Tanácsok Vásárlási tanácsok

A használtautó-hirdetések rejtelmei

Bármily hihetetlen, a használtautó-hirdetések túlnyomó többsége szinte mindent elárul az adott járműről, még azt is, amit a tulajdonos szeretne eltitkolni. A szemfülesek nemcsak a felesleges személyes találkozókat spórolhatják meg, hanem a rossz választásból adódó kellemetlenségeket és kiadásokat is. Elő a nagyítót!

A használtautó-hirdetésekkel kapcsolatos legfontosabb alapvetés, hogy soha ne vásároljunk olyan tulajdonostól, aki igyekszik véka alá rejteni a kocsi különféle nyűgjeit! Aki ilyesmiben inkorrekt, vélhetően az élet más területein sem az igazak útját járja. Jóval rizikósabb tehát a szerződéskötés, a kifizetés és minden egyéb kapcsolódó művelet. Ebből máris leszűrhető, hogy kizárólag olyan hirdetéseket vegyünk komolyan, melyek feladója láthatóan mindent megtett a hiteles, pontos és részletes tájékoztatásért, beleértve az adatok megadását, valamint a megfelelő fényképeket is.

Figyeljék meg a lámpa, a motorháztető és a sárvédő találkozási pontját! Képzelhetik, milyen munkát végzett a lakatos a nem látható részeken…

A sunnyogás egyik iskolapéldája a kilométeróra-állás elhallgatása, hiszen ebből messzemenő következtetéseket lehet levonni az autó állapotára vonatkozólag. Aki ezt a fontos adatot „további infó telefonon” jellegű szövegekkel próbálja kiváltani, alighanem rosszban sántikál. Egészen pontosan abban bízik, hogy a befolyásolható vevőjelöltet szóban győzi meg a kilométerállás jelentéktelenségéről. Ne dőljünk hát be neki! Jelenleg százezernél is több eladó használtautó van a hazai piacon, kérem, higgyék el, lesz olyan, amelyiknél minden stimmel majd!

A kopott, elhasználódott kormánykerék nagy futásteljesítményre és/vagy folyamatos, erős napsugárzásra utal. Egyik sem a jó használtautó ismérve

Szintén kerülendők azon eladók, akik üresen hagyják a szöveges részt vagy csak szűkszavúan fogalmaznak. Szigorú leszek, de aki nem képes ésszel felérni, hogy ez mennyire rontja az ügymenet hatékonyságát, azzal jobb nem üzletelni. Gondoljanak csak bele! Ha leírja, hogy mi a helyzet, elkerülhetők a felesleges telefonok, találkozók, így viszont saját idejét és másokét egyaránt rabolja. Hozzáteszem itt is gyakori ok, hogy szóban próbálják elbagatellizálni az autó hibáit, hátha egy laikus horogra akad. Tudom, szintén általánosítás, de ki kell mondanunk: aki (súlyos) helyesírási hibákat vét a leírásban, valószínűleg a karbantartásban, üzemeltetésben is felületes.

Apropó helyesírás, a szöveget olvasva próbáljuk kisilabizálni, milyen ember írhatta a hirdetést! Vicceskedő, szlenggel teli irományoknál sokszor fiatal eladó áll a háttérben. Ez általában egyet jelent a sportos használattal, a zsebpénzből kigazdálkodott javítási díjakkal és a kezdő sofőrök minden velejárójával. A „hitelre is”, az „autóbeszámítás”, valamint a több telefonszám kereskedőre utal, míg a „névre írva” javarészt a szürkeimportra szakosodott piaci szereplők sajátossága.

Az ilyen képek alá tulajdonképpen nem is kell szöveg, mindent látni: „Németországból törötten behozott, bontott alkatrészekből, csúnyán összetákolt, sportosan használt BMW futóműgyilkos alufelnikkel eladó”

Sajnos a használtautók üzletszerű adásvétele továbbra sem az évszázad biznisze, hacsak nem ár alatt veszik be az autókat vagy törött példányokat állítanak (láthatólag) helyre. Egyik sem túl tisztességes, ezért amondó vagyok, hogy – minimális kivételtől eltekintve – csak magánszemélytől érdemes autót vásárolni. Van egy titkos aduászom is: a márkaklubok. Ha valaki igazán megkímélt, szakszerűen karbantartott autót szeretne igényes gazdától, hívja fel a kiszemelt típusra szakosodott szervezetet, és érdeklődjön a vezetőségnél – mindig akad valami finomság.

Mit árulnak el a használtautó-hirdetések képei?

Üres adattáblával, semmitmondó szöveggel valamelyest kendőzhető a valóság, a fotók azonban sokszor teljes képet adnak az autóról, az eladóról és a környezetről is. Az igénytelenség itt is árulkodó, tehát ha nincs elég fénykép, esetleg rossz minőségűek a felvételek, ne bízzunk a csodában! Egy rendes ember először lemossa az autót, majd keres egy „normális” helyet és minden fontosabb részt lefotóz. Az ellentettje meg csak „felhányja” a képeket, a megszokott „jól van az úgy” felkiáltással. Hozzáállásuk legtöbbször az autó karbantartásánál is azonos, legyünk hát – uram bocsá’ – előítéletesek!

Nem érdemes rejtegetni a nagy futásteljesítményt, a személyes találkozónál vagy a vásárlás előtti átvizsgálásnál minden kiderül. Mielőtt használtautót venne, kérjük, feltétlenül ellenőriztesse a Magyar Autóklub valamelyik szervizpontján!

Ha megnyitottuk a képeket, vegyük elő a nagyítót, s nézzünk át minden négyzetmillimétert! Tulajdonképpen két dolgot keresünk: csálé karosszériaillesztéseket és eltérő színű elemeket. Szerencsére az autók döntő többsége szimmetrikus, így nem kell járműipari szakembernek lenni a hibák felismeréséhez. Ha a motorháztető és a sárvédő között a jobb oldalon nagyobb a hézag, mint a balon, máris nyomra bukkantunk, miként a kerékjárati íven „túlfutó” sárvédő, a párásodó lámpa és a változó színárnyalat is beszédes. A szimmetria az autó minden pontjára jellemző, ezért keressünk eltérő részeket az utas-, motor- és csomagtérben is, például más méretű, színű, illetve hiányzó csavarokat és kárpitbolhákat. Emellett a kopott kormány, pedálgumi és váltógomb is kibicel, csak úgy, mint a „szétült” üléspárna vagy a szakadt, koszos kárpit. Ha a tulajdonos üléshuzattal fotózta le az autót, az megint csak problémás lehet, ezért ilyen esetekben kérjünk további képeket vagy kérdezzünk rá a kárpitok állapotára, mielőtt elindulnánk a világ végére autót venni.

Itt vagy gazdag ember szereti szegény környéken fotózni eladó autóját, vagy szegény ember próbál gazdagnak látszani. Ön mire tippel?

Mielőtt a telefonhoz nyúlna, elemezze a fénykép azon részeit is, amelyeken nem az autó látható! Sok svindler arra is lusta, hogy egy háztömböt arrébb tolja a kocsit, inkább ott fotózza a műhely udvarán, mindenféle törött, javítás alatt álló romok között. Na, ilyenkor például 99 százalék, hogy törésből helyre állított járművel van dolgunk, ahogy a düledező vályogház és a sufni sem a maximalista járműkarbantartók tipikus közege. Sok kereskedő úgy próbálja leplezni mivoltát, hogy semleges helyen fotózza gépeit, arra azonban nem veszik a fáradtságot, hogy autónként váltsanak.

Hogyan készítsünk jó használtautó-hirdetést?

A fentiek alapján nem nehéz kisakkozni, hogy milyen az igazán jó hirdetés. Őszinte! Teljesen hiábavaló trükközni, a személyes találkozó alkalmával úgy is minden kiderül, sikertelen üzletkötés esetén pedig mindenki feleslegesen pazarolta idejét, pénzét. Ha sikerül az „átejtés”, akkor is csak ideig-óráig lehetünk boldogok, ugyanis az olyan országokban, ahol meghonosodik az efféle magatartás, előbb-utóbb szeretteinket is átverik majd.

Nem akarom bántani szegény tulajdonost, biztos rendes ember, de ha nehezen összespórolt pénzemet készülök elkölteni, inkább biztosra megyek, és igyekszem precíz és értelmesen fogalmazni képes eladótól vásárolni

Ha rám hallgatnak, megtisztítják az autót, minden irányból lefotózzák, majd minden egyes hibáról külön képet készítenek. Emellé állítsanak össze egy részletes leírást és lehetőleg adjanak meg minden adatot! Furcsán hangozhat, de mindez nem csak egyszerű kommunikáció, hanem metakommunikáció, azaz a vevőjelölt érzi, hogy korrekt, tisztességes eladóval van dolga, s ez máris nekünk kedvez. Hogy ne tévesszünk célt, csupán egy dolgot kell szem előtt tartanunk: olyan hirdetést állítsunk össze, amilyet mi is szeretnénk látni, ha autót keresünk!

Olvassa el további cikkeinket!