Életút Múltidéző

Peres László élettörténete:
Endurózás egy életen át

Ha motoreladásokról esik szó, sok márka kesereg mostanság, a BMW-nél azonban szabályosan tapsikolnak örömükben. A remek értékesítési adatok elsősorban a BMW GS sorozatnak köszönhetők, mely talán soha nem jön létre, ha Peres László édesapja nem sérül meg a második világháborúban.

A BMW müncheni múzeumában állok, körülöttem csupa felbecsülhetetlen relikvia, s vagy félszáz újságíró, akik a NineT néven debütáló kétkerekű újdonságot várják. Nagy nap ez a mai, a modellbemutatót ugyanis a BMW Motorrad kilencvenedik születésnapjára időzítették, s tulajdonképpen mindenki itt van, aki számít a bajor márkánál. Míg a színpadon zajlanak az események, lopva a közönséget kémlelem, felfedezve Stephan Schallert, a vállalat elnökét, s tőle nem messze Peres Lászlót, aki közel negyven évig dolgozott a kék-fehéreknek.

Peres László 1948. június 5-én született Münchenben, s közel negyven évig dolgozott a BMW-nél. Az enduroversenyzőként is elismert technikus a BMW GS modellcsalád szülőatyjaként vált híressé. Képünkön a legendás R 80 G/S-sel (fénykép: Kovács Zsigmond)

Villámként csap belém az interjú lehetőségének gondolata, s a rendezvény végeztével azonnal felé veszem az irányt. Németül szólítom meg, váltunk is így pár szót, de mikor kiderül, hogy magyar vagyok, nevetve vált át nyelvünkre. – Interjú? Szívesen… – mosolyog rám, és átsétálunk egy csendesebb terembe, hogy egy 49 éves Isetta társaságban elevenítsük fel a múltat.

Az asztal túlfelén Herr GS, azaz Peres László

KZS: Nagyon jól beszél magyarul, hazánkban tanulta a nyelvet?

PL: Nem, jómagam már Németországban születtem, de édesapám szinte csak magyarul szólt hozzám, tőle sajátítottam el a nyelvet. A második világháborúban megsebesült, és Münchenbe került kórházba, itt ismerkedett meg szintén erdélyi származású édesanyámmal, aki ápolóként dolgozott az intézményben. Kapcsolatuk szerelembe fordult, hamarosan össze is házasodtak, de a háború után már nem költöztek vissza az elcsatolt területre, inkább helyben telepedtek le.

KZS: Nehéz idők jártak akkoriban Németországban is, hogy sikerült boldogulnia a családnak?

PL: A szüleim dolgos emberek voltak, így viszonylag könnyen megtalálták számításukat, ugyanakkor nekem is sikerült megfelelő oktatást biztosítaniuk. A helyi gépipari technikumba jártam, ahol járművillamosságot tanultam, otthon pedig a motorjaimat bütykölgettem. Volt például egy Kreidler mopedem, amit nagyon szerettem, de a nagy pillanat akkor jött el, mikor vettem egy 250-es Adlert és átalakítottam terepmotorrá. Imádtam a gépeket és a természetet, s a kettőt úgy fűztem össze, hogy az erdőkben motoroztam.

KZS: Hogy jött a BMW?

PL: Volt egy nagyon kedves barátom, bizonyos Alex Mayer, aki mestere volt az endurózásnak, s nem mellesleg a BMW-nél dolgozott. Sokat motoroztunk együtt, s egyszer megkérdezett, hogy nincs-e kedvem náluk elhelyezkedni. Örömmel igent mondtam, s két nap múlva már ott álltam a részlegvezető előtt, akivel gyorsan megtaláltuk a közös hangot. Tisztán emlékszem, 1970. január 15. volt, hideg téli nap, de boldog voltam, mert nagyon szerettem volna főállásban motorokkal foglalkozni.

Gyakorlati tapasztalatok birtokában

KZS: Milyen feladatok hárultak Önre?

PL: Eleinte egyszerű szerelési munkák, aztán a kutatási és fejlesztési osztályra kerültem, ahol a mérnökök munkáját segítettem. Főleg vázakkal, illetve kerekekkel kísérletezünk, amit nagyon élveztem, mert minden nap újat tanulhattam. Persze emellett otthon sem tétlenkedtem, volt egy Maico 440-es terepmotorom, azt fúrtam-faragtam szabadidőmben.

KZS: Innen már egyenes volt az út a GS-ig?

