Jó állapotú, megbízható használt autót találni nem könnyű, de nem is lehetetlen. Aki betartja a használtautó-vásárlás alapszabályait, nem igazán nyúlhat mellé, és megspórolhatja az újonnan vett járművek jelentős értékvesztését! Tippek és trükkök tudatos vezetőknek.
Hogy megkönnyítsük olvasóink dolgát, csokorba szedtük a legfőbb tudnivalókat a jármű kiválasztásától kezdve, az átvizsgáláson át, egészen a szerződéskötésig. Lássuk hát a használtautó-vásárlás 12 alapszabályát!
1. Légy türelmes, ne kapkodd el az autóvásárlást!
Hála a magyar piac sajátosságainak, itthon viszonylag nehéz megkímélt, rendszeresen szervizelt autóra bukkanni, pláne, ha az idősebb korosztályból válogatunk. Nem árt tehát már az elején tisztázni magunkban, hogy ez nem lesz egy könnyű szülés, megeshet, hogy hetekig, hónapokig kell várnunk a nagy Ő-re.

Ennek az időszaknak megvannak a maga mélypontjai, de ne adjuk fel a küzdelmet, mert bárminemű megalkuvás súlyos kiadások formájában üt vissza. Előbb-utóbb úgyis felbukkan a hőn áhított hirdetés: „keveset futott, sérülésmentes, garázsban tartott, szervizkönyves, ritkán használt stb-stb.”
2. Gyűjts össze minél több információt a járműről!
Rengeteg időt nyerhetünk, ha már telefonon rákérdezünk a sarkalatos pontokra. Érdeklődjünk, hogy mennyit futott az autó, karambolozott-e már, s hogy milyen állapotban van. Amennyiben az eladó részletes, kielégítő válaszokat ad, az máris jó jel, ha viszont igyekszik kibújni a kérdések alól, vagy nem szimpatikus, inkább keressünk másik kocsit. A szervizkönyv meglétét illetően hazánkban faramuci a helyzet. Az idősebb autóknál csak ritkán vezetik, s ha meg is van, a bejegyzéseket utólag is bepecsételhették, a hitelesség tehát nehezen megállapítható.

3. Használtautó-vásárlás csak nappal!
Bármily meglepő, sokan elkövetik azt a hibát, hogy este, munka után mennek el autót venni, aztán jön a reggel és a kellemetlen meglepetések sora. Ezt elkerülendő, időzítsük reggelre a találkozót, már csak azért is, mert a hidegindításból sok minden kiderül (lásd a 9. pontot). A vizsgálathoz vigyünk magunkkal kesztyűt, és egy rongyot, amire le tudunk térdelni, mikor az autó alját ellenőrizzük, s nem árt egy mágnes se, azzal ugyanis át tudjuk vizsgálni a karosszériát. A gitthez nem tapad… Elővigyázatosságból igyekezzünk úgy szervezni a dolgokat, hogy biztonságos helyen találkozzunk az eladóval, s vigyünk magunkkal valakit, a szerződés megkötéséhez úgyis szükségünk lesz tanúra.

4. Az ütött-kopott karosszéria nem sok jót ígér
A műszaki tartalom ellenőrzése előtt tüzetesen nézzük át a karosszériát. Ha a lámpák, lökhárítók csálén állnak vagy a kasztnielemek, ajtók illesztései nem pontosak, biztos, hogy már volt törve az autó, miként a hiányzó díszléc és a rossz minőségű fényezés is árulkodó. A feltűnő hibák komoly karambolról és/vagy szakszerűtlen javításról tesznek tanúbizonyságot, s a külső nyomok rendszerint csak a jéghegy csúcsát jelentik, a lemezek alatt ki tudja, mi rejtőzik. Mindent egybe vetve, törekedjünk olyan kocsit vásárolni, ami megúszta a baleseteket, mert bármilyen legyen is a javítás, valami nyoma mindig marad, és ez sokat ront az autó értékén.
5. Mire utal az elhanyagolt, koszos utastér?
Nem túlzok különösebben, ha azt mondom, a belsőtér állapota mindent elárul az autóról és gazdájáról. Aki elviseli a koszos, igénytelen környezetet, az nagy valószínűséggel a műszaki karbantartásra sem fordít figyelmet, így az utastér az autó általános kondíciójának fokmérője. Vizsgálata azért is fontos, mert itt ellenőrizhetjük, hogy valós-e a kilométeróra állása. Pár tízezer kilométert futott autóban nem lehet kopott az üléskárpit, a kormány, a pedálgumi és a sebességváltó gombja, a kárpitoknak pedig „fixen kell állnia”, ha lötyögnek, feltehetően már szerelték őket. Gyanúra adhat okot továbbá, ha a műszerfalon csavarlyukak árválkodnak, megeshet ugyanis, hogy korábban taxióra volt felfogatva…

6. Kezdd az átvizsgálást az autó aljával!
Hogy semmi ne maradhasson ki, indítsuk lentről a vizsgálatot, és főbb egységenként haladjunk felfelé. Elsőként szemrevételezzük a gumikat, ha valamelyik féloldalasan kopott, vélhetően futómű problémával állunk szemben, míg a középrész illetve a két szél szeparált kopása helytelen guminyomásra, azaz gondatlan tulajdonosra vall. A futófelület mellett nézzük át az abroncsok többi részét is, mert ha valahol dudort találunk, az bizony szálszakadást jelent, amitől berázhat a kerék, és tönkremehet például a kerékagycsapágy. Ha a felni lyukain befér az ujjunk, ellenőrizhetjük a féktárcsák peremét is (Vigyázat, forró lehet!). Amennyiben a fékbetétekkel érintkező résznek egy milliméternél nagyobb válla van, valószínűleg közel a csere ideje.
7. A használtautó-vásárlás előtti ellenőrzés érintse a futóművet!
A magyar úthálózatnak köszönhetően a hazai autók futóműve fokozott terhelésnek van kitéve. Tekintettel a magas javítási költségekre, kevesen szedetik rendbe a felfüggesztéseket eladás előtt, nekünk pedig sokat kell költenünk, ha nem szúrjuk ki a hibákat. A mustra első lépéseként próbáljuk ki a lengéscsillapítókat, azaz két tenyérrel nyomjuk le a kerék felett a karosszériát, méghozzá ütemesen, többször egymás után. Ha az elengedést követően a futómű azonnal visszaáll alaphelyzetbe, minden oké, de ha hintázni kezd, valami nincs rendben. Szintén az elhasználódást jelzi, ha a lengéscsillapítón olajfolyást észlelünk. Ezt követően rángassuk meg a kerekeket. Ha kotyogást, lötyögést érzünk, nagy eséllyel a kerékagycsapágy és/vagy a futómű gumialkatrészei adták meg magukat. Végezetül mozgassuk meg a kormányt jobbra-balra, és közben figyeljük a kereket. Ha nagy a holtjáték, a kormánymű fogasléce vagy a gömbfej kopott.

8. Jusson idő a motortér szemrevételezésére!
Laikusként nehéz eligazodni a motortérben, de kis iránymutatással itt is elvégezhetjük az állapotfelmérést. Némi olajfolyás nem feltétlenül jelent komoly problémát, tömítéscserével orvosolható a dolog, ennél sokkal feltűnőbb, ha ragyog a motor, mert a tisztára mosott erőforrásról nehéz megmondani, hogy ereszti-e valahol a kenőanyagot. Ha már felnyitottuk a motorháztetőt, nézzük át a karosszéria nyúlványokat is. Ha hegesztési nyomokat találunk vagy harmonikaszerű deformálódást, tuti, hogy már „kapott” a gép, miként a szedett-vedett csavarok és csőbilincsek is kalandos előéletről mesélnek.

9. Mi utal a generátor, a kuplung és a vízpumpa hibájára?
Beszéljük meg a tulajdonossal, hogy hideg motorral várjon bennünket, így ellenőrizhetjük, hogy „pöccre” indul-e az aggregát. Ha igen, vélhetően nincs szét hajtva, és az akkumulátort sem kell cserélni. Mikor már jár a motor, hajoljunk közel hozzá, és füleljünk! Nem csúszhat az ékszíj, nem adhat ki sípoló hangot a vízpumpa, a generátor, a szervo-szivattyú és kuplung csapágya, és persze maga a motor sem kopoghat, zöröghet. Rendkívül fontos, hogy milyen színe van a kipufogó füstnek. Akkor jó, ha színtelen vagy halványszürke. Ha fehér, akkor víz jutott az égéstérbe, ha kékes, akkor olaj. Mindkettő komoly problémát jelez… Végezetül ellenőrizzük a fék- és motorolaj szintjét, mert ez is a tulajdonos hozzáállásáról tájékoztat.
10. Mindenképpen tegyél próbakört a kinézett autóval!
Mielőtt döntenénk, tegyünk meg egy nagyobb karikát az autóval, lehetőleg minél változatosabb útviszonyok között. Eleinte, míg a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet, csekkoljuk le a „körítést”. Menjünk rosszabb minőségű aszfaltra, és figyeljük a futómű reakcióit a gödrökre. Ha kopogó hangot ad ki, elkoptak a gumiszilentek, ha hintázik, a lengéscsillapító rossz, ha pedig nem elég közvetlen a kormányzás, akkor a gömbfejek érettek meg a cserére. Ezt követően teszteljük az egyenesfutást. Az autónak nem csak szimpla gurulás közben kell – kormányzás nélkül – egyenesen haladnia, hanem erőteljes gyorsítás és fékezésben közben is. Miután bemelegedett az erőforrás, figyeljük meg, hogy esetleg rángat-e, s miként viselkedik a különböző fordulatszám-tartományokban.

11. Mielőtt döntesz, kérdezz meg egy járműszakértőt!
Saját átvizsgálásunk természetesen nem adhat pontos képet az autó állapotáról, ha biztosra akarunk menni, vigyük el egy független szervizbe, és kérjünk teljes állapotfelmérést. Ez nagyjából 10-20 ezer forintba kerül, és a szükséges javítások árkalkulációját is tartalmazza. Ennyit még egy félmilliós autónál is megéri kifizetni, már csak azért is, mert „tesztelhetjük” az eladót. Ha nem akar belemenni a dologba, biztos, hogy rejteget valamit…

12. Légy körültekintő a hivatali ügyintézésnél is!
Ha végre meg van az igazi, jöhet a papírmunka. Az adásvételi szerződés tartalmára vonatkozóan szigorú szabályok élnek, ha valami kimarad, az okmányirodák elutasíthatják az átíratási kérelmet. Az iratok kitöltésekor ragaszkodjunk hozzá, hogy az eladó bemutassa személyigazolványát és lakcímkártyáját, cég képviselője esetén pedig kérjük el a cégkivonatot, az aláírási címpéldányt és a meghatalmazást. Amíg nem stimmel minden, elő se vegyük a pénzt! Fontos, hogy az eladónak bejelentési, a vevőnek pedig átíratási kötelezettsége van, előbbinek 8, utóbbinak 15 napot ad a jogszabály az ügyintézésre.