Tanácsok Üzemeltetetési tanácsok

Hogyan óvjam meg a hajtásláncot? (Tudatos autózás – 5. rész)

Az új autók árait elnézve joggal hihetnénk, hogy az örökkévalóságnak készülnek, erről azonban szó sincs, sőt korunk járműveinek futásteljesítménye sok esetben alulmúlja a régi, mára elavult gépekét. Szerencsére élettartamuk némi odafigyeléssel jócskán kitolható, ezért összeszedtük, hogyan óvjuk meg a hajtásláncot az üzemeltetés során.

Járműtulajdonosként nemcsak az autó vételárát kell kigazdálkodnunk, hanem az üzemeltetési költséget is, ezért nem árt odafigyelni a kocsira, illetve úgy használni és karbantartani, hogy a lehető legtovább fusson. Ez társadalmi érdek is, hiszen mindegy melyikünknél romlik el a jármű, saját autógyár híján külföldről kell újat importálni, s ez bizony a nemzetgazdaságra is hatással van. Hogy minél kevesebb meghibásodás hátráltassa életünket, feltétlenül érdemes betartani pár írott és íratlan szabályt.

Mi a titok? Megfelelő karbantartás és helyes üzemeltetés

Egy személyautója motorja általában az 1500 és 3500 közötti fordulatszám-tartományban dolgozik a hétköznapokon, ami leegyszerűsítve annyit jelent, hogy percenként átlagosan 2500 fordulatot tesz meg a főtengely. Ha egy órát megyünk, az összfordulatok száma máris 150 ezerre kúszik fel, a teljes élettartam során (napi 2,5 óra autózás, évente 250 napon, tíz évig) pedig elérheti az egymilliárdot is.

A henger furataiban kialakult fehér réteg nem más, mint vízkő. Megjelenésével romlik a hűtőrendszer hatásfoka, a motor élettartama pedig csökken

Ez elképesztően magas érték, melynek alapvető feltétele, hogy a gyári előírás szerint üzemeltessük a kocsi minden egyes porcikáját. Ebből fakadóan az első és legfontosabb tanács, hogy tüzetesen olvassák át a járműhöz mellékelt használati utasítást (ha nincs meg, az internetről szinte minden modellhez letölthető), s minden passzust tartsanak be, főként a szervizintervallumokra vonatkozóan! A motor üzemszerű működéséhez elengedhetetlen a konstrukcióhoz igazodó olaj, ezért csak és kizárólag olyan viszkozitású kenőanyagot érdemes használni, amit a gyártó előír. Szintén fontos, hogy időben megtörténjenek a cserék, mert az elöregedő olaj már nem védi elég hatékonyan a terhelésnek kitett felületeket, mi több, eltömítheti az olajcsatornákat, ezzel végleg megfosztva a kenéstől az alkatrészeket.

Ha a hűtőfolyadék eléri fagypontját, és tágulni kezd, a motor oldalán kialakított fagydugók kilökődnek. E fagydugók egyike helyére akár előmelegítőt (képünkön) is szerelhetünk, igaz, kisebb a hatásfoka, mint a nagyobb készülékeknek

A szervizlátogatás során olajszűrőből is feltétlenül szereltessünk be újat, különben a felgyűlt fémreszelékek és egyéb szennyezőanyagok a hajtóműben maradnak, tovább koptatva a hengerfalat, a főtengelycsapágyat stb. Tudom, senki nem szeret a motortérben turkálni, de az általános vizsgálatot a vezető maga is elvégezheti. Ha van rá módjuk, kérem, legalább havonta egyszer legyenek kedvesek ellenőrizni az olajszintet, és pillantsanak be a kocsi alá, nincsenek-e foltok a motor alatt.

Árt a hideg motornak a magas fordulatszám?

Bármily hihetetlen a motor elhasználódásában a hidegüzemnek is oroszlán szerepe van. Egy hidegen járatott motor annyit kopik tíz perc alatt, mintha órákig nyüstöltük volna üzemi hőmérsékleten, és károsanyag-kibocsátása is sokkal-sokkal magasabb. Ebből fakadóan rövid utakra egyszerűen nem érdemes beindítani az autót, ha némi sétával vagy tömegközlekedéssel elérhető a kitűzött cél, inkább válasszuk az alternatív megoldást, ezzel a motort és a bolygót is kíméljük, nem beszélve saját egészségünkről. Az sem mindegy, hogy a motor miként éri el az üzemi hőmérsékletet. Ezzel kapcsolatban eltérőek a vélemények, de alapvetően kijelenthetjük, hogy nem éri meg alapjáraton melegíteni a hajtóművet, mert terhelés híján lassabban melegszik be, tehát erősebb a kopás. A megoldás az ún. kímélő használat, azaz amint lehet, keljünk útra, de míg a hűtőfolyadék nem éri el az ideális hőfokot (típusonként változó, kb. 90-110 Celsius fok), ne pörgessük 2000-2500 percenkénti főtengelyfordulat fölé. Emellett van még egy megoldás is, nevezetesen az előmelegítő (pl. Forsz, Schriffert).