PL: Nem igazán… Sajnos a tanulmányaim miatt egy időre fel kellett függesztenem munkát, s mikor újra jelentkeztem, nem tudtak rögtön helyet biztosítani a K+F osztályon. Ezért aztán az első évben ismét mint egyszerű szerelőt foglalkoztattak, s csak azt követően kerültem vissza a régi pozíciómba, hogy a 1973-as válság után stabilizálódott a cég pénzügyi helyzete. Mindenesetre egyre többet versenyeztem enduró kategóriában, s egészen jó helyezéseket értem el. Nem voltam különösen tehetséges, de rengeteget edzettem, és értettem a dolog műszaki oldalához, ami óriási előnyt jelentett. Főként a német bajnokságban (Motorrad Gelande Meisterschaft) indultam, s általában a 4-5. helyen végeztem, kivéve 1978-at, mikor ezüstérmesként zártam a szezont.

Peres László úr az 1978-as amtzelli versenyen
Jelenkorunk enduróihoz mérten rendkívül súlyos és nehezen irányítható volt a G/S, de a maga korában ütős modellnek számított. Fotónkon Peres László úr látható, miként a prototípussal küzd az 1978-as amtzelli versenyen

Főszerepben Peres László: így született az első BMW GS

KZS: Méghozzá egy BMW-vel…

PL: Igen, a G/S prototípusával, de volt egy Maico 760-am is, amivel szintén versenyezgettem, s mondanom sem kell, a feletteseim nem igazán voltak elragadtatva tőle. Szóltak is, hogy ne álljak rajthoz a Hatnaposon, de megtettem, és ugyan eltörtem a lábam, megharagudtak rám, s kitették a szűröm. Aztán némi mosolyszünetet követően csak összebékültünk, és folytatódhatott saját terepmotorunk fejlesztése, korábban ugyanis sikerült rábeszélnem őket, hogy mi is lépjünk be a kategóriába. Végül 1980. szeptember elsején mutattuk be a sajtónak a híres R 80 G/S-t, ami a Gelände és Straße, azaz a terep és közút szavak összevonásával kapta nevét.

Lendületben a magyar származású motorfejlesztő. Terepes motorversenyzőként pontosan tudta, mire van szüksége a bukósisakos utazóknak

KZS: Mekkora szerepe volt a motor megalkotásában?

PL: Tulajdonképpen szabad kezet kaptam a tervezésénél, csupán annyi kérés volt a vezetőség részéről, hogy minél nagyobb hányadban használjunk már korábban is alkalmazott alkatrészeket. Így aztán az R65 vázába faragtuk be a 247-es típuskódú, kéthengeres, levegőhűtéses, 797 köbcentis boxermotort, ami a megnövekedett, egyszersmind változatos igénybevételt figyelembe véve elektronikus gyújtást, nikaszilos hengereket és könnyebb lendkereket kapott. A módosításoknak hála – még rendkívüli tartósság mellett is – ötven lóerőt sikerült kicsikarnunk a blokkból, nem is csoda, hogy ilyen népszerű lett.

A nyolcvanas évek elején még Peres úr is aktívan versenyzett, stílszerűen a vezetésével tervezett R 80 G/S-sel
A nyolcvanas évek elején még Peres úr is aktívan versenyzett, stílszerűen a vezetésével tervezett R 80 G/S-sel

KZS: Mi történt azóta?

PL: Mikor színre lépett az R 80 G/S, azt hittük, túl vagyunk a nehezén, de így visszanézve, tulajdonképpen csak akkor kezdődött minden. Az elmúlt 23 évben tucatnyi új GS-t mutattunk be, s büszkén mondhatom, hogy a világ legnépszerűbb, s persze legjobb túramotor-családját sikerült megalkotnunk. Jómagam egészen 2008 júliusáig dolgoztam aktívan a cégnél, tehát kisebb kihagyásokkal 38 és fél évig tartoztam a márka csapatához. Ilyen-olyan rendezvényekre ma is ellátogatok, de inkább a családommal igyekszem tölteni az időmet.

A müncheni BMW Múzeum halljában mindenkiről van egy rajz, aki komoly szerepet játszott a márka életében. Közöttük van Laszlo Peres is, portréja alatt az alábbi idézettel: „Gyengéden, amennyire lehet, és keményen, amennyire szükséges.”

KZS: És a motorozás megy még?

PL: Már nem vagyok olyan bátor, mint egykoron, de még mindig örömmel szállok nyeregbe. Például minden évben vezetek endurótúrákat Magyarországon, persze zárt keretek között, s főként ismerősök csatlakoznak. Ezek nagyon felemelő pillanatok, és nem csak a motorozás miatt, hanem mert nagyon szeretem Magyarországot. Bár Münchenben születtem, a magyarság nagyon fontos a számomra, s büszke vagyok rá, hogy szüleim erről a vidékről származnak.

Olvassa el további cikkeinket!