Hasznos és élményekkel teli programmal várja az autósokat a MAK vezetéstechnikai pályája, ahol képzett szakembergárda segít a helyes járműkezelés elsajátításában. Cikkünkben bemutatjuk, hogy miként zajlanak a képzések és milyen ismeretekkel gazdagodhatnak azok, akik beiratkoznak tanfolyamainkra.
Amikor az ember készül a jogosítványszerzésre és tanulókocsival rója az utakat, a legritkább esetben találkozik szélsőséges, illetve gyors beavatkozást igénylő helyzetekkel. Később, midőn már vezetői engedély birtokában közlekedik, általában igyekszik elkerülni a kényes szituációkat, és – vélt vagy valós – tudásszintjéhez igazodva „terelgeti” négykerekűjét. Sajnos azonban az élet olykor felülírja a terveket, és megtörténhet, hogy nedves, latyakos aszfalton keresztbefordul vagy csúszkálásba kezd, magyarul irányíthatatlanná válik a kocsi. Ilyenkor jönne jól a Magyar Autóklub több mint két évtizede működő tanpályáján megszerezhető tudás, melynek birtokában magabiztosan és megfelelően cselekedhet a sofőr.
Rendesen készüljön fel a vezetésre és a körülményekre!
Mielőtt az autók volánja mögé pattannának a résztvevők, rövid, elméleti bevezetőre kerül sor, ahol elhangzik például, hogy miért rendkívül fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs, mi fán teremnek a korszerű vezetéstámogató rendszerek, továbbá milyen kormány- és pedálkezeléssel lehet elkerülni vagy megoldani egy-egy vészhelyzetet. Jó látni, hogy az előadások után tűkön ülve várják a nebulók, hogy átélhessék mindazt, amiről a teremben hallottak.

– Néhány hete egy baráti társaságot láttunk vendégül a MAK oktatásán, és alkalmam nyílt beszélgetni velük. Bevallom, büszkeséggel töltött el, hogy bár laikusok voltak, roppant érdekfeszítőnek tartották a gumitesztről és a köpenyek szélsőséges terheléséről levetített kisfilmet. A látottak rádöbbentették őket arra, hogy az ember hajlamos az ösztöneire hallgatni, következésképpen gyakran helytelenül reagál menet közben – mesélte el lapunknak Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezető oktatója. A szakember egy jellemző hibát is megemlít, ez pedig nem más, mint az úgynevezett rákormányozás. A szó arra utal, hogy miközben az autó eleje irányíthatatlanul csúszik a kanyar külső íve felé, a sofőr továbbtekeri a volánt, ugyanis így próbálja meg „kierőszakolni” a befordulást. Nagy hiba, mert ennek okán egyre csak sodródik a jármű az út széle felé. – Ehelyett, miként azt a MAK csúszós pályáján is oly gyakran megmutatjuk, az a célravezető, amennyiben a csúszás irányába kormányozzuk a gépkocsit, majd akkor próbálunk meg újra elfordulni, ha visszaszereztük a tapadást az első tengelyen – tette hozzá.
Tanulás és szórakozás a MAK vezetéstechnikai pályáján
Az említett társaság tagjai mindnyájan elégedetten szálltak ki autóikból a több órán át tartó gyakorlás végeztével, és annak ellenére kikapcsolódásként élték meg a pályán töltött időt, hogy a sok új impulzusnak és a fizikailag is kimerítő feladatoknak köszönhetően rendesen elfáradtak.

– Csoportoknak és rutinos vezetőknek a Standard tréninget ajánljuk, mivel a négyórás kurzuson rengetegféle gyakorlatra sort kerítünk, a száraz és csúszós útfelületen megvalósított vészfékezéstől kezdve, a féktávolságon belül megjelenő akadály kikerülésén át, a megperdülő autó egyenes irányba kormányzásáig, és a felsorolást hosszasan folytathatnánk. – A „tanulók” lépésről lépésre haladnak, és a számtalan ismétlésnek köszönhetően azok sem vallanak szégyent, akik kevésbé tehetségesek ebben a műfajban. A siker pedig mindenkit arra ösztönöz, hogy beleadjon anyait-apait, és bátran alkalmazza a korábban tanultakat – folytatta Kapitány Tibor. Hozzátette azt is, nagyon közel áll a szívéhez az a szituáció, amikor az autó elé kilépő gyalogost imitáló vízoszlop előtt kell vészfékezéssel megállítani a járművet, tudniillik ennél rendszerint kiderül, hogy az emberek zöme nem jól becsüli meg a sebességet és a távolságot. Itt szerencsére nem múlik emberélet a rossz helyzetfelismerésen, ráadásul az ismétlések hozzásegítik a vezetőt ahhoz, hogy a forgalomban kivédhessen egy gázolásos balesetet. Egyesek őszintén meglepődnek azon, hogy ameddig nem éreznek rá a kormányzás helyes ritmusára, addig bizony a szlalomozási feladatot is rosszul oldják meg. A tanár úr tapasztalata alapján a rántópados kör teljesítése után – amikor mesterségesen megcsúsztatják az autó hátulját – kevésbé tartanak az emberek a megpördüléstől, nem beszélve arról, hogy kormánykezelésük is felgyorsul és pontosabbá válik.
A gyakorlott sofőrök is csiszolják vezetési tudásukat
Kapitány Tibor rutinos „rókáknak” számít, megannyi programot levezényelt már az elmúlt időszakban. Azt vallja, hogy mindennek a közérthető, hétköznapi példákból felépülő elméleti előadás a kiindulópontja, mert ez gondolatébresztő, és arra sarkalja a hallgatóságot, hogy magukévá tegyék a pontos irányításhoz nélkülözhetetlen mozdulatokat, melyek – idővel – összehangolt mozgássorrá állnak össze. Lényeges a gyakorlati próbák sorrendje is, hiszen, ha nem jól épülnek egymásra, továbbá az oktató nem tartja be a fokozatosság elvét, akkor javarészt nem éri el a kívánt célt.

Mindemellett elengedhetetlen, hogy a jól kivitelezett „mutatványt” több alkalommal is megismételjék, és arra szintén érdemes időt és teret hagyni, hogy legyen mód a hibák kijavítására. Nem kérdés, hogy a képzés hozzájárul az óhatatlanul kialakuló veszélyhelyzetek elhárításához, ilyeténképpen javul az utakon a közlekedésbiztonság, ami évtizedek óta a Magyar Autóklub egyik legfontosabb törekvése.