A képen látható motorban éveken át nem cseréltek olajat, így megfigyelhető, miként néz ki az olajsár. Ez a massza nem csak eltömíti a járatokat, hanem a motor működését is nehézkesebbé teszi, hiszen nő a súrlódás

Ez nem más, mint egy zárt tartályba helyezett, nagy teljesítményű fűtőszál, ami pofon egyszerűen beköthető a hűtőrendszerbe, s 230 voltról működtethető. A 10-15 ezer forintos készülék – környezeti hőmérséklettől függően – 30-45 perc alatt felmelegíti a hajtóművet, megkímélve a motort a kopástól, a tulajdonost pedig a hidegtől. Ha időzíthető konnektorba (kb. 2-4 ezer forint) dugjuk, reggelente már munkára készen vár bennünket az autó, s azonnal fűthetünk.

Autóklub-logó sárga színátfedéssel

A jármű állapotmegőrzésével kapcsolatos alapvető tanácsokat nem érdemes egyetlen cikkbe sűríteni, ezért következő részünkben is ezzel a témával foglalkozunk majd. Áttekintjük többek között a levegőszűrőre, üzemanyagra és a váltóra vonatkozó legfontosabb tudnivalókat, s annak is utánajárunk, mire kell figyelni a turbós autót üzemeltetőknek. Addig is vezessenek tudatosan, és gond esetén hívják a MAK segélyszolgálatát a 188-as számon, hogy Sárga Angyalaink segíthessenek a bajban!

Hogyan védi a hűtőt és a motort a fagyálló?

Mint ismeretes, a járművekben motorját nem hűtővíz, hanem etilén-glikol bázisú hűtőfolyadék óvja a túlmelegedéstől, s ez bizony óriási különbség. Az alacsonyabb fagyponton túlmenően a legfontosabb eltérés, hogy a hűtőfolyadék esetében jelentősen kisebb a vízkő lerakodósának esélye, így kevésbé valószínű, hogy eltömődnek a járatok, vagy olyan réteg alakul ki a hűtőradiátor, illetve a motorban kialakított „víztér” falán, ami gátolja a hőcserét. A hűtőfolyadék további előnye, hogy kevésbé korrodálja „környezetét”, és kenést ad a szivattyúnak (vízpumpa), így azt sem kell ideje korán cserélnünk.

Így fest a vízpumpa, ha vizet használunk hűtőfolyadék helyett, s elmulasztjuk cseréjét. Nem érdemes kockáztatni…

Ha a hűtőfolyadék helyett egyszerű vizet töltünk a rendszerbe, a téli időszakban számítsunk rá, hogy a táguló nedű szétrepesztheti a blokkot vagy egyéb alkatrészeket, ezzel olyan kárt okozva, amit rendszerint már nem gazdaságos javítani. A probléma kiküszöbölésére ugyan alkalmaznak fagydugókat a gyártók (ez tágulás esetén kilökődik, helyet adva a folyadéknak), de nem mindig ezek közelében fagy el a rendszer, nem érdemes tehát kockáztatni. Szintén költséges meghibásodást reszkírozunk, ha felforr a víz, ezért ha azt tapasztaljuk, hogy a hőmérő mutatója átlépi az ideális tartományt, azonnal állítsuk le az autót, s addig ne indítsuk újra, míg nem találtuk meg a hiba okát, s nem töltöttük fel újra a rendszert. Figyelem, a hűtőfolyadékra vonatkozólag is a gyártó ajánlásait kövessük, mert egyes változatok például „megeszik” az alumínium hengerfejet. Emellett soha nem keverjük a folyadékokat, mert megeshet, hogy reakcióba lépnek egymással, s ennek megint csak a motor látja kárát. Hála a technika fejlődésének, egyre inkább elterjednek az ún. víznélküli hűtőfolyadékok (pl. Evans), melyek -40 és +180 Celsius fok között használhatók, ugyanakkor nem tágulnak és nem korrodálják a fém alkatrészeket, így cseréjükre sincs szükség.

Olvassa el további cikkeinket!