Autósélet-archív Múltidéző

Jól halad az autópálya-építés – félpályás sztráda Győrig, Völgyhidak, felüljárók az M3-ason.

A hetvenes évek végén gőzerővel folyt az autópálya-hálózat bővítése. Az Autósélet 1977-ben írt a fejlesztésekről.

Augusztusi lapunkban adtuk a hírt: az M1-es úton megfeszített erővel dolgoznak a félautópálya befejező munkálatain. A szakemberek novemberre tervezték, hogy átadják a Komárom-Győr közötti 31 km-es szakaszt. Ma már ezen a jó minőségű úton hajthatunk feledve a korábbi torlódásokat, a keskeny, kanyargós utat. Az M1-esen haladva kikerülhetjük most már a komáromi sorompókat. Útközben, a jobb oldalon kialakított leálló öblökben megpihenhetünk. Néhány év múlva már kevesen fognak emlékezni a régi 1-es út nehézségeire. Rövidesen hasonló sorsra jut majd a hármas út is.

Nagy energiákat emészt fel az M3-as építése

Az M1-es út átadása után hatalmas munkába ába fogtak az építők: fokozott ütemben folytatódik az M3-as autópálya építése. A tervek szerint egy új csomóponttól Gyöngyösig halad majd a kétszer két nyomsávos, új út. Csak néhány ponton fogja metszeni a 3-as út nyomvonalát: ez lesz az első autópályánk, amely mindjárt kétszer két nyomsávval készül. 

Talán még néhány olvasónknak ismerősen csengenek ezek a kifejezések: a gödöllői patkó kanyar, halálkanyar, a nagyrédei kaptató, de a mostani 3-as úton közlekedőknek is emlékezetes maradhat például Kistarcsán a veszélyes gyalogátkelő hely vagy az aszódi sorompó: még mindig ott vannak a virágok. Az új útnál, az autópályánál már új kifejezéseket kell megtanulnunk: Főforgalmi út, Kis bagi völgyhíd, többszintes, 21. es csomópont. Az új M3-as útnak a kiindulási pontja ott lesz, ahol most a Budapest-térkép fehér folttal jelez. Az Újpalotai lakótelep mellett, a Felszabadulás útján épül egy hatalmas új csomópont, folytatása a Körvasútsori felüljáró, végpontja a Hungária körúton lesz. Ez a hatalmas csomópont és folytatása a 3-as számú városi főforgalmi út akkor lesz kész, amikor a 3-as autópálya már Gyöngyöshöz ért. Addig az ún. seprű módszerrel tervezik a szakemberek, hogy megoldják az autópálya forgalmának bevezetését a fővárosba. Lássunk néhány példát, hogy lehet majd eljutni a fővárosból a 3-as számú autópályára! A kifelé vezető útvonalnak az Erzsébet királyné útját, a Kolozsvári utcát és a Bánkúti utat vesszük majd igénybe. A másik útvonal: Csömör utca Frankovics utca Hevesi Gyula utca. A bevezető szakaszok: Rákos út, Körvasútsori felüljáró, Erzsébet királyné útja vagy Huba Jenő tér, Árpád úti felüljáró, Árpád út, Béke út. A 3-as számú városi főforgalmi út a fővárosi tanács beruházása. Ha felépül, közel egyenes vonalon lehet majd az autópálya csomóponttól, a rákospalotai Felszabadulás úttól eljutni a Hungária körútra.

A tervek szerint az M3-аs autópálya első része a Kisbagi völgyhídig készül el. 1978-ban tervezik üzembe helyezni. A 256 méter hosszúságú, szép ívelésű völgyhíd a 34-es km-nél lesz. Az autópálya természetesen kikerüli Gödöllőt, és a környező helységeket kisebb csomópontok kötik majd össze a főütőérrel, az M3-as úttal.

A Sárga Angyaloknak is lesz bázisa

A 12-es km-kőnél Shell kutak állnak majd a szomjas autók rendelkezésére. Itt lesz a Magyar Autóklub 2. számú fővárosi műszaki állomása is, hasonló a Boldizsár utcaihoz. Gödöllőn lesz egyébként a 3-as autópálya mérnökségi telephelye is. Várhatóan innen indulnak majd portyázni az autópályára az országutak segítői, a Sárga Angyalok is. A következő szakasz a 21 km-es Kisbagtól Hatvanig tart. Forgalomba helyezése az V. ötéves terv feladata. Az aszódi csomópont után híd híd hátán: a Budapest-hatvani vasútvonalat egy 158 méteres hosszúságú felül járó íveli majd át. Háromszintes csomópont épül Hatvannál alul a Bér patak, felette fut a 21-es út forgalma, még feljebb az autópálya felüljárója. Hatvan előtt ÁFOR kutak fogják várni a járműveket, épül itt szerviz és étterem is. Ez 40 km-re lesz Shell kúttól, nem kell tehát félni, hogy kifogy az üzemanyag. Az M3-as autópályán egyébként a forgalom ritmusának megfelelően 10-15 km-enként alakítanak ki pihenőhelyeket. Az M3-as autópálya is érdesített homokaszfaltból készül. Ez a burkolat kopásálló és csapadékos időben is jó tapadást biztosít. Az autópálya további szakasza Hatvantól Gyöngyösig a VI. ötéves tervben készül majd el. A szakemberek szerint ekkor a Budapest-Gyöngyös távolság, csúcsidőben is csak egy órányi út lesz

Az eredeti cikket Kékesi György írta.

Olvassa el további cikkeinket!