Autó Használt autó

Használtautó-teszt: Dacia Duster

Ha Renault emblémát viselne, valószínűleg még kelendőbb lenne, de a Dacia vezetői így sem panaszkodhatnak – a Duster évről-évre népszerűbb az öreg kontinensen. Írásunk a használt Dacia Duster hibáit, jellemzőit tárja olvasóink elé.

Tizenkét évvel ezelőtt, a jégautózás Mekkájaként emlegetett Andros Trophyn mutatkozott be az új Dacia-prototípus, majd néhány hónappal később a Genfi Autószalonon debütált a Duster végleges, megvásárolható változata. A B0 platformra épült, tehát a Renault Clióval rokonságban álló modell több szempontból is kilógott az SUV-mezőnyből, hiszen 21 centis szabad hasmagassága és a Nissantól örökölt összkerékhajtása révén terepen sem mozgott ügyetlenül, s az sem mellékes, hogy kategóriájának egyik legolcsóbb képviselőjeként vonult be a történelembe.

Tetősínnel, színre fújt lökhárítóval és alufelnivel kifejezetten látványos jelenség az első szériás Duster

Bő hárommillió forintért már 4×4-es változat is elérhető volt, míg a csak elöl hajtó alapkivitelt vagy ötszázezerrel olcsóbban kínálták, így a vásárlók gyorsan megbocsátották, hogy a Merkur-időkből oly rossz emlékeket idéző Dacia felirat díszelgett a hűtőrácson.

Minden elképzelést felülmúló siker lett a Dacia Duster

Csak Európában egy év alatt 134 ezer darab kelt el, napjainkra pedig több mint 1,5 millió példányt vásároltak belőle. Tegyük hozzá, népszerűsége szinte borítékolható volt, elvégre a Dustert az apró városi járgányok áráért kínálták, mégis négy felnőttnek – no meg majdnem ötszáz liternyi holminak – kínált helyet. Csak azok fanyaloghattak, akik modern, feltöltős erőforrással felszerelt, fürge kocsira vágytak, ugyanis az egyetlen benzines motor (1598 cm3, 105 LE) kissé alulméretezett volt a vezetővel együtt több mint 1300 kilós 4×4-eshez. Ráadásul a mindössze 148 Nm-es forgatónyomatékú sornégyes az üzemanyaggal sem bánt csínján, a tulajdonosok többsége vegyes felhasználás mellett 8,5-9 literes átlagfogyasztásról számolt be.

Jókora puttonyba pakolhatjuk a cuccainkat, igaz, a rakodóperem meglehetősen magasan húzódik

Hogy elejét vegyék a kritikáknak, a mérnökök már a 2013-as ráncfelvarrás alkalmával bővítették a motorválasztékot – ekkor jelent meg az izmosabb, 125 lovas 1,2 TCe kivitel. Az immáron krómozott hűtőráccsal, formásabb fényszórókkal és vonzóbb beltérrel csábító Duster beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a beavatkozást követő évben 45 százalékkal (!) nőtt a modell európai forgalma, ezért jó ideig nem is változtattak a bevált recepten. Csak négy évvel később, 2017 szeptemberében mutatták be a szintén B0 platformra épülő utódot.

Modelltörténet – hagyományos SUV kisautó alapokon

2010 – Komoly meglepetést okoztak a Dacia mérnökei a 2010 márciusában bemutatott Dusterrel, elvégre a terepjárós külsejű, ám valójában az SUV-k táborát erősítő modell sokkal formásabb volt házon belüli vetélytársainál. Úgy festett a Logan és a Sandero mellett, mintha egy másik gyártó – és főként másik árkategória – képviselője lenne, így nem meglepő, hogy új rajongókat csábított a márkához.

A 4X4-es változat hátul független felfüggesztésekre támaszkodik. A hosszú távú tapasztalatok azt mutatják, hogy az 1,5 l-es gázolajos nagyon tartós, egyúttal roppant takarékos is

Kezdetben 1,6-os benzines, valamint 1,5 dCi erőforrással kínálták a kereskedések, illetve egyes piacokon kétliteres benzines (1998 cm3, 135-141 LE) is elérhető volt hozzá.

2013 – Kora ősszel, a Frankfurti Autószalonon debütált a kissé átfésült, új orrkiképzéssel és erősebb motorokkal büszkélkedő Duster. A ráncfelvarrás nyomán otthonosabbá vált az utastér, megjelentek a nagyobb átmérőjű, 16 colos könnyűfém kerekek, s végre elérhetővé vált az 1,2 literes TCe erőforrás, ami 125 lóerejével a paletta legizmosabb tagja lett.

2017 – Tavaly ősszel – a Bugatti EB110-en is dolgozó Laurens van der Acker vezetésével – egy vadonatúj Duster született. Noha a B0 platform maradt, a komplett orrkiképzés átdolgozásával sikerült elérniük, hogy a Dacia üdvöskéje igencsak elüssön az elődöktől.

A módosított motorháztető, a karosszéria sarkain trónoló, LED-helyzetjelzővel kiegészített fényszóró és a magasabb övvonal összességében modernebb, fiatalosabb külsőt kölcsönöz az immáron 17-es kerekeken futó Dusternek.

Szerviztapasztalatok – megbízhatóságban nem a Duster a mérce

Talán senkit nem ér meglepetésként, hogy a kategória egyik legolcsóbb tagja nem megbízhatóságával tűnik ki a mezőnyből. Olyan sajátos problémákról mesélnek a tulajdonosok, mint például a hektikusan működő, és a légzsákot működésképtelenné tevő (!) kürt vagy az egészen fiatal példányokon felbukkanó korrózió, mely főként a krómozott részeken, a tetősín környékén és a vízelvezető csatornákban jelentkezik.

Érdemes a kissé drágább dízelt választani az igencsak torkos és lusta 1,6-os benzines helyett. Ha valaki évi húszezer kilométert autózik, ezzel akár 2-300 ezer forintot is spórolhat az üzemanyagon

A dízelek kapcsán a részecskeszűrő érdemel figyelmet, ugyanis ha leállítjuk a motort, miközben a DPF öntisztulási folyamata zajlik, könnyen gázolaj kerülhet a motorolajba, s ez károsíthatja az erőforrást. Előfordulhat, hogy az üzemanyagszint-jelző egyik pillanatról a másikra azt mutatja, teljesen üres a tank – ekkor nem a gázolaj fogyott el, csak a Renault-kra is jellemző probléma ütötte fel a fejét, amit az „óra” cseréjével orvosolhatunk. Szintén az elektromos rendszer nyűgjeit szaporítja a viszonylag gyakran meghibásodó irányjelző- és világítás-kapcsoló, amely munkadíj nélkül is legalább 25-30 ezer forintos kiadást jelent. Nem kifejezett típushiba, de említést érdemel, hogy a Duster olcsósága leginkább a hangszigetelés hiányában érhető tetten. Autópályatempónál a motor már igencsak hangos, de ebből általában mit sem hallani, mert a szélzaj azt is túlharsogja… Ha valaki érzékeny erre, utólagos hangszigeteléssel javíthat az utazási komforton, már ha megéri neki a négyzetméterenként 10-20 ezer forintot felemésztő beavatkozás.

Használtpiaci információk – jól tartja az árát a Dacia Duster

Mi sem bizonyítja jobban a Duster népszerűségét, mint a modell átlagon felüli értéktartása. Meglepő, de napjainkban sem találni másfélmillió forintnál olcsóbb példányt, ennél még a 250-300 ezret futott Daciák is többet kóstálnak. Mondhatnánk, hogy hét év alatt 50-60 százalékos értékvesztés nem is olyan kevés, de ha azt nézzük, hogy a kocsi ennyi idő alatt mindössze másfél-kétmillió forintot veszített az értékéből, máris árnyaltabb a kép. Itthon 200-250 Dustert kínálnak eladásra, ezek nagy többsége – lapzárttánkkor éppen 65 százaléka – dízelmotoros változat, ami a kissé lusta benzines falánkságát ismerve nem is olyan meglepő.

Csak három csillaggal „jutalmazták” a Dustert az NCAP töréstesztjén. Különösen a gyalogosvédelem és a vezetéssegítő felszerelések terén veszített értékes pontokat

Ha valakinek jobban bejön a 2013 utáni, átdolgozott verzió, kétmillió forinttól már ilyet is találhat, míg újabb félmilliót rááldozva elérhetőek az 1,2 literes TCe motorral felszerelt változatok. Érdekesség, hogy nagyritkán felbukkannak a Duster kétszemélyes, tehergépkocsi kivitelei is, ezekért általában 1,3-1,8 millió forintot kérnek, azaz nagyjából 20-30 százalékkal kevesebbet, mint a hasonló futásteljesítményű személyautókért.

Olvassa el további cikkeinket!