Extra Piaci információk

Új jogsiszabályok az EU-ban

Az Európai Parlament elfogadta az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó új, szigorúbb szabályrendszert. Az átalakítás célja a közlekedésbiztonság növelése és az egységesebb uniós szabályozás megteremtése. Lássuk, mik az új jogsiszabályok!

Ez a téma jó ideje napirenden volt, hiszen a javaslatcsomagot tavasszal már elfogadta az unió tagállami miniszterekből álló Tanácsa. A módosítások között szerepel a digitális jogosítvány bevezetése, a kezdő vezetők számára előírt kétéves próbaidő, szigorúbb orvosi alkalmassági vizsgálatok, valamint az, hogy az uniós tagállamok kölcsönösen elismerjék egymás vezetéstől eltiltásait.

Ilyen változásokat hoznak az új jogsiszabályok

Röviden összefoglaljuk, mivel számolhatunk a döntés nyomán:

  • Digitális jogosítvány: bevezetik az okostelefonon is használható digitális vezetői engedélyt. Természetesen továbbra is kiadják a hagyományos, fizikai kártyát.
  • Kezdő sofőrök próbaideje: a friss jogosítványosokra legalább két évig szigorúbb szabályok vonatkoznak, többek között az alkoholfogyasztás és az utasszállítás tekintetében.
  • Új oktatási és biztonsági elemek: az új irányelv a korszerű vezetéstámogató rendszerek szélesebb körű használatát, valamint a gyalogosok és kerékpárosok fokozott védelmét ösztönzi.
  • Egészségügyi alkalmasság és érvényességi idők: az autó- és motorjogosítványok legfeljebb 10–15 évre hosszabbíthatók meg, míg 65 év felett gyakrabban kell orvosi vizsgálatot végeztetni. Szükség esetén utánképzés is előírható.
  • Uniós szintű eltiltások: a súlyos szabálysértések miatti vezetéstől eltiltás minden tagállamban érvényes lesz – aki például Romániában elveszíti a jogosítványát, az nem vezethet Németországban és Spanyolországban sem.
Az eredeti javaslatcsomagban szerepelt egy vitatott módosítás is, amely az A1 és A2 kategóriás motorosokra alacsonyabb sebességhatárokat írt volna elő autópályán és gyorsforgalmi úton. Mivel így a forgalom résztvevői között nagy sebességkülönbség alakult volna ki, a balesetveszélyre tekintettel a képviselők végül elvetették az ötletet

Szintúgy lekerült a napirendről az a javaslat, hogy amelyik sofőr hazájában vezethet B kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis gépet, ugyanezt megtehesse az egész Unió területén. A FEMA (Európai Motorkerékpáros Szövetség) szerint ez a lehetőség környezetvédelmi és közlekedésszervezési szempontból is előnyös lett volna, hiszen a kis helyen elférő motoroknak köszönhetően csökkennének a torlódások, egyúttal mérséklődik a zaj- és légszennyezés.

A tagállamoknak legfeljebb három évük van az új regulák bevezetésére. Tekintve, hogy Magyarországon már most is tíz évig érvényesek a vezetői engedélyek, az idősek gyakrabban vesznek részt orvosi vizsgálaton, a kezdő vezetők próbaideje része a hazai rendszernek és az alkoholfogyasztás minden járművezetőnek tilos, az uniós döntésnek itthon nem igen lesz érezhető hatása.

Olvassa el további cikkeinket!