Archív Egyéb kategória Interjú Múltidéző

Makón láttuk 1987-ben
Magyar gyártmányú lakóautó

Petőfi Sándor feltaláló az autóépítéshez egyéni filozófiát is mellékelt: minőségellenőr vagyok, az én munkámban az a siker, ha más hibáját meglátom. Szükségem volt nekem is egy kis maszek sikerélményre. De hiba nélkül…

„Makón, a családi ház udvarán beszélgettünk, miközben ismerkedtünk a Petőfi család legújabb tagjával, a hangzatos „Sleeper” nevű, házi gyártmányú lakóautóval. Előbb talán az adatokat: öt méter húsz cm hosszú, szélessége két méter, magassága két méter. Ez utóbbi adat nem a véletlen szüleménye, mert Petőfiék egyszer lakókocsival bementek egy parkolóházba, melynek belmagassága kettő méter tíz centi volt.

A lakóautó régi, 1967-ben gyártott Ford Galaxie-alvázra épült. Ez tipikus amerikai személyautó, már a méreteit tekintve. A továbbiakban aztán széles nemzetközi egységfront található a járműben. Polski Fiat a motor, UAZ-é a differenciálmű, Ikarusé üveg. Mindezeket, hogy egymással jó barátságban legyenek, egyfajta teremtő szenvedély igazította össze. A ház, a felépítmény könnyű fémből készült, a jókora üvegfelületek ellensúlyozására belül reluxaredőny véd a kandi tekintetektől.

Bent, a vezetőfülke mögött található a vizesblokk, vagy is tusoló-mosdó. Vele a szemben, a bejárat mellett a konyharészleg, gáztűzhely és mosogató. Körül szekrények, polcok. A jármű hátsó része a nappali, mely éjszakára hálóhellyé alakítható. A háromtagú család kényelmesen megpihenhet itt, mert állandó útitársuk, Lady hálóhelyéül az üléseket választotta. Lady ugyanis dog, méghozzá az óriás fajtából. Úgyhogy riasztót nem is építettek be az autóba.

A jármű már túl van az első nyúzópróbákon. Három hónap alatt majd hétezer kilométert teljesített, gond nélkül. Részt vett egy lengyel körúton és az NSZK autópályáin is helytállt. Fogyasztása tisztességesnek bizonyult, igaz, nem kedveli a motor a magaslatokat. De hát motort nem tervezett újat a létrehozó, Petőfi Sándor. Elég volt neki a többit kitalálni. Persze az autóépítésnek némi előzménye van az ő életében: jó néhány évet töltött ugyanis Székesfehérvárott az Ikarusban, a kísérleti és kutató osztályon.

A lakóautó előzménye lakókocsi volt. 500 méteres tolatás lakókocsival forgalmas belvárosi utcában, külföldön, csúcsidőben. Az eredmény: nekiállt lakóautót építeni. A vonalak, a jármű alakja egyéni, a sok üvegfelület akár szemléletmódot is tükrözhet. Természetesen az adatok mögött számítás rejlik, mérés és vizsgálat. Amikor megjelent újszülöttjével a vizsgán, mintegy két óra hosszat mérték, ellenőrizték a kocsit. Elsőre megfelelt.

Mielőtt bárkinek kedve kerekedik követni Petőfi Sándort az autóépítésben, egy adattal még adósak vagyunk: a szükséges munkaórák száma ezer volt.”

KÉKESI GYÖRGY

Olvassa el további cikkeinket!