözlendő, abban a reményben, hogy az ilyen kocsik ára nem lesz sokkal magasabb a mostaninál…
És még egy újdonság, ez viszont valóban és biztosan érinti a Trabantra, Wartburgra várókat: elektronikus benzinszintjelző kerül valamennyi autóba.
Ami az autós kiállításon szintén szenzációnak bizonyult: megjelent a Wartburg Trans. Ez tulajdonképpen kisteherautó, a kétszemélyes utasfülke mögött platós rakodótér található. Mondom, érdekességként ezt is meg kell említenünk, hozzátéve, hogy magyarországi exportról egyelőre nincs szó.
Simson és MZ. Ugye, nem kell külön hozzátenni, hogy motorkerékpárokról lesz szó? Az MZ nagy lépéssel ért közelebb a biztonsági motorkerékpár megvalósításához. A vásáron bemutatott kétmilliomodik motor már tárcsafékes első kerékkel szerelve állt a dobogón, és 1984- ben már ugyanilyen gépeket szállítanak hazánkba is. Ugyanakkor nem valószínű, hogy a nagymotorra szerelt tetszetős és praktikus oldaltáskák is ,,motorra kerülnek”, ami annál meglepőbb, mivel a táskák hazánkból „utaznak” az MZ-hez. Jól tudjuk, mekkora gond a motorokon a csomagszállítás, biztos, hogy a túrázni szerető kétkerekűek gazdái szívesen vásárolnák ezt a különleges felszerelési cikket…”
IFJ. TÓTH GYÖRGY