Autó Bemutató

Újdonságok az IAA Transportation kiállításon

Szeptember közepén Hannoverben gyűltek össze a világ haszonjárműgyártói, tudniillik itt zajlott az IAA Transportation kiállítás. A program fontosságát jelzi, hogy 41 országból csaknem 1700 cég állított ki, s ehelyütt adták át az Év Furgonja, vagyis az International Van Of The Year verseny díjait.

Szeptember közepén Hannoverben gyűltek össze a világ haszonjárműgyártói, tudniillik itt tartották az IAA Transportation 2024 rendezvényt. A program fontosságát jelzi, hogy 41 országból csaknem 1700 cég állított ki, s ehelyütt adták át az Év Furgonja, vagyis az International Van Of The Year verseny díjait. Írásunkban a seregszemle legérdekesebb újdonságait mutatjuk be.

Térelválasztók, kivehető polcrendszerek egyaránt megtalálhatóak lesznek a felszerelési listán

Manapság már a haszonjárműveknél sem feltétlenül a raktér befogadóképességéről vagy a teherbírásról szólnak a híradások, inkább a hajtáslánc, a vezetéstámogató rendszerek sokasága és a felhasználhatóság áll a középpontban. Utóbbira helyezi a hangsúlyt a Kia az egyelőre tanulmányként megjelent új platformjánál, amit a dél-koreai vállalat sokat sejtetően Platform Beyond Vehicle-nek (PBV), vagyis járművön túlmutató padlólemeznek hív.

A CES kiállításon láthattuk először a Kia jövőbe mutató járműcsaládját

Ezt különböző felépítményekkel (sokszemélyes minibusz, nyitott vagy zárt áruszállító, taxi stb.) látják el, ráadásul az eltérő igényekhez utólag is hozzáigazítható a rugalmasan módosítható, acélból és műanyagból készülő szerkezet.

Letisztult, egyszerű külsőt rajzoltak a Kia modellcsaládjának, belül pedig sík padló, számtalan újrahasznosított műanyagból formázott kárpitelem és nagyméretű digitális műszeregység teszi fel a pontot az i-re

Magyarán a tulajdonos – mint egy építőjátéknál – maga is megváltoztathatja járműve kialakítását attól függően, hogy mire van szüksége. Ezenfelül az önvezetésre is felkészített PBV a tartós bérlettel foglalkozó cégek, szállítmányozók stb. mindennapjait könnyebbé tévő, jövőbe mutató műszaki megoldásokat is felsorakoztat. Ilyen az egyes példányok mozgásának összehangolásában szerepet játszó, fejlett adatkommunikáció, hogy a lehető legtöbb időt tölthessék munkával a Kia modelljeiből álló flották.

Városi minifurgon vagy áruterítő kocsi? A Kia újdonsága szinte minden igényre kínál megoldást

Mindemellett – a mesterséges intelligenciát felhasználva – „beszélgetnek” a kocsik a tulajdonos vagy bérlő egyéb eszközeivel, integrált rendszereivel, így növelve az adott cég működésének hatékonyságát. A PV5 nevű alapmodell sorozatgyártású változata 2025-ben érkezik, a legkisebb PV1 és a legnagyobb PV7 – a moduláris felépítményekkel együtt – egy későbbi időpontban mutatkozik be.

Teljesen átalakult a Volkswagen Transpoter

A közszemlére tett világújdonságok közül kiemelendő a friss Volkswagen Transporter, illetve annak Kombi és Caravelle néven futó személyszállító kiadása. A Ford Transit Custom közeli rokonának tekinthető négykerekű 3100 vagy 3500 mm-es tengelytávval, kétféle tetőmagassággal, furgonváltozatban különböző válaszfal- és üléselrendezéssel érhető el, emellett rendelhető dupla fülkés platós és dobozos kivitel.

A Transporter vontatási kapacitása elérheti a 2,8 tonnát, a legnagyobb modellváltozatba pedig három EUR-raklap is gond nélkül befér. A felszerelési listán temérdek kényelmi és biztonsági berendezés található

Alighanem sokan örülnek majd neki, hogy a személyszállító megvásárolható taxiként vagy – Caravelle PanAmericana néven – emelt hasmagasságú terepjáróként. Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a T6.1 jelű elődhöz mérten számottevően nőtt a vontatási és szállítókapacitás, valamint a teherbírás. Ilyeténképpen a furgon 5050 mm hosszú alapkiadása immáron 5,8 köbméternyi cuccot nyel el, míg az 5450 mm-re terpeszkedő nyújtott, magas tetejű Transporterbe 9 köbméternyi áru zsúfolható.

Sokféle összeállításban megrendelhető a Caravelle, az utasok kényelmét állítható ülések, panoráma napfénytető és megannyi kényelmi extra szolgálhatja

Ami a hajtásláncokat illeti, háromféle turbódízel alkotja a kínálat gerincét, mellettük tölthető hibrid és háromféle tisztán elektromos erőforrás szintúgy elérhető. A teljesítményskála 110-től 286 lóerőig terjed, a belső égésű motorral felszerelt modellek hatfokozatú kéziváltóval vagy nyolcgangos automatikus egységgel érkeznek.

A Renault Master nyerte az Év Furgonja díjat

Az IAA Transportation (Internationale Automobil-Ausstellung) kiállítás adott otthont az International Van of The Year Award (IVOTY), vagyis az Év Furgonja választás díjkiosztójának. A rangos elismerésre idén öt modell pályázott, nevezetesen a Ford Transit Courier, a Ford E-Transit Custom, a Mercedes-Benz Sprinter, a Renault Master, valamint a Stellantis ProOne Large Van család, melynek tagjait Citroën Jumper és Relay, Fiat Ducato, Opel és Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, valamint Toyota Proace Max néven is forgalmazzák. A 25 tagú zsűri végül egyhangú pontozással a Renault fuvarosát hozta ki győztesnek, mögötte – megosztott második helyezést elérve – a Ford E-Transit Custom és a Stellantis ezerarcú mindenese végzett.

Negyvennél is több változatban készül a Master, a legnagyobb kivitel puttonyának befogadóképessége eléri a 22 köbmétert. Az elektromos kiadásokat 96 vagy 105 kW-os erőforrással, továbbá 40 vagy 87 kWh-s aksival szerelik fel

Az IVOTY 33 éves történetében ötödször szerezte meg a győzelmet a francia márka, az új padlólemezre épülő Master győzelmében szerepet játszott felépítményválasztékának sokszínűsége és akár kéttonnás terhelhetősége. Az elsőkerék- vagy hátsókerék-hajtással megvásárolható haszonjárművet eleddig dízel- és villanymotorral árulták, de Hannoverben rivaldafénybe állt a hidrogén tüzelőanyagcellás prototípus is, amit három év alatt fejlesztettek ki. A 7,5 vagy 9 kilogrammos hidrogéntartállyal és 20 kWh-s akkumulátorral ellátott, tiszta üzemű Master jövőre jelenik meg a kereskedésekben.

Olvassa el további cikkeinket!