A magyarországi autóeladások szintjét még a nyolcvanas években is sokszor határozták meg politikai döntések. Az egyszeri vásárló csak várt, várt és várt… Múltidéző írásunk erre az időszakra tekint vissza.
„Sok jó hírt hallottunk az utóbbi időben autóimportügyben. Jönnek a Lada Samara és a Maruti modellek, nőtt az autóbehozatal, a Merkur idén eléri a 140 ezer darabos el adási szintet egyszóval javul az autóhelyzet. Végre jó hírek! De azért, hisz a hír mindig akkor igazán hír, ha megerősítést is kap, magunk is érdeklődtünk. S nem csupán a jelen, de a közeli jövő várható tendenciáira is megpróbáltunk fényt deríteni.
A behozatali rekord valóban megszületik, 1987-ben több mint 140 ezer gépkocsit importál hazánk, ad át tulajdonosának a Merkur. Más kérdés, hogy a várakozók sora még sem csökken észrevehetően, jelenleg is kb. 260 ezer meg rendelést tart nyilván a Merkur. Ennek nagyjából a fele a Ladára várók táborához tartozik.

Ismeretes, hogy éppen a Lada az a típus, amelynél a legnagyobb a Merkur lemaradása, egyes típusváltozatok esetében még az 1985-re visszaigazolt gépkocsik egy részét sem vehették át tulajdonosaik. A nagy lemaradás oka az, hogy volt idő, amikor évi 40 ezer Lada érkezett hazánkba, s a kereskedők tartósan ilyen mennyiséggel számoltak. Váratlanul visszaesett azonban ez a szám évi 25 ezerre, igy a visszaigazolásokban ígérteknek a vállalat képtelen volt eleget tenni.
Idén a helyzet ehhez képest nagyot javult, kb. 40 ezer tervezik viszont a Trabant-karosszéria átalakítását, s ha Lada talál gazdára az év végéig, de reálisan csak arra van minden igaz, az új ruha alá dízelmotor kerül. esély, hogy 1988-ban 27-28 ezer Lada érkezik (ismét csak ennyi) a Szovjetunióból.
A Lada Samara idei beérkezése viszont kétséges. Igaz ugyan, hogy 3300 darab szállítására van szerződése a Mer kurnak, ám egyáltalán nem látszik megnyugtatónak az alkatrész-utánpótlás, ezért lehetséges, hogy mégsem érkezik meg 1987-ben a Samara-szállítmány. Amennyiben mégis, Merkur vállalat azonnal közzé teszi, milyen módon, hol és kik igazolhatnak majd át erre a típusra. Pillanatnyilag terv szerint úgy tűnik, hogy típusmódosítást azok az autóra várók kérhetnek majd, akik 1986. december 31-e előtt fizettek be Ladára. A Samara ára 175 ezer Ft körüli lesz.
A szovjet autók közül érdekes lehet a magyar vevők szempontjából az új Moszkvics is. A gyárnak jelenleg a motor okozza a legnagyobb gondot, most épülő, korszerű üzemük a jelek szerint kb. két év múlva kezdheti meg a nagyobb szériák termelését. Ha nem tévesek az információk, ezek a modellek majd 1800-as benzin-, illetve 2000-es dízel motorokkal készülnek. Míg a gyár meg nem kezdi a termelést, az új Moszkvicsokba a régi 1500-as, illetve a Lada 1600-as motorját építik. Behozatalára (kb. 500-1000 db) legelőbb a jövő évben lehet számítani, 1987-re csak két tesztautót ígértek.
Nagy a kereslet a lengyel autók iránt is. A Polski tipu sokkal kapcsolatban az a helyzet, hogy az FSO gyár 1986-ban érte el ismét az 1980-as termelési szintet, vagyis az évi 200 ezres darabszámot. A 126-os kisautó esetében el mondható, hogy az olasz Fiat autógyárral tavaly megújították szerződésüket, így a népszerű kisautó gyártását folytatják s folytatja a behozatalt a Merkur is. A lengyel gyár egyébként megkezdte a 750 köbcentiméteres, vízhűtéses motorral szerelt változat gyártását is, ennek magyarországi megjelenése azonban 1989 előtt nem valószínű.
A 125-ös Polski behozatala sajnos korlátozott, attól függ, hány autót ajánl fel a lengyel partner. Némi növekedés azért tapasztalható, idén talán eléri a behozatal az 1000 darabos szintet. Polonezt azért nem vásárol Magyarország, mert a lengyel partner ezt a típust nem kínálja eladásra. Csehszlovákia nagy váltásra készül, hiszen megjelenik az orrmotoros, Bertone-karosszériás Skoda. Hogy ennek behozatala mikortól kezdődhet, még kérdéses. Egyébként a Skodára várók sora is meglehetősen hosszú, mert a cseh szlovák partner csak az államközi szerződésben rögzített mennyiséget szállítja. Elképzelhető azonban, hogy a gyár
Az NDK autóipara is váltás előtt áll. Köztudott, hogy a Volkswagen motorokkal szerelt modellek jelentik majd a jövőt, első lépésként valószínűleg a Wartburgba kerül négy ütemű motor. A karosszéria egyelőre nem változik. 1990-ig biztosan kétütemű Wartburgok és Trabantok kerülnek a Merkur telepeire. A Dacia is váltásra készül, 1988-ra új változatot ígér a gyár, de módosítások várhatók a ma kapható modelleken is.
Lapzárta utáni hír: a Merkur meghirdette a típusmódosítás lehetőségét a Lada Samara, a Maruti 800-as és a jugoszláv TAS Volkswagen 1300-asokra. Samarát azok az autóra várók kérhettek, akiknek 1987. július 31. előtti a befizetésük. A másik két típusra azok iratkozhattak át, akik eredetileg Lada 1500-asra vártak, és sorszámuk Budapesten 18 000, Debrecenben 14 000, illetve Győrött 6000 alatt volt. Az új besorolásnál a Merkur a régi sorszámot is figyelembe vette.
A Jugoszláviából érkező Zastava gépkocsik esetében úgynevezett kompenzációs üzletről lévén szó az importált mennyiség elsősorban attól függ, milyen árukkal tudunk fizetni. Ha akadályok nem adódnak, kb. évi 5000 darab érkezésére lehet számítani. A hírekkel ellentétben egyelőre nem várható a Yugo gépkocsik importja. Végül az új típus, a Maruti: ez a kisautó is kompenzációs üzlet formájában kerül Magyarországra, az MMG gyártmánya, a műszerfal ellentételeként. Évi 500-1000 darab behozatalával lehet számolni.”
Ifj. Tóth